Skrevet av Emne: Kattunge trekker seg unna  (Lest 367 ganger)

Utlogget ladsar

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Kattunge trekker seg unna
« på: 11 August 2020, 22:07:05 »
Hei!

Vi er et par som nylig har skaffet oss en kattunge. Vi har begge to alltid hatt katter hjemme under oppveksten og har lenge hatt lyst til å skaffe oss en kattunge. Kattungen er ca 3,5 mnd gammel og vi har hatt henne i litt over en uke. Hun er aktiv når vi leker med henne, og det gjør vi ofte. Men det er stort sett på avstand, hun vil/tør ikke komme bort til oss. Det er greit, vi vet at det tar tid for henne å bli trygg i nye omgivelser. Men hvor lang tid kan det ta? Setter stor pris på om noen kan dele noen erfaringer med oss. Når vi ikke leker med henne, trekker hun seg unna sofaen i stua eller under senga på soverommet. Hun kommer ut på kveldstid og er aktiv gjennom stort sett hele natten. I starten var vi oppe med henne gjennom de to første nettene. Hun mjauer høylytt, nesten gauling, noe som vi antar er fordi hun savner mor og søsken. Da prøver vi bare å leke med henne og prate til henne for å gjøre henne så trygg som mulig. Det har også roet seg noe de siste dagene. Hun spiser og drikker mye, så den biten er i alle fall på plass! Men vi skulle ønske hun begynte å godta at vi er i nærheten uten at vi leker. Vi må jo til veterinæren snart siden vi har bestilt time for en kattungepakke (helsesjekk, vaksine m.m.) Det er om en uke, vi måtte avbestille timen denne uka da vi ikke vil jakte på henne i leiligheten for å få henne i transportburet. Vi fikk et tips om å flytte noe av maten inn i transportburet for å få henne inn frivillig. Kan det være et greit tips?

Setter som sagt stor pris på om noen kunne dele erfaringer med oss. Vi er selvsagt innstilt på å gi henne tiden hun trenger. Men hvis noe kan korte ned den tiden hadde det jo vært flott! Leste f.eks at noen anbefaler å gjøre gjemmeplasser som under sofa/seng utilgjengelig fordi det gjør denne prosessen unødvendig lang. Andre steder står det at man bare må gi kattungen tid til å være under sofa/senga helt til hun tar kontakt selv. Så vi er rett og slett litt usikre på hva vi skal gjøre hvis hun forblir på gjemmeplassene sine veldig lenge uten å søke kontakt i hele tatt.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • Kjønn: Kvinne
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
Sv: Kattunge trekker seg unna
« Svar #1 på: 11 August 2020, 22:36:24 »
Jeg ville prøvd med å ha transport buret stående synlig og med mat i er en god ide.
Kanskje kattungen savner en å leke med ?
Masse lykke til med å gjøre henne trygg.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 12 August 2020, 08:30:44 »
De siste kattene jeg hadde, var halvville. Så når jeg skulle gjøre dem trygge på meg, og hjemmet vårt, la jeg meg ned på gulvet. Så jeg kom på deres nivå. Der lå jeg gjerne å leste i en bok, høyt, sånn at de ble vandt med stemmen min.
Etterhvert ble de nysgjerrige på dette vesenet på gulvet, og kom å snuste.

Det tok enda noen uker, om ikke måneder, før jeg fikk dem opp på fanget. Men disse var som sagt halvville når jeg adopterte dem. Så jeg vil tro at en kattunge, som er oppvokst i et hus med mennesker (går jeg ut fra), ikke trenger så lang tid =)
La pus bli vandt med dere, stemmene deres, og deres tilstedeværelse.

Ellers er det noe som heter feliway, som kan hjelpe. Det er syntetisk framstilte feromoner som tilsvarer det beroligende feromonet som katter utsondrer
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget ladsar

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12 August 2020, 19:08:32 »
Takk for svar!

Vi skal sette mat/snacks inn i buret, det står synlig i stua allerede :) Feliway bruker vi også, håper det hjelper henne med å slappe av. Kattungen har hele tiden vært i hus med mennesker, så vi har håp om at de ikke tar alt for mange uker før hun kan godta oss også.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 August 2020, 17:30:15 »
Er dere nærmere nå ?

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.