Skrevet av Emne: Floker i pels  (Lest 270 ganger)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 16
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Floker i pels
« på: 18 Januar 2019, 20:45:15 »
Uff, nå kom jeg i skade for å gjøre pus vondt. Shady er langragget, *veldig* langragget, og det setter seg fort knuter i pelsen, hvor mye man børster. Jeg snipper slikt av etterhvert som de dukker opp, men nå var det en skikkelig klump i halsen, midt i den deilige løvemanken. Den må vi bli kvitt, pus. Kom her; opp på bord; ligg ned som vanlig. Mrrrr; tak i floke; frem med saks. Klippe ...
"MEAUOAUWW!*
Katt ned av bord og under seng. Det tok to timer før hun viste seg, rulta. Jeg hadde kommet borti skinnet. Det tar vel noen dager før hun kommer opp på bordet igjen som vanlig og puser seg mellom meg og skjermen.
Aldri mer saks. Tapetkniv eller skalpell vendt 45° fra kroppen, skjærende i små rykk og napp oppover fra hårfestet mothårs. Da kommer man ikke borti skinnet, og gud bedre heller ikke under.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 90
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Floker i pels
« Svar #1 på: 18 Januar 2019, 21:04:58 »
Jeg legger en tett kam i floken nederst mot hud, og klipper på oversiden, en bør fortsatt være forsiktig, de har utrolig fleksibel hud som lar seg strekke langt.
Du blir nok tilgitt, og muligens bitt neste gang du prøver.
Ville nok fortsatt brukt saks, kniv gjør absolutt mer skade ve glipp.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 18 Januar 2019, 22:03:49 »
Prøv å sette en kam i *den* pusen, og legevakta er neste. Hun går etter pulsårene.

Børste, børste ... børsten er en fiende. "Klafs" og vekk me'n. Men hun nyter kløing med hand; skikkelig grafsetak. Malemalesmåbitekosebite godt, prrr. Godt for leddgikta mi, pus, godt for deg. Vi passer sammen; raggete levvande pelsverk: du gjør dagen min. Vi har kampert i lag i fem år nå; vi er begge sære, men liker kontakt. Siden vi har felles hjem, hvorfor ikke utnytte hverandres varme og oppmerksomhet? Like er vi også, litt. Jeg er skaumann; du er skaukatt. Av natur; begge. Vi klipper oss *1* gang i året; begge til skinnet. Da ser jeg ut som Yul Brynner eller Telly Savalas, og du som et handlenett av skinn. Og så gror det ut, og klør ...

Kniv gjør ingen skade; den måten jeg bruker den på. Humre; jeg gikk og barberte meg nesten daglig i Egypt - et glass med te og et par sigaretter for et par egyptiske pund og påfølgende naken hals og hake. De slipte sine barberkniver mot lærbelte vekselvis flint.

Men å barbere khawaga var nok lettere enn å klippe khawagas katt. Jeg hadde forresten katt der nede, "Garfield". Rødpelset hannkatt jeg ikke kunne stå imot.

Varsomhet må fremvises. Ved å legge eggen ut fra kroppen i ca 45° og skjære mot, slik at pelsen hele tiden går mot eggen, oppnår man å fjerne knutene, uten å komme inn på ... meaouauoww!

Dette pelsverket mitt har jeg aldri sett maken til. Hu gror hår raskere enn løvetann.
« Siste redigering: 18 Januar 2019, 22:11:24 av khawaga »

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 655
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Januar 2019, 11:09:48 »
Det vil nok bli slik siden du ikke får bruke kam som tar underulla på henne.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 19 Januar 2019, 16:26:59 »
Det eneste som nytter på Edgar er stålkam. Men han liker det han da, koser seg veldig!  :mewmew:

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19 Januar 2019, 17:34:06 »
Ja, stålkam, den synker i pelsen som varm kniv i smør  :1345:
Har en slik, https://www.waggytail.no/produkt/chris-christensen/kammer/buttercomb-001-all-fine  men de er ikke billige.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #6 på: 19 Januar 2019, 18:48:27 »
Ja, stålkam, den synker i pelsen som varm kniv i smør  :1345:
Det gjør kattetenner i underarmen også  :icon_mad:

Problemet er ikke underpelsen, Ulla. Den skubber beistet av seg glatt; jeg tar vel opp en hekto i uka fra sofaputer og laken. Det er dekkhårene som knyter seg, samme pokker hvor mye jeg børster, og det er særlig i løvemanken. Til våren skal jeg be Marit om å skrelle *hele* skrotten. Shady har hittil fått beholde en tynnet krage.

Pus har hittil ikke våget seg opp på bordet igjen. Jeg savner min klønete sekretær. Kniven ligger klar, pus ... og er du grei, har jeg kjøpt whiskas med and og hjerte ...

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 137
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #7 på: 19 Januar 2019, 19:09:50 »
Hver sine problemer. Nå har jeg akkurat gått over mine spisestuestoler med blått ulltrekk. De så mer ut som hvit angora før jeg begynte, men nå er de blå igjen. Dronningen har akkurat fått en grundig omgang med en lignende kam som den villhund linker til, bare at den har en halvdel med fine og en halvdel med grove tenner. Hun er ikke banskelig å gre, heller ike på magen, for hun liker å rulle rundt, og det er ikke mye jeg får av, så hvordan hun kan legge igjen slike hauger med hvite hår er ikke godt å si, men hun får det nå til. Floker har hun lite av, og nå fant jeg ikke en eneste en. Leon har nesten aldri floker han heller, men han skal gå rundt meg mens hann blir kjemmet , så det er det litt mer utfordrende å komme over hele pelsen med kammen, men det går det også, uten tenner i hender og armer. Han får jeg mer av nå, og det ligger mistenkelig mye svarte hybel kaniner rundt om i kriker og kroker, men de er lettere å få av møblene enn dronningpelsen er. det som virkelig hektet fast i saker og ting av stoff var Sofus sin røde, korte pels. skulle tro den var forsynt med mothaker. Og så er det gråpelsene som alltid røyter. Joda, den somskal ha pent og rent hus til en hver tid her, må ikke ha så veldig mye annet å gjøre  :villhund:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #8 på: 19 Januar 2019, 20:22:11 »
Det skal ikke være rent og pent til enhver tid, sijoka. Ikke i et dyrehus. Der skal teppene krølles sammen, duker være bultet og mesteparten av inventaret veltet. Matsøl over hele gulvet må man regne med. Et dyrehus er på dyras premisser. Og et hus uten dyr er ikke noe godt hus.
Se forresten til å få skiftet banner. Tyvendedagen, Knutsdagen, var 13. januar. Skarreværra så skarreværra.

*DER* kom steika tilbake på plass. Etter en omgang whiskas med and og hjerte. Jeg tror jeg venter litt med operative inngrep. Hun får bli trygg først.

Noen som har råd mot *veldig* statisk pels?

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #9 på: 19 Januar 2019, 20:30:39 »
Yngstepoden bruker vann, han fukter hendene før han grer.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #10 på: 19 Januar 2019, 20:46:14 »
Næmmen fant du på noe som ikke koster skjorta ...
  :måne:
Jeg prøvde umiddelbart å fukte børsten. Jaggu hjalp det.
« Siste redigering: 19 Januar 2019, 20:46:36 av khawaga »

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 137
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #11 på: 19 Januar 2019, 21:11:45 »

Se forresten til å få skiftet banner. Tyvendedagen, Knutsdagen, var 13. januar. Skarreværra så skarreværra.

Da må jeg ha det andre banneret mitt inn på Photobucket, og det tar for mye tid og plunder i kveld så jeg får ikke gjort noe med saken før mandag. Skulle gjerne visst en måte å få lagt det inn på uten å få med det der Photobucket-merket, men det aner jeg ikke hvordan jeg skal gjøre.

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #12 på: 19 Januar 2019, 22:25:43 »
Legg det i en tråd, og kopier bildeadressen og lim inn i profilen.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #13 på: 19 Januar 2019, 22:44:48 »
Kan så noen dreie emnet tilbake til det opprinnelige "floker i pels"?

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 655
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #14 på: 19 Januar 2019, 23:27:15 »
Det kan se ut som om flokene er i dekkhårene. Når kattene røyter er det underulla de røyter "bort".
Hvis man ikke når helt ned til huden til katten når man steller den, blir det ofte noe værende igjen, og det er dette som flokes sammen med dekkhårene.

Jeg bruker alltid en stålkam som tar både underullen og dekkhårene.
Jeg skjønner at det er umulig med Shady, men det beste du da kan gjøre med børsten er å børste
små områder av gangen og gjerne i motsatt retning slik at du kommer mest mulig ned i huden på henne.

(Du skal ikke skue hundene på hårene, men det kan man gjøre med en katt. Shady også?)      :vente:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #15 på: 20 Januar 2019, 10:39:27 »
Så det er altså underpelsen som er den egentlige synderen; det har jeg ikke tenkt på. Merkelig, for akkurat kraven er et sted jeg kommer til. Men den stive rundbørsten jeg bruker, og ruller mothårs, er tydeligvis ikke stiv nok. Frem med messingbørsten igjen, altså.

Men nå er i hvert fall pus trygg på meg igjen. Jeg klarte akkurat å snippe en filleknute, og hun har brettet seg ut som vanlig og dekker alle funksjonstastene, humre ...

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 112
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 Januar 2019, 10:15:25 »
Det beste er å väre to når man skal gå drastisk til verks. Da får du ta han kompisen din til å holde kitten fast need, og du klipper rolig og bevisst på at du ikke klipper I noe hud.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #17 på: 24 Januar 2019, 20:53:44 »
Huskompis flyttet til sørlandet i høst, så der er ingen hjelp å hente. Det var forresten han jeg omtalte slik for et par år tilbake: "Hadde han bodd i Afrika, hadde giraffene lært seg å klatre". Så sannsynligvis lite nytte derfra uansett.
Nåvel. I dag fikk jeg snippet siste møkkafloka som jeg bommet så stygt på i starten. Aldri mer saks. Bare skarp kniv forsiktig mothårs.
Jeg klipte meg sjøl i går. Hvem tror du går rundt med plaster i øreflippen i dag?

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #18 på: 24 Januar 2019, 22:54:02 »
Du kan vel ikke skylde på katten i alle fall  :2356:

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4