Skrevet av Emne: Katt som har rømt ut, men ikke vil inn  (Lest 681 ganger)

Utlogget Thkrohn

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Katt som har rømt ut, men ikke vil inn
« på: 05 Mai 2019, 16:11:10 »
Hei. Har en innekatt som klarte å komme seg ut via et vindu. Etter noen dager fikk vi fanget han på viltkameraet i skogkanten ved huset, max 100meter unna. Vi har satt ut mat og vann til han, som han har spist av om natten. Av det vi kan se på viltkameraet ser han ut til å ha det greit. Igår kveld var jeg ute for å se etter han, da satt han på en stein og kikket. Raslet med godisposen for å lokke, men så fort jeg nærmet meg stakk den. Den virker redd for å komme.
Han er en vanlig svart og hvit huspus, 8 år. Vært inne pus hele livet.
Er det noen som har noen gode råd å komme med for å få tak i han?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Katt som har rømt ut, men ikke vil inn
« Svar #1 på: 05 Mai 2019, 16:34:25 »
Om han ikke virker å kjenne deg ute, kan det kanskje være lurt å låne en kattefelle hos mattilsynet eller din lokale dyrevernsorganisasjon. Håper du får tak i han. :icon_sad:

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 Mai 2019, 16:43:11 »
Har du mulighet å la døren stå åpen en god stund og lage godbitrekke inn.
Ellers et det ikke så uvanlig at de ikke kjenner igjen eieren når de er ute, vi hadde en omplasseringskatt som var slik.
Lurt å gi mat og vann så den holder seg der, og da er det lettere med felle også, om det trengs. kanskje du kan flytte matplassen nærmere og nærmere, og evt lage en vei inn gjennom samme vinduet som pusen rømte ut fra.

Utlogget Thkrohn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Mai 2019, 18:15:53 »
Ja, tanken om å få låne en felle har slått oss. Vi er bare redde for å få feil pus, fordi nå har det dukket opp to andre puser rundt her som vi aldri har sett før. Men de har sikkert blitt tiltrekt av maten.

Så det kan være at han ikke kjenner oss igjen ute, og at det er derfor han ikke vil komme. Inne har han vært veldig kosepus, men han ble funnet ute som liten kattunge, forlatt, så vi tok han til oss. Han har også vært litt skvetten av seg.

Det å flytte måten nærmere og nærmere var ingen dum ide. Han hoppet ut på baksiden av huset, så vi må få lurt han til å komme på forsiden. Der står det mat og vann nå hele tiden.

Men klarer katter seg fint ute, slik som været og temperatur er nå om dagen? Vi bor i Larvik.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 Mai 2019, 19:20:11 »
Kjenner ikke klimaet i larvik, men med mat og drikke bør det gå bra, har dere en kattehule av noe slag inne kan dere kanskje legge den ut, og, det har jeg glemt, legge ut kattekasse eller strø litt av innholdet ut så pusen kjenner sin egen lukt, muligens også sette dere ned ute og lokke med godbiter.
Målet er å få pusen til å kjenne seg og dere igjen.

Utlogget Thkrohn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Mai 2019, 20:16:32 »
Kjenner ikke klimaet i larvik, men med mat og drikke bør det gå bra, har dere en kattehule av noe slag inne kan dere kanskje legge den ut, og, det har jeg glemt, legge ut kattekasse eller strø litt av innholdet ut så pusen kjenner sin egen lukt, muligens også sette dere ned ute og lokke med godbiter.
Målet er å få pusen til å kjenne seg og dere igjen.

Det ligger i Vestfold, så temperaturen ligger godt på plussiden på dagtid, noe kjøligere på natta.
Det med kattesanden skal jeg gjøre ???? Så det viktigste vi kan gjøre er å få pusen mest mulig trygg med kjente lukter og mat.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Mai 2019, 21:39:09 »
Ja, kattekassen er jo kattens egen lukt, og den kjenner den igjen, er litt som hjemme.
På kattesider på fb anbefales det nettopp for å prøve få inn katter som har blitt borte.
Viktig å få katten til å "tenke" hjemmet for da slapper den mer av.

Utlogget Thkrohn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 07 Mai 2019, 19:58:03 »
Har du mulighet å la døren stå åpen en god stund og lage godbitrekke inn.
Ellers et det ikke så uvanlig at de ikke kjenner igjen eieren når de er ute, vi hadde en omplasseringskatt som var slik.
Lurt å gi mat og vann så den holder seg der, og da er det lettere med felle også, om det trengs. kanskje du kan flytte matplassen nærmere og nærmere, og evt lage en vei inn gjennom samme vinduet som pusen rømte ut fra.

I går kveld flyttet vi maten enda nærmere huset. Vi har et lekestativet der vi satte maten , og i natt var han innom flere ganger, så det var bra! Da er han bare noen meter unna vinduet han hoppet ut av. Er det naturlig å tenke seg at han vil foretrekke å gå inn samme vei som han kom ut, fremfor å bruke inngangsdøren som er på fremsiden av huset?

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #8 på: 07 Mai 2019, 21:37:58 »
Han kjenner antakelig vinduet bedre, så om dere kan ordne lettvint vei der kan det hjelpe, kanskje flytte maten mot vindu og til sist på vinduskarmen inne.
Vi brukte en tråd til å lukke en dør med når vi måtte få inn en annen katt, men en bør være sikker at vinduet lukker seg fort så katten kommer seg ikke ut, for de lærer fort.
men det kan tenkes den rusler til matskålen helt av seg selv også når den har kommet så langt.

Utlogget Thkrohn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Mai 2019, 22:23:50 »
Han kjenner antakelig vinduet bedre, så om dere kan ordne lettvint vei der kan det hjelpe, kanskje flytte maten mot vindu og til sist på vinduskarmen inne.
Vi brukte en tråd til å lukke en dør med når vi måtte få inn en annen katt, men en bør være sikker at vinduet lukker seg fort så katten kommer seg ikke ut, for de lærer fort.
men det kan tenkes den rusler til matskålen helt av seg selv også når den har kommet så langt.

Tusen takk for gode tips og ord:) Vi prøver videre og oppdatering følger ;)

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 07 Mai 2019, 22:42:23 »
Lykke til videre!  :x-fingre:

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #11 på: 15 Mai 2019, 17:38:52 »
Hvordan går det her ?

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget Thkrohn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 på: 15 Mai 2019, 20:14:22 »
Hvordan går det her ?

Så pussig at du spurte om det, jeg satt akkurat og tenkte at nå må jeg spørre om litt mer tips og råd her!
Vi har fått låne en felle fra dyrebeskyttelsen, så de to siste nettene har den stått i bruk. Den første natten tråkket han inn i fellen, men ikke langt nok inn for å løse den ut. Senere på natten ble en annen pus fanget, men sluppet ut. Andre natt gikk en ny pus i fellen på kvelden, og ble sluppet ut. Resten av natten var det ingen innom på besøk, ikke pusen vår heller.  Det at pusen vår ikke var innom og spiste inatt var egentlig litt rart, for han har vært innom alle andre netter, gjerne flere ganger i løpet av natten og spist.

Så det jeg lurer på er om vi bør prøve mer, eller kan det være lurt å bare la fella stå oppe uten døren med mat inni et par dager, slik at han skal bli trygg på den, før vi igjen aktiverer den? Kan han ha blitt litt skremt av de andre som har gått i fella, samt at det har jo blitt mye flying fra oss fram og tilbake til fella gjennom hele natten.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #13 på: 15 Mai 2019, 20:24:02 »
Fortsett med felle, men det kan være lurt å la den stå uten dør litt innimellom ja. Det vet jeg andre som fanger inn villkatter gjør.
Hva slags mat bruker dere som lokkemat?

Utlogget Thkrohn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 på: 15 Mai 2019, 20:43:41 »
Fortsett med felle, men det kan være lurt å la den stå uten dør litt innimellom ja. Det vet jeg andre som fanger inn villkatter gjør.
Hva slags mat bruker dere som lokkemat?

Vi har brukt både tørrfor og våtfor, men mest våtfor av den typen som vi vet han liker godt.

Vi har bestemt oss for å prøve nå til natta også. Den siste av de tre andre pusene, som vi har sett på viltkameraet gikk akkurat i fella! Så da gjenstår bare vår egen. Skulle vi ikke få han i natt, blir det nok et par dager uten at den er aktiv.

Men interessant at du skriver om at de lar fellen stå uten å være aktiv for å fange inn villpuser.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #15 på: 15 Mai 2019, 23:48:34 »
Ta et par timer nattevakt, utrustet med termos og en pose nytrukket sei. Pus har aldri sett annet enn vegger, og er i ferd med å utforske verden. Nynn en sang. Pus kjenner trygge stemmer. Når den er nære nok:
*grafs*

Jeg leste nylig, for 3. gang, "Papillion" av Henri Charrière. Jeg skjønner pus på rømmen.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16 Mai 2019, 22:47:37 »
Tre en lang pappeske utover fellen,det sies å virke og med mat i fellen.
Har ikke selv prøvd men av og til,ligger jeg et teppe over fellen og det virker som de kjenner seg tryggere på å gå inn da.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget Thkrohn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #17 på: 18 Mai 2019, 07:00:58 »
Endelig er pus inne! Natt til 17.mai gikk han endelig langt nok inn i fellen til å utløse den.

En særs kosen og pratesyk pus virket glad for å komme tilbake! Nå gjenstår bare å plukke av en haug med flått av han.

Tusen takk for alle gode råd og gode tanker underveis  :hipphipp: :mewmew: :mewmew:

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 265
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #18 på: 18 Mai 2019, 11:54:12 »
Så fint!  Har sikkert mye kos å ta igjen... 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #19 på: 18 Mai 2019, 13:11:40 »
Så godt å få komme hjem!  :mewmew:  :Ben: