Skrevet av Emne: Vann  (Lest 550 ganger)

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Vann
« på: 17 Januar 2020, 21:39:54 »
Finnes det noe lurium man kan tilsette vann for å få pus til å drikke mer?

Jeg er litt bekymret for nyrene til min luskende pudding. Hun spiser svart rundt seg av tørrfôr, men drikker svært lite. Til tross for at vann skiftes daglig, og hun har flere vannposter.

Hun spiser veldig mye lettrukket fisk, og får med seg sausen fra Sheba Selection - noe som er ganske så motbydelig flytende, men det eneste tugga mi vil ha - men et raskt regnestykke etter tabeller tilsier at 8 kilo katt bør drikke 2 deciliter per dag, eller mer. Jo mer, jo bedre. Veit katta best selv, eller må jeg ta affære?

Til underretning: Shady er altså sterilisert, 6 år gammel og min allerhelvetes beste kompus. Hun er utrolig eiegod og selvsikker med verdens flotteste pels, men jeg er altså litt redd for innsiden ...

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Kjønn: Kvinne
  • Bergenser
    • Vis profil
Sv: Vann
« Svar #1 på: 18 Januar 2020, 09:18:18 »
Du kan legge noen små leke baller som flyter oppi vannet, eller is biter. Det gjør pus litt nysgjerrig, og leker med ballene, prøver å ta dem opp. Drikker og slikker av labbene. I hvert fall litt gjør de det :)

Så liker pus å drikke av brede skåler med fylt opp vann til randen. Det er for at ikke værhårene kommer borti kantene, for det liker de ikke. Tror det er ubehagelig for dem. Kanskje derfor de drikker ofte ute i pytter. Da kommer ikke værhårene borti noe.

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 18 Januar 2020, 10:08:58 »
Du kan legge noen små leke baller som flyter oppi vannet, eller is biter. Det gjør pus litt nysgjerrig, og leker med ballene, prøver å ta dem opp. Drikker og slikker av labbene. I hvert fall litt gjør de det :)
Prøvde det, akkurat nå. Jeg har alltid isbiter i fryseren, hele året, fordi jeg ifører meg store mengder vann i form av te og krydderlåg. Resultat: spontan hyperaktivitét og isbiter over hele huset. Brukte en hel dassrull for å tørke opp sølet, etter at kattefaen hadde lekt seg ferdig og ville uuuut!
Nytter altså ikke å ha noe *oppi* vannet. Jeg spurte da også etter noe å ha *inni* vannet.

Innlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #3 på: 18 Januar 2020, 10:29:17 »
Du kunne jo prøvd med en slik drikkefontene. De foretrekker ofte rennende vann. Dette med isbiter kan være en ide likevel, men da må du antakelig fryse noen som er større. Hvis du fyller noen ballonger med vann slik at du får noen passelig store kuler eller baller, som hun ikke får til å ta ut av vannet, kan det hende det funker, siden hun fattet såpass interesse for mindre biter. Slike vil bare rule rundt i vannet om hun prøver å fange dem. Bytte vann flere ganger om dagen kan også vise seg å funke. Mine vil helst drikke fra kranen, men siden vi har borevann, kan jo ikke en kran stå og renne, så det hender når de tydelig viser interesse for vannkranen at jeg går rett bort og skifter vann i vannskålene, og da drikker de der med en gang.
jeg har ikke hørt om noe til å ha i vannet som øker drikkelysten.

[/quote]

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #4 på: 18 Januar 2020, 11:29:56 »

Dorte, 1 år gammel, Linneslia høsten 1985. Forsvant sporløst noen uker senere. Faktisk veldig lik Shady, også i lynne.

Jeg skal prøve større isbiter. Jeg bruker de der posene man fyller i fra toppen og slenger inn i fryseren. Men jeg har ikke sett minusgrader her siden jul. Faen skulle være vannbærer for ei skævvkatte ... !

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #5 på: 18 Januar 2020, 15:36:45 »
Vi har skåler langs rutene de pleier å gå, men våre er stort sett flinke til å drikke, flate store skåler her, og ingen ved maten.
Men ser på nett at mange liker å drikke fra krana.
Isbiten gjør kanskje vannet kaldere og, litt mer utefølelse kanskje.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #6 på: 18 Januar 2020, 16:39:55 »

Prøvde det, akkurat nå. Jeg har alltid isbiter i fryseren, hele året, fordi jeg ifører meg store mengder vann i form av te og krydderlåg. Resultat: spontan hyperaktivitét og isbiter over hele huset. Brukte en hel dassrull for å tørke opp sølet, etter at kattefaen hadde lekt seg ferdig og ville uuuut!
Nytter altså ikke å ha noe *oppi* vannet. Jeg spurte da også etter noe å ha *inni* vannet.

Ha, ha, så morsomt  :le: Noen som har hatt det kjempe gøy i dag. Aktivitet er det og  :happy:

La pus drikke fra springen sånn som Dorthe  :klapp:

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #7 på: 18 Januar 2020, 16:44:37 »
Ja, lurt det Villhund sier.

Så må du sette brede skåler med vann flere steder på gulvet og på bord. Du kommer nok til å snuble i skålene, men se på det positivt. Da får du vasket gulvet når du skal tørke opp + mosjon  :le: Vi har det sånn. Og så husk å fyll opp skålene til randen, så må du balansere for at det ikke skal skvulpe over når du skifter. Og vannet må skiftes minst 2 ganger for dagen  :elgehelge:

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #8 på: 18 Januar 2020, 17:23:51 »
Katt på kjøkkenbenk er utenkelig. Shady har merkelig nok aldri forsøkt seg heller. Drikkefontene kan kanskje være noe; det blir i så fall den eneste dingsen jeg har i hus. Noen å anbefale? Kan jo google, seff, men greit å vite om noe som faktisk funker.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 Januar 2020, 18:45:02 »
Sett vannet langt unna maten, da drikker de mer. Her har de vannet på stua og maten på kjøkkenet.

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #10 på: 18 Januar 2020, 19:57:13 »
Sett vannet langt unna maten, da drikker de mer. Her har de vannet på stua og maten på kjøkkenet.
Vann ved siden av matskåler, vann på badet, vann på soverommet og vann på plattingen når det er over frysepunktet. Bruker plastbegere, og vasker/toppfyller dem hver dag. Har hatt noen schlafsebikkjer her innimellom, så det er blitt rutine.

Kanskje jeg er hønemor. Eller hanefar, da. Men jeg vet viktigheten av vann av egen erfaring. Jeg blir helt i ulage, om jeg ikke får i meg 3-4 liter hver dag. Og nå har jeg vært så heldig å få verdens beste kompus rett i fanget, og den vil jeg ha til jeg går ut av tiden.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #11 på: 18 Januar 2020, 20:26:53 »
Ta vekk de ved maten, minst 1.5 m unna.

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #12 på: 18 Januar 2020, 20:57:19 »
Ta vekk de ved maten, minst 1.5 m unna.
Jeg har gjennom cirka 60 år - jeg regner at hukommelsen min starter ved rundt 5 - hatt vann ved matplassen til katt. Jeg utber meg en forklaring, og den bør være grundig underbygget.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #13 på: 18 Januar 2020, 21:35:50 »
Det funker som regel ut fra andres erfaringer på fb, det er ganske mange.
Det serveres forklaring at katten vil ikke drikke der det har spist pga at det kunne ha kommet søl fra maten i vannet, som ble forurenset. (særlig om de spiste et dyr da)

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #14 på: 18 Januar 2020, 23:20:28 »
Godtatt. Men jeg fjerner likevel ikke vannet fra kjøkkenet. Det slenger av og til noe grufs i vannet, fordi Shady har brysthår som en bolet vektløfter. Men jeg bytter hele tiden, og pelsverket lepjer mest derfra. Denne katta er temmelig korka. Min aller mest dummeste katt finner vel da ikke vann før snøen tiner. Og her er det ikke snø.
Dessuten er jeg vel ganske korka selv. Unnskyld, pus.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #15 på: 13 Februar 2020, 17:55:23 »
Om Shady spiser mye annet enn vårfor,trenger hun ikke så mye vann.Hvis hun ikke er dehydrert,er det greit.
Ellers kan du koke kraft og la henne drikke kraften,det kan ofte friste.Bare ingen salt selvfølgelig.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #16 på: 14 Februar 2020, 09:37:54 »
Vannfontene!  :happy:

Om du setter deg ned med et glass vann, kommer hun kanskje og vil drikke av glasset ditt. Sånn er det i alle fall hos oss.
Vannskål ved maten blir aldri drukket av. Den nede i gangen og i stua derimot.... Og ute om sommeren.  :1345:

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #17 på: 14 Februar 2020, 13:24:40 »
Jeg byttet ut alle vannpostene med høyere begre, og fyller de helt til toppen. Nå drekker'a som en bryggesjauer.
Forsåvidt en ganske selvsagt ting jeg ikke har tenkt over. Det er jo en forbasket svær katt ...

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #18 på: 14 Februar 2020, 13:30:01 »
Og så er hun jo katt  :2356:

Utlogget Surita

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 36
  • Crazy catperson
    • Vis profil
« Svar #19 på: 15 Februar 2020, 03:39:13 »
Jeg oppdaget noe gøy med Tux da jeg måtte være oppfinnsom etter tanntrekk. Om jeg hiver vann og tørrfôr i en skål så drikker han som bare juling! Han tømmer skåla for vann før han gumler i seg et par oppbløtte biter mat. Jeg var urolig en stund her da han hadde uvi. Det har retta seg nå og han er i betydelig bedre form.