Skrevet av Emne: Infeksjon  (Lest 197 ganger)

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Infeksjon
« på: 22 Februar 2020, 14:57:00 »
Torsdag våknet jeg med en stiv og vemmelig følelse i høyre handledd. Jeg registrerte en rød hevelse, og at dette satt rundt fire karakteristiske parvise merker: over- og underkjeve av katt.
Jeg lar min katt tygge på meg rett som det er: pus elsker å sloss, og jeg elsker å fyre opp katta. Slik har jeg hatt det med mine katter gjennom alle år, og jeg har aldri tatt skade av det - fordi jeg har latt det blø, og sårene rense seg selv før de lukker seg.
Fredag var underarmen stiv, og hevelsene gått opp til albuen. Jeg var blitt noe svimmel. Jeg vurderte en tur til legevakta (jeg har Geithus Helsesenter bare ti minutter unna), men resonnerte etter følgende liste:
1. Jeg har Sivilforsvarets høyeste sertifikasjon innen Sanitét.
2. Stivkrampe er det IKKE. Det går direkte på nervesystemet, og ville ha forårsaket kramper i andre deler av kroppen, eksempelvis hoderegionen.
3. Stafylokokker, streptokokker og andre sinnakokker bekjempes av immunforsvaret direkte i det området som er infisert. Dersom området utvides, varsler lymfesystemet ved hovne kjertler.

Jeg har en lang historie som har gjort meg immun mot sykehus, og et solid immunforsvar; medfødt. Jeg holdt armen høyt i ro og meg selv liggene mesteparten av dagen. I morges er det på retur, og jeg begynte å tenke *hvorfor* skulle dette slå slik ut?

Torsdag kveld gjorde jeg rent i kjøleskapet, hvor det hadde samlet seg grums i bunnen, hvor jeg altid legger kjøttvarer fordi det er lavest temperatur i bånn. Jeg gjorde det uten gummihansker eller annen beskyttelse, og tenkte ikke på at sårskorpene fra dagens slåsskamp med mitt kjære beist ville bløtes opp, og sinnakokker fra gørra i kjøleskapet dermed fikk fritt leide.

Jeg oppfordrer dermed alle til jovial, fysisk omgang med katt og andre dyr, men å i tillegg bruke hodet i forhold til hva man deretter bedriver. Man spøker ikke med sinnakokker og kjøleskap.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Infeksjon
« Svar #1 på: 22 Februar 2020, 15:12:28 »
Katter har i spyttet en ekstra hissig bakterie som kan slå til i løpet av timer, anbefaler stående legevakt etter jeg leste dette.

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 22 Februar 2020, 16:53:09 »
Katter har i spyttet en ekstra hissig bakterie som kan slå til i løpet av timer, anbefaler stående legevakt etter jeg leste dette.
Katter har alle mulige bakterier i munnen, slik som alle andre husdyr. Og mennesker! Bitt fra et menneske, er like farlig som fra dyr. Ingen infeksjoner er spesifikke for katt.

Det beste ved bitt, er å la det blø, slik at såret renser seg selv ved å skylle ut bakteriene, angripe inntrengerne gjennom iboende stoffer og deretter lukke seg selv ved koagulering. Det er når koaguleringen brytes virkelig farlige mikrober kan trenge gjennom.

Heldigvis skjer slikt bare dersom man er dum. Les derfor slutten av mitt innlegg om igjen.

Her er min høyre fot for noen år siden:
Jeg hadde fått skrubbsår på hælen, gitt beng, gått barfot og deretter tatt på nye sko. Hva jeg tråkket i vet jeg ikke, men det var ikke min katt. I følge legen, var det timer om å gjøre før sinnakokkene hadde gjort meg ettbeint.
« Siste redigering: 22 Februar 2020, 17:23:08 av khawaga »

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #3 på: 22 Februar 2020, 18:24:26 »
 :cry2:

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #4 på: 22 Februar 2020, 22:14:18 »
:cry2:
Jadda, kjære biolog. Vi blir kanskje åtti begge, om vi bruker hue.

Faenskapen er forøvrig på retur. I morgen kan jeg kanskje gå på do uten å bruke dassbørsten med venstre hand. Sparte et par tørk, da.

Utlogget K.K.

• Katteslave
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 38
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #5 på: 24 Februar 2020, 20:21:51 »
Aiaiaiai, masse god bedring!

Cleo hender tygger på meg og, men sjeldent det går gjennom huden. I så fall pleier det bare blitt litt hovent akkurat i såret og så roe seg ned igjen. For to år siden hadde vi katt i hagen, som Cleo skulle til livs. Jeg bøyde meg ned for å plukke henne opp og vekk fra vinduet (helvetes leven, og de nyrene hennes tåler ikke stress). Da skvatt hun og satt tenna i foten min. Tre av sårene fikk jeg renset og det gikk fint, siste gikk det verk i, og da jeg kom på at jeg ikke akkurat har fornyet stivkrampevaksinen min, så fikk jeg legehuset til å rense den fjerde jeg ikke kom til skikkelig, og fornye vaksinen like så gjerne  :hihi2:
Skummelt det der, hvor mye helvete usynlige bakterier kan lage på utrolig kort tid hvis man er skikkelig uheldig...