Skrevet av Emne: Noen som har mye erfaring med katt??  (Lest 484 ganger)

Utlogget Bella87

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Noen som har mye erfaring med katt??
« på: 04 Februar 2019, 21:16:08 »
Hei dere!
Jeg er nå helt desperat! Og håper at jeg poster dette innlegget på riktig sted!

Vi ble for ikke lenge siden «katteforeldre» for en nydelig kattepus på 8 mnd. Hun er omplassert og ble idag sterilisert! Hun er utrolig nervøs/engstelig/sky. Vi fikk beskjed at hun våknet ca 13.00 og hentet henne hjem 15.00. Hun har virket veldig «drita» siden hun kom hjem og sover veldig mye! Vi har latt henne være i et stort bur siden vi har en trapp i huset og ikke ønsker at hun skal gå ned/opp den trappen. Nå har ho klart å komme seg ut av buret, vi klarte å få tak i henne men ho «klikka» helt å gjemte seg under sofaen. Hva gjør vi nå? Jeg er LIVREDD for at hun skal prøve å gå ned trappa og falle. Hvor lenge kan en slik narkose sitte i? Når tror dere hun er «pigg» nok til å kunne gå uten å falle? Jeg blir sannsynligvis sittende oppe i hele natt å passe på trappa, ho er nok ganske sur på oss også, så spørs egentlig om hun i det hele tatt kommer ut fra sofaen - men den sjansen tør jeg ikke ta!

Alle råd mottas med stor takk!

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Noen som har mye erfaring med katt??
« Svar #1 på: 04 Februar 2019, 21:30:43 »
Narkose henger gjerne igjen et døgns tid. Jeg har dette tøyset hvert år, når jeg klipper ned pus.
Har du ikke en godbit å lokke henne frem med, så du eventuelt får henne inn i buret igjen?

Forøvrig:
 :kP:

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 Februar 2019, 21:35:10 »
Narkose kan sitte en god stund, så det er lurt å passe på, det har du rett i, prøv å gi henne en pledd eller seng under sofaen,( ikke helt ved siden av, så hun ikke styrter ut, det er bedre at hun ligger i ro der,) så hun ikke blir kald. Hun kan få mat og drikke når hun er helt våken.
Anbefale at du setter deg i en god stol ved trappe og leser og slapper av, hun vil nok ligge under sofa til hun føler seg tryggere, og klarere i hodet.
Om du vil trøste pusen kan du lese høyt fra en bok, med rolig stemme, det er avslappende, de som skal temme villkatter bruker det ofte, ikke se på katten bare vær rolig, jeg tror det ordner seg ganske greit.

Utlogget Bella87

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 04 Februar 2019, 22:01:58 »
Tusen takk for svar dere! Og takk for velkomsten.
Skulle så gjerne ønske at jeg kunne lokke henne ut! Men vi har bare hatt henne en liten stund, så hun ble vel akkurat trygg på oss før hun måtte til sterilisering, og nå tror jeg vi kan være tilbake på start :/
Har lagt et pledd ved siden av henne nå - og foreløpig har hun bare sovet under sofaen. Vi lar henne bare være, og håper at hun sover fra seg «rusen» uten å ville gå ned trappa!
Takk for tipset med høytlesning fra bok! Da skal absolutt prøves. :)

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #4 på: 04 Februar 2019, 22:09:54 »
Så finnes det også en annen måte å "fange" en katt, en eske, gjerne noe mykt på bunn, kan prøve å legge en ved sofa, bak sofa eller noe. Og da bare la henne ligge i ro.
Jeg tror ikke det er så bra å prøve å løpe etter henne nå, før hun har roet seg ned, det blir nok tilbake til normalen ganske fort da hun kommer til seg selv.

Utlogget Bella87

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Februar 2019, 00:06:44 »
Lurt triks med tanke på esken, det skal jeg huske på til en annen gang :)
Nå har hun kommet ut fra sofaen og opp i stolen som hun er så glad i. Hun har kommet seg opp i stolen uten å dette ned, heldigvis! Nå sover hun igjen, men føler hun følger meg mer «stabilt» med blikket i periodene hun er litt våken. Blir nok oppe i natt å følger med. Tror ikke jeg hadde funnet roen om jeg hadde gått å lagt meg - alt for redd for at hun skal prøve å gå ned trappen.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Februar 2019, 00:20:47 »
Tålmodighet og tålmodighet!  :mewmew:
Lykke til, ta det i hennes tempo, hun blir husvarm etter hvert, tro meg!  :Ben:
Hold henne varm, i morgen er hun våken igjen.

Utlogget Bella87

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 Februar 2019, 00:47:51 »
Tålmodighet og tålmodighet!  :mewmew:
Lykke til, ta det i hennes tempo, hun blir husvarm etter hvert, tro meg!  :Ben:
Hold henne varm, i morgen er hun våken igjen.

Tusen takk :) Gleder meg veldig til denne dagen er over - den har vært helt forferdelig! Virker som hun er litt mer våken nå enn i sta. Ho har spist, tuslet  litt rundt og ho virker ikke lenger ustø eller «dritings» som ho var i sta. Det lover godt, men tør fortsatt ikke legge meg da. :)

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 Februar 2019, 06:55:39 »
Vi har hatt en sånn natt de fleste av oss, det er ikke så morsomt nei. Fælt å se dem sånn. Ha en mye bedre dag i dag!  :highfive: