Skrevet av Emne: Katt gjemmer seg  (Lest 416 ganger)

Utlogget Glenn74

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Katt gjemmer seg
« på: 08 Februar 2019, 17:07:06 »
Hei
Jeg har en katt som egentlig skal være ute om natten. Men hun gjemmer seg hver kveld og det er ikke hver kveld jeg klarer og finne henne for og slippe henne ut. Da hender det at hun har tisset inne om natten. Lurer derfor på om noen her vet om det finnes en dings man kan feste på katt som kan gi et lydsignal gjerne styrt av en app e.l.

Innlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • sikadilla
Sv: Katt gjemmer seg
« Svar #1 på: 08 Februar 2019, 17:39:45 »
Hei, og velkommen til Katteprat.
Hvorfor skal pus være ute om natten? Det kan da være både for kaldt  kaldt og farlig ellers.? Kan du ikke rett og slett løse problemet med å gi pus en god tissekasse med ordentlig klumpesand inne på et "diskret" sted. Det er ikke mye jobb å rengjøre etter bare en pus i en slik kasse. Da behøver ikke katten være ute hvis den ikke sellv vil. De fleste av oss her har slik kasse til kattene våre.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 Februar 2019, 18:45:04 »
Det er farlig for katter å være ute om natta, hun føler seg nok veldig utrygg, og gjemmer seg derfor, anbefaler en kasse med god klumpesand, og pusen inne om natten.

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #3 på: 08 Februar 2019, 22:18:01 »
Sier meg enig med de andre. En tissekasse inne med en god klumpesand i, da merker du ingen lukt og klumpesand er dryg i bruk. Så får heller pus være inne om natta, særlig nå om vinteren.
Katter er ikke lagd for vinter og kuldegrader, så at hun gjemmer seg for å unngå å bli kastet ut, skjønner jeg godt.

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #4 på: 08 Februar 2019, 22:21:54 »
Som vanlig er jeg motstrøms på KP. Jeg lar min luskende pudding bestemme selv. Vil hun være inne, er det greit. Vil hun ut, så for all del ... men det kan være en kamp.
Denne luskende pudding (8 kg norsk skogskatt) har en iboende jævel. Slett 4 vanligvis begynner hun å ommøblere og herje. Og så krafs krafs på døra. Ut! Javel; snork. Åpne dør; katt strategisk tilbake til kjøkken for et par biter for sikkerhets skyld. Dør igjen; dyne. Så krafs krafs igjen. Ut! Åpne dør; katt under seng. Seansen gjentas en rekke ganger til slett 5, hvor undertegnede har gitt opp å sove, tatt på seg slåbrok og satt på kaffe. Satt seg godt til rette med dagens nettaviser, og krafs krafs. Grmbl ... nådda; endelig ut.
5 minutter etter: krafs krafs INN! Og så går jeg og tar en lur igjen utpå formiddagen. I mellomtiden har hun lagt en vakker ruke ved badesluket ...
Jeg vil ikke ha sandkasse. Dette er på femte året, og det er bare på det kaldeste og mest snøfylte hun blir trassen. For meg er det helt greit: pus følger meg som en skygge, og har alltid forlangt å være med meg på dass. Hun har lært; tøtta. Og merkelig nok: hun tisser tydeligvis ute, men gjødsler inne. Velsignede pelsverk. Én fordel med dette, er at jeg får sjekket fordøyelsen hennes, som er aldeles utmerket. Fine, faste klumper. Fsjjj fsjjj med klorvann, og klart for ny dag. Selv om det er vinter.
Når temperaturen tillater det, står alltid bakdøra på gløtt. Lady Shady går ikke av veien for regn; skaukatte all right. Men minusgrader og snøskavler blir for drøyt. Jeg skjønner katta; jeg er vokst opp med utedass.

En stor del, for ikke å si mesteparten, av norske huskatter har ikke naturlig habitat i Norge. Rufsehaugen min tilhører altså "skogkatt", og har spesiell underpels. Tilsvarende er det vel bare sibirkatter og Maine Coon som har, samt hyggelige blandinger. Men også disse er varmekjære. Jeg satte opp varmekablene på badet et par hakk, og Shady har nå nærmest permanent tilhold under vasken, bortsett fra noen timer i magegropa mi og et par røkk om dagen. Det er energi som må ut. Da bør også katta ut, ellers går det ut over inventaret.

Å si at det er farlig for katter å være ute om natta ... med all respekt, du ville hund ... er å være overbeskyttende. Jeg er svoren tilhenger av at pus vet best selv.

<edit />Nå leste jeg innlegget ditt om igjen, etter at fingrene løp løpsk. En APP for å vite hva katta driver med? Ingenting bør hektes på en katt bortsett fra chip. Her beveger du deg i den virtuelle verden, hvor hverken jeg eller katter trives.
« Siste redigering: 08 Februar 2019, 22:39:33 av khawaga »

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #6 på: 09 Februar 2019, 00:27:11 »
Den der har jeg sett andre steder også; den går som en farsott på nett. Jeg holdt faktisk på å legge det ut selv. Det er lett å la seg rive med.

Denne VårHerre hadde en mening med skapelsen, Han skapte dyr som var nattaktive. Vi mennesker er satt på toppen, og gitt fornuft. Bruk den, og la dyra følge *sin* fornuft.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #7 på: 09 Februar 2019, 00:41:25 »
Jeg tror katter (også) lærer av erfaring, de har sine instinkter, men de egner seg ikke i moderne samfunn, trafikken er farlig, veldig farlig, så mange katter blir påkjørt, og det skjer veldig ofte om natten, i mørket. De har ikke mere vett i forhold til biler enn elgen, og vi vet hvordan det går.
Noen katter lærer å passe seg for biler, jeg tror det er de som i sitt første møte med bilen blir skremt nok, men overlever, altfor mange overlever ikke (jeg er på flere katteforum på fb, er sikkert 20 000 medlemmer der, og omtrent hver dag leser jeg om påkjørt katt, det skjærer i sjelen).
Om natten jakter også flere rovdyr, gaupe, rev (ja reven tar katter) og grevling (ja den tar også katter). Så natten er farlig tid og puser burde ligge å sove på varm baderomsgulv.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #8 på: 09 Februar 2019, 01:03:20 »
Så Glenn74, katten din gjemmer seg ikke fordi den vil leke gjemsel med deg, eller at den vil være vrang, den gjemmer seg fordi den er redd for noe der ute, ekte redd. Livredd antakelig.

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #9 på: 09 Februar 2019, 01:21:08 »
Katter lærer av erfaring, ja. Min katt går ikke på asfalt; stopper i porten når jeg går ut og venter til jeg kommer tilbake. Holder seg rundt huset, og stikker ned i grøntområdet - når det er grønt, og mulig å ferdes uten snøskavler. Derfor går min pus nå ikke ut for annet enn å lufte pelsen og tisse. Forsåvidt ikke jeg heller.
Det er sørgelig å høre om flate katter. Jeg hadde et mareritt et par år tilbake; Shady kom krypende over terskelen med spor av Gislaved over magen. Jeg bråvåknet, fant pus i skinnstolen (egentlig forbudt område), bar kjøttlasset inn i senga og stormkoste. Jeg; macho med nerver av stål.

Det forekommer meg underlig at vi slipper våre egne unger ut i samfunnet, men holder kattene inne.

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09 Februar 2019, 01:41:36 »
Katten er ikke nattaktiv, den er skumringsaktiv. Den er aktiv i samme periode som byttedyra sine, men midt på natten vil katten helst sove om vinteren. Om sommeren er de mer aktive om natten, ettersom byttedyra da er mer aktive.

Vi sender da ikke ungene ut midt på natta heller, så jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal ta sjansen med kattene.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09 Februar 2019, 12:16:05 »
Så Glenn74, katten din gjemmer seg ikke fordi den vil leke gjemsel med deg, eller at den vil være vrang, den gjemmer seg fordi den er redd for noe der ute, ekte redd. Livredd antakelig.

Så enig! Katten din vil være inne, kjøp en do og sand, og pus blir glad! Hold den inne om natta!