Skrevet av Emne: Snart kattefødsel?  (Lest 87 ganger)

Utlogget Chjo

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Snart kattefødsel?
« på: 01 November 2019, 16:02:57 »
Hei!
Katten vår har idag vært drektig i ca 64 dager. Onsdagsmorgen hadde hun en gul slimklump hengende i pelsen bak, og jeg tenker at dette kanskje kan være slimproppen? Slimet en del videre utover dagen, vasket seg ofte bak. Forventet egentlig at fødselen startet natt til torsdag. Men ingenting har skjedd. Ikke noe mer sliming igår eller idag, ei heller overdrevet vasking bak eller noen andre steder. Ser når hun ligger at hun har svake rykninger i bakbeina. Hun spiser godt, sover mye og orker ikke å gå lange biten før hun legger seg. Ser ut til at magen har sunket litt, og både ser og kjenner at det er mye liv i magen. Kjenner ikke spark, men at de rører på seg. Hun har begynt å gå på badet å legge seg, noe hun aldri har gjort før. Har flere fødekasser på forskjellige plasser i huset, men har ikke sett at hun har vært interessert i noen av dem enda.

Hva skal jeg se etter? Og hvilken dag er det "normalt" at de føder? Tar veldig gjerne i mot tips om tiden før og etter fødsel :)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
Sv: Snart kattefødsel?
« Svar #1 på: 01 November 2019, 22:47:05 »
Hei.
Det står en del om fødsel under helse og atferd, veterinær her på forumet.
Der vil du kanskje få svar på en del du lurer på.

Utlogget Chjo

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 02 November 2019, 00:37:28 »
Takk :) Har fått lest nå. Masse bra informasjon :) Tror kanskje det er noe på gang nå. Hun er urolig å mjauer litt, vasker seg en del på magen. Såå spennende, håoer bare alt går bra :)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 02 November 2019, 11:04:25 »
Lykke til  :-) 

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #4 på: 02 November 2019, 11:23:07 »
Så spennende!

Hvordan har natten gått?

Utlogget Chjo

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 02 November 2019, 11:38:06 »
Fødselen startet kl 08.00, første kom ca kl 08.30. Og den andre kom ca 50 minutt etterpå. Også kom de to siste ganske fort etter det :) Det gikk kjempefint. Hun ble helt fra seg når jeg forlot henne på føderommet, så jeg fikk anledning til å være sammen med henne. Litt av en opplevelse altså :)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #6 på: 02 November 2019, 15:04:07 »
Gratulerer!

Det er år og dag siden jeg hadde kattunger nå, og Shady kan gudskjelov dessverre ikke få noen. Men jeg er sjuk på slike nurk. Snille, flinke dere, send oss noen bilder, da ...

... og velsignet Allehelgensdag!