Skrevet av Emne: Feliway/ felisept - desperat, hjelp  (Lest 307 ganger)

Utlogget Morgaine

• Super avhengig pus
  • Takket: 48
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Feliway/ felisept - desperat, hjelp
« på: 21 Mars 2019, 18:41:19 »
Har tidligere ikke hatt effekt av feliway, men nå er jeg klar for å prøve igjen.

Fra vi mistet Whisky har vi merket et skifte i harmonien. De to som er mest "aggressive" går nå mer og mer på spesielt den eldste katten. Hun kan ligge å sove i sengen sin og blir plutselig banket opp, for å ta et eksempel når det gjelder den typen adferd. Vi har hatt flere forandringer i hjemmet som lillepusen sin ankomst og vi har byttet soverom, noe som spesielt har gitt utslag i markering. Det tisses over alt, spesielt i samboers klær.
Vi stenger av rommene, passer på at de får seg en ekstra tur ut og prøver generelt å lekke tilrette for at alle skal ha det greit. De har også tilgang til do inne, som er ren. Jeg er gravid og ønsker å ha slutt på dette tisse-banke opp-greiene så fort som mulig. Er ikke i form til å ligge på knær og vaske kattetiss hele dagen lenger.

Tirsdag fikk jeg Felisept i posten og den er tatt i bruk. Det er kanskje litt tidlig å forvente at den skulle ha begynt å virke? Jeg er litt desperat og vurderer derfor også å bare kjøpe og plugge i feliway i tillegg..
Vi har ikke store plassen, men allikevel lurer jeg på å ha en diffuser i stuen og en på soverommet (det er der tissing på klær har foregått). Eventuelt, just for kicks ha en feliway classic og en av den nye som heter friends..

Bah, er desperat og usikker... Vi har prøvd mye siden vi ikke har hatt virkning av feliway tidligere (er sikkert 6-7år siden vi prøvde sist da) Lurer på hva dere her tenker kan hjelpe og har dere noen formening om feliway classic vs. friends?

vetikke

Forresten, Lillepusen er ikke kastrert enda. Skjer nok i April. Han kommer godt overrens med de alle.
Det som blir tisset på og kan vaskes med urin off blir vasket med urin off. Bruker ikke klorin da jeg vet den lukten inviterer til mer tissing. KLær som kan bli kokt blir kokt osv osv.
Hapiness is being owned by a cat

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Feliway/ felisept - desperat, hjelp
« Svar #1 på: 21 Mars 2019, 20:07:04 »
Eddik kan vel også brukes mot lukt, litt eddik i siste skyllevann om jeg husker riktig.
Du har ikke mulighet å skille de som bråker?
Siri her er litt hakkekylling, og vi har et stort hundebur med dokasse, seng og mat og vann. Om natten eller om vi skal ut av huset burer vi henne inn. Hun vet utmerket at hun da er beskyttet mot bøller.
Kastrering kan nok hjelpe, mye av tissing kan egentlig være markering. Passe på å ha nok kroker å henge opp tøyet på.
Når det gjelder å vaske, skaft med mopp fungere utmerket, og en kan stå oppreist.
https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/mopper/gulvmopp-med-utvridningsfunksjon-2000034231

Utlogget Morgaine

• Super avhengig pus
  • Takket: 48
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: Feliway/ felisept - desperat, hjelp
« Svar #2 på: 21 Mars 2019, 20:29:01 »
Eddik kan vel også brukes mot lukt, litt eddik i siste skyllevann om jeg husker riktig.
Du har ikke mulighet å skille de som bråker?
Siri her er litt hakkekylling, og vi har et stort hundebur med dokasse, seng og mat og vann. Om natten eller om vi skal ut av huset burer vi henne inn. Hun vet utmerket at hun da er beskyttet mot bøller.
Kastrering kan nok hjelpe, mye av tissing kan egentlig være markering. Passe på å ha nok kroker å henge opp tøyet på.
Når det gjelder å vaske, skaft med mopp fungere utmerket, og en kan stå oppreist.
https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/mopper/gulvmopp-med-utvridningsfunksjon-2000034231

Eddik blir også brukt :)

Vi kan ikke lukke Sekki i et bur, hun kommer til å klore og dunke seg selv til blods. Hun får panikk av slikt. Vi skiller dem av så godt vi kan, det har vi gjort i flere år allerede, men som sagt så ble det verre etter vi mistet Whisky. Vi har ikke stor plass, så soverommet blir/ ble mye brukt til det formålet.
Det er ikke lillepus som tisser rundt omkring, han er flink til å bruke kassen og har ikke begynt å lette på halen. Det er to av hunnene som tisser, Beibi og Guri. Beibi er den som har tatt forandringene (lillepus og bytte av soverom) verst, men er nokså høyt oppe på rangstigen. Guri er veldig høyt på rangstigen og har slått seg til ro med romskifte og ikke minst lillepus som digger henne over alt på jord (aldri sett en katt være så glad i en annen før). Prøver jo å finne grunnen til denne tissingen. Alle har tilgang til ren do, men to av de velger å heller tisse på ting som er på gulvet eller tepper i sofaen.
Vi har mopp, men slik rommene her er, er ikke alle kriker og kroker tilgjengelig for mopp, derfor må man ned på knær enkelte steder.

Hapiness is being owned by a cat