Skrevet av Emne: Andres katter som går ute om nettene  (Lest 75 ganger)

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Kjønn: Kvinne
  • Bergenser
    • Vis profil
Andres katter som går ute om nettene
« på: 26 November 2019, 06:57:15 »
Hva gjør man når vi vet om folk som har kattene deres ute hver natt?

Katten kommer stadig her, og vi har sluppet den inn i varmen. Men den bor like ved, og vi skulle kanskje (?) ikke sluppet den inn. Jeg tror ikke eierne vil det.

Vi vil det egentlig ikke vi heller, men synes så synd på katten.

Har lyst til å ringe til eierne om at den må få være inne om natten, men vet ikke om jeg skal det. De mener at katten kan gå ute, og at den har gjort det i mange år.

Uff, det er nok dessverre så utrolig mange katter som må gå ute om natten om vinteren. Han her er jo egentlig i form i hvert fall, og får mat. Hva ville du gjort?

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Andres katter som går ute om nettene
« Svar #1 på: 26 November 2019, 09:57:53 »
Nabokatten her ligger i garasjen min oppå noe gammel isolasjon hele natten. De slipper han inn om morgenen før de drar på jobb. Dette gjør at jeg ikke kan slippe ut mine før kl 8-9 om morgenen og de må helst inn før 21 om kvelden, for da slippes nabokatten ut.
De tåler ikke synet av hverandre, og dessverre taper mine nesten hver gang. Det er en svær hannkatt med lang og tykk pels, mens mine har kort pels og får dermed store skader fra klørne dens.

Jeg har likevel ikke hjerte til å gjøre garasjen "kattesikker" eller jage han om jeg ser han gå inn. Vi har tilpassa oss den egentlig, men noen ganger blir det kræsj.

Det finnes ingen lov som sier at katter ikke skal være ute om natta, så det er ikke noe man kan få gjort med det.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26 November 2019, 11:02:06 »
Virker som det er mange som tror at katter må være ute om natten, og også at de vil være ute om natten.
Da bør kattene i det minste ha en plass hvor de kan holde på varmen, og helst ha i det minste drikke. tante har jo fortalt at katter ikke spiser snø som ville dyr og hunder gjør, da har de lett å bli dehydrert.

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 26 November 2019, 12:05:15 »
Jeg har aldri sett noe faglig forsvarlig, som tilsier at en katt *skal* være ute om natten. At katter gjerne er nattaktive, skyldes at deres naturlig bytte ofte også er det. Men det betyr ikke at de jakter kontinuerlig så lenge solen er nede. Etter min erfaring, helst i skumringen og grålysningen.

En katt hviler/sover ofte og mye, og dette er ganske enkelt for å spare energi til det viktigste i en katts liv: byttejakt og forplantning. Følgelig er den avhengig av et trygt, lunt og tørt sted også midt i svarte natten. Den katteholder som ikke kan tilpasse seg dette behov, bør rett og slett ikke ha katt.

Katter bør ha fri tilgang til uhindret passasje. En kattedør er en god løsning. Siden jeg er totalt fleksibel i døgnrytme, har jeg heller valgt å beholde døren intakt, og slippe pus ut og inn etter "avtalt" signal. Den forrige jeg hadde, da jeg bodde i 2.etasje i en tomannsbolig, hadde et isolert krypinn under trappa, og ble passet opp av husvert i 1.etasje, som hadde stor moro av å slippe inn Ambush før skjærene våknet. Han sov sjøl sjelden mer enn et par timer om gangen ... Ambush og Apache delte dette krypinnet under trammen, men Apache gikk aldri inn. Han var en streifer som hadde funnet en sikker plass, og en kattekompis det gikk an å holde hus med.

Hva jeg ville gjort i dette tilfellet? Jeg hadde tatt en alvorsprat med katteholderen i rolige former, og forklart vedkommende en del om kattenatur og kattebehov. Blant annet hadde jeg gjort det helt klart, at pus ville slippe inn hos meg til enhver tid, samt bekjentgjort det faktum at katter velger å holde til der de har det best.

Hva Eva har å si til dette, er en annen sak. Hun er etablert og i relativt høy alder, men hun har jo delt hus med andre før. Katter er faktisk ganske sosiale. Og det er egentlig ingenting i veien for at en katt skal kunne ha flere hjem. Det viktigste er at de har det bra, og dermed kan spre både glede og nytte til oss tobeinte.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #4 på: 26 November 2019, 12:53:01 »
Takk for svar.

Eva er pottesur at vi slipper inn den andre katten, men den andre katten er bare snill, så da får hun heller være sur. Min mann synes det er mer forferdelig enn meg, tror jeg. Altså at Eva er så sur. Det er jo ikke gøy, men hun lider jo ingen nød, vel.

Men egentlig angrer jeg på at jeg har sluppet den inn i det hele tatt. Den kunne bodd på garasjen vår, den og, Monica. Men nå når jeg først har sluppet den inn, kan jeg ikke bare slutte med det heller.

Uff, jeg vet ikke. Synes den hoster litt stygt innimellom. Tror den er rundt 10 - 11 år.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26 November 2019, 13:22:29 »
Dere kan jo lage en varmekasse til den, eller et isolert hus, hvor den kan sove, da er den fri til å gå "hjem" når det passer. Det er vel sjelden så kaldt at vannet fryser der.
Da forblir Eva blid og katten har ly. Kan jo tenkes hun også tar den i bruk. Plassert trygt sted fra rovdyr er det fin løsning.
Kanskje noe i garasjen.
En stor plastkasse med isopor rundt, og halm inne skrivers det på kattesidene på fb. Bare liten åpning, og helst ikke mere plass enn en katt trenger, så den slipper å varme opp tom luft med kroppsvarmen. Noen har brukt slik putekasse, viktig at det holder tørt, og er plassert trygt.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #6 på: 26 November 2019, 15:49:18 »
Dere kan jo lage en varmekasse til den, eller et isolert hus, hvor den kan sove, da er den fri til å gå "hjem" når det passer. Det er vel sjelden så kaldt at vannet fryser der.
Da forblir Eva blid og katten har ly. Kan jo tenkes hun også tar den i bruk. Plassert trygt sted fra rovdyr er det fin løsning.
Kanskje noe i garasjen.
En stor plastkasse med isopor rundt, og halm inne skrivers det på kattesidene på fb. Bare liten åpning, og helst ikke mere plass enn en katt trenger, så den slipper å varme opp tom luft med kroppsvarmen. Noen har brukt slik putekasse, viktig at det holder tørt, og er plassert trygt.

Blir gjerne det, ja.