Skrevet av Emne: Tvinges å gi bort katt  (Lest 360 ganger)

Utlogget Nico

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Tvinges å gi bort katt
« på: 03 September 2019, 19:13:11 »
Jeg har hatt min katt Puspus i 6 år. Hun har vært en veldig god venn og er viktig i livet mitt.
Min kjæreste skal snart flytte inn hos meg. Nå vil hun at jeg blir kvitt katten fordi hun er veldig
redd for katter.  Dette er tungt for meg. Særlig siden hun er veldig snill og kjælen. For meg er en katt ikke noe man eier, noe
man kan bli kvitt når det passer. Jeg ser på min katt som min familie og som en veldig bra venn.
Det eneste jeg kunne tenke meg er at jeg gir katten til noen som skal ta god vare på
henne. Dette blir heller ikke lett, men er noe jeg kunne tenke meg.  Jeg har lagt ut en annonse
på finn.no, men har hittil ikke fått svar. Hittil har jeg ikke hatt svar på min annonse på finn.no.
Er det noen som har ideer om hva jeg kunne gjøre ? Jeg blir helt håpløs.....

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Tvinges å gi bort katt
« Svar #1 på: 04 September 2019, 07:28:12 »
For å si det rett ut: jeg ville vurdert forholdet, i alle fall samboerskapet.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 September 2019, 13:42:40 »
Her er jeg faktisk veldig enig med han over meg.

Hvis det bare er redsel for katter som er problemet, så er jo dette noe som mest sannsynlig går over når hun blir kjent med pus.
Jeg synes faktisk det er et urimelig krav å sette når hun vet hvor mye katta betyr for deg (for det har du vel fortalt henne?)

Man kaster liksom ikke ut det familiemedlemmet man har, for å ta inn et nytt, for å si det litt brutalt.
Det høres ut som pus er en veldig viktig del av livet ditt, og det synes jeg kjæresten din burde forstå.

Hilsen hun som har ødelagt to forhold ved å sette kattene først
(og jeg gjør det gjerne en tredje gang om det behøves)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #3 på: 04 September 2019, 14:03:39 »
Min kjæreste er allergisk mot katt, men spurte meg aldri om å gi opp min katt når jeg hadde en.
Når katten måtte avlives på grunn av sykdom, var det han som tok pus til dyrlegen og hadde pus på fanget når hun fikk sprøyten. (jeg var dessverre i feil by)

Jeg velger glatt katt over menneske, om jeg har en katt fra før.
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #4 på: 04 September 2019, 15:08:06 »
Hvis hun er virkelig seriøst og alvorlig redd for katter så finnes det da hjelp å få. Og de fleste slike fobier kan kureres hvis den som lider av det vil og går inn for det. Når man innleder et forhold og flytter sammen, må man ta også godta det som følger med av familie. Katten er din familie,og hvis den kommende samboer ikke er villig til å prøve å godta katten en gang, vil det faktisk si at hun er mer opptatt av selv å ha det bekvemt enn å ta hensyn til dine følelser.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #5 på: 04 September 2019, 17:13:24 »
Å tvinges til å gi bort noe du er glad i, til fordel for en annen, kan tilslutt gjøre at du får negative følelser for denne personen. I verste fall sitter du der om 6 måneder uten katt og kjæreste.
Jeg kunne aldri gitt bort kattene mine, de er ofte den eneste grunnen jeg har for å stå opp om morgenen. Og jeg forventer at en eventuell kjæreste vil respektere det, ellers er den personen ikke for meg.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 September 2019, 12:59:53 »
Helt enig med de andre her. Pusen din bodde hos deg først! Be henne søke hjelp, dette er bare så trist  :grine:
Pusen er helt sikkert veldig glad i deg og hjemmet sitt.....

Utlogget Nico

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 22 Oktober 2019, 17:44:53 »
Takk til alle som har svart.

Vi er en måned senere, og mye har skjedd. Og Monica og Busta, dere hadde rett. Nå er jeg uten katt, og uten kjæreste.

Pga svarene deres begynte jeg å tenke. Før trodde jeg vi hadde utrolig godt forhold og alt gikk så fint. Det å gi katten bort, forårsaket en stor emosjonell sjokk i meg. Jeg var svært trist flere dager, og har det fortsatt vanskelig. Jeg har så mange fine minnelser med min katt Poespoes. Uforglemmelig...

Så begynte min kjæreste å snakke om å få seg hund. Det sjokkerte meg. Katt ut og hund inn ?? Aldri.  Da begynte jeg å tenke på det sijoka skrev:  vil det faktisk si at hun er mer opptatt av selv å ha det bekvemt enn å ta hensyn til dine følelser.

En sak har jeg lært: ingen i verden skal igjen tvinge meg å gi bort katten.

Nico

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #8 på: 22 Oktober 2019, 18:16:47 »
 :icon_sad:

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
« Svar #9 på: 22 Oktober 2019, 19:05:13 »
Kan du ikke spørre om å få katten tilbake?

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 22 Oktober 2019, 19:57:36 »
Fikk katten et godt hjem? Trist å høre dette  :tristus:

Utlogget Nico

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: 22 Oktober 2019, 20:33:20 »
Katt fikk en kjempegod hjem.
Ja, det er trist, men også en viktig lærepenge.

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #12 på: 22 Oktober 2019, 21:47:22 »
Hvis vi aldri gjorde feil og aldri tok uheldige valg, så ville vi ikke lære av det heller. Når man er ung og forelsket er det fort at man går med skylapper på, og først etter at forholdet har raknet og kjærlighetssorgen har gitt seg ser man saken i et riktigere lys. Der har vi vel vært mer og mindre alle sammen, vil jeg tro. Det er et gammelt ordtak nordpå som er slik: Kjærligheten har ingen vilje, den faller like lett på en lort som på en lilje, og det kan være mye sant i det.
Klokskapen og menneskekunnskapen som følger den, og som får deg til å velge bedre en annen gang, kommer med år og erfaring, ofte dyrekjøpt erfaring. Det er en del av livet. For øvrig sier menneskers innstilling til dyr mye om en person, og for all del, merker man at katt eller hund ikke vil ha noe med et menneske å gjøre,. så styr unna det mennesket. De er klokere enn oss i så måte, og merker ting vi ikke merker.