Skrevet av Emne: Erfaring med større bur i bil?  (Lest 50 ganger)

Utlogget Larissa

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Erfaring med større bur i bil?
« på: 11 Juni 2019, 19:56:21 »
Hei kattepratere!
Om et par måneder flytter vi fra Vestfold til Finnmark, og det blir en tur på 3 dagerx7timers økter i bil. Pus mjauer fælt i det lille plastburet sitt, så vi ser på hva mulighetene er. Vi har ikke testet beroligende ennå, men forstår at de er sånn ymse i effekt. Har noen erfaringer med mjauepuser og større bur, litt sånne hundebur.. mer plass og bedre utsyn, tenker jeg, kanskje det føles bedre? Hun er ikke panisk, det er sånn «dette liker jeg ikke, har dere glemt meg her inne?» konstant mjauing :/

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Erfaring med større bur i bil?
« Svar #1 på: 11 Juni 2019, 20:24:37 »
Stort hundebur gir mer mulighet å slappe av og bevege, med mulighet å ha mat, vann, og do inne i buret. Slike "nettingbur" er ikke særlig trafikksikre, de sikreste burene er sterkere, men dessverre som regel ikke tette nok, og dyre.
Jeg er tvilende på å stoppe noe ekstra, ville nok bare kjørt på.
Og, hva dere enn gjør, ikke åpne buret, hva det nå er, på veien, og skulle dere absolutt måtte, pass på at bildørene, og vinduene er lukket pinlig nøyaktig.
Har lest om altfor mange katter som har rømt på rasteplasser, fleste av de blir aldri funnet  :skjelveleppe:

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
« Svar #2 på: 11 Juni 2019, 20:56:35 »
7 timer x3?

Det burde gå fint å bare peise på. Min nekter å gå på do og vil ikke drikke eller spise på slike turer. Ikke at vi har kjørt 3 dager på rad, men vi har hatt noen trurer på tvers av Finnmark på 6-8 timer, jeg og Mikkel min. Han mjauer også, men det beste har vært å stille buret med åpningen mot ryggen til front setet og ha ett teppe rundt buret, da er det gnåling en 30-60 minutter, så er det stille. Ett og annet klage mjau, sånn for å si ifra at han er der enda! Har han bak passasjersiden fordi vi også har en bil elskende border collie i bilen som skal passe på at passerende biler ikke krasjer med oss og han "bykser" mot vinduet for å se bilen ekstra godt. Selv om han er fast med sikkerhetsbelte og sele, så får han dultet ganske kraftig i buret, så det fikset vi med å ha buret på andre siden av hunden, da fikk buret være i fred for dulting. Så det viktigste er at pus skal være så stødig som mulig, ikke kunne bli kastet rundt, så jeg hadde ikke valgt ett større hundebur, selv om turen er litt lang. Det er nok mer komfortabelt å ha et bur man kan snu seg i og ligge slik man vil i, uten å skli og skvulpe rundt i skarpe svinger og sånn. Men hvis du får pusen til å gå på do på turen kan kanskje ett litt større bur være tingen.

Jeg tenker at så lenge pus får bevege seg litt og gå på do og spise/drikke ellers så går det bra å få kjørt opp med ett lite nødskrik, få det unnagjort liksom. Så er det jo bra når dere er ferdige :) Beroligende er vel ikke lov lengre uansett, fikk vite det da jeg spurte angående hunden min, det kan også gjøre ting verre, da pus føler seg merkelig av beroligende i en situasjon pus kanskje ikke er kjent med i det hele tatt, da kan de bli redde.

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
« Svar #3 på: 11 Juni 2019, 20:59:15 »

Dette buret har jeg, ikke det aller minste, men det som er hakket større. Min kar er i allefall trygg i dette buret og jeg liker at det ikke er så åpent. Det er ordning på toppen til å ha bilbelte igjennom for å sikre buret i setet.