Skrevet av Emne: Urolig omplasseringspus  (Lest 647 ganger)

Utlogget lillevenn

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Urolig omplasseringspus
« på: 16 Januar 2019, 00:45:42 »
Hei!

Tok for halvannen uke siden over en ny katt, og opplever litt vansker som jeg ikke er kjent med fra tidligere katter jeg har hatt. Katten er naturlig nok usikker i sitt nye hjem, men det største problemet er altså mjauing på natt. Jeg vet årsaken til dette og det er at pus vil ut. Etter to dager hos meg klarte hun å stikke av og var borte i ett døgn før hun plutselig sto på døren. Etter dette har jeg holdt henne inne slik planen opprinnelig har vært å gjøre frem til hun finner seg til rette. De to nettene før hun stakk av var hun forståelig nok veldig urolig, og sluttet ikke mjaue før utpå morgenen, rundt 06.

Hun hadde fra starten av tilgang på mitt soverom og stuen rett ved som begge har store vinduer fra gulv til tak. Det er pga disse jeg skjønner at hun vil ut for hun springer mellom de og mjauer. Om jeg har igjen lamellene smetter hun bare mellom for å titte, og tidvis setter hun seg fast. Natten hun kom hjem var både jeg og hun så sliten at vi knallet begge to. Natten etter holdt hun på konstant med mjauing og vandring frem til jeg måtte på tidligvakt. Neste natt måtte jeg rett og slett flytte henne over på badet, for det var hverken bra for meg eller henne slik det var.

Det virker som om hun går inn i en modus når mjauingen starter rundt kl.23. Hun vandrer hvileløst frem og tilbake. Har ikke tid til lek, kos eller mat. Har forsøkt flere ting i forkant av "episodene". Har forsøkt å slite henne ut med lek men hun har ikke nok konsentrasjonsspenn til at hun opprettholder interessen lenge nok. Forsøker å gi henne et godt måltid til kvelden men hun spiser bare litt om gangen og blir dermed ikke mett og døsig. Har sele til henne men føler meg ikke trygg på den da jeg tror hun lett kan vri seg ut av den. Har forsøkt å gi henne oppmerksomhet, og å ignorere atferden 

Vinduene stresser henne opp, og da virket badet uten vinduer som det beste alternativet. Her har hun alt av leker, mat, klatrestativ og toalett. Steller pelsen hennes hver kveld før jeg legger meg for å "bonde" med henne (noe vi også gjør da hun ofte maler og sovner mens jeg holder på). Synes hun er roligere på badet da mjauingen har avtatt noe, og den har også i stor grad avtatt på dag. Men hun er lur, og har begynt å gjøre ugagn som å velte tørkestativet. Når jeg da åpner døren til badet smetter hun ut og spurter til vinduet hvor hun står og gauler. Jeg er bundet av leiekontrakt som sier at all klestørk må foregå på bad og kan derfor ikke bare fjerne tørkestativet. Jeg begynner å bli ganske fortvilt. Selv om hun mjauer mindre mjauer hun fortsatt mye om natten, og jeg kan høre det helt til soverommet selv om jeg har ørepropper.

Jeg vet jo at det ikke er dyremishandling å ha henne på badet, men jeg kveles av dårlig samvittighet. Vet at det bare er én ting som står i hodet på henne, og det kan jeg jo ikke gjøre noe med enda. Har så lyst til å ta henne inn i senga for at hun skal føle seg trygg, men hun har jo ikke tid og ro til å ligge der. Dette er verdens snilleste, fineste pus og jeg føler at jeg ikke klarer å gi henne det hun trenger selv om jeg gjør alt i min makt for at hun skal ha det bra. Er det noen som har gode råd? Skal jeg bare fortsette slik jeg gjør det nå, eller er det noe annet jeg kan gjøre i mellomtiden?

Jeg vet at dette vil løse seg når hun får komme ut, for den dagen hun hadde vært ute sov hun natten gjennom. Og hadde bedre matlyst, mer tid til kos og virket gladere. Føler at hun forsvinner litt i alt jaget, som om hun ikke er seg selv.
« Siste redigering: 16 Januar 2019, 00:47:43 av lillevenn »

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Urolig omplasseringspus
« Svar #1 på: 16 Januar 2019, 01:37:16 »
Hun bør bli husvarm før du slipper henne ut, det er altfor usikkert ellers.
Om badet roer henne ned er det helt greit, både for pusen, og deg.
Og du trenger ikke ha dårlig samvittighet, det er til beste for henne, hun er heldig som har fått seg et hjem. Så du gir henne det hun trenger mest, et hjem.
Noen uker på badet er en forsvinnende liten del av et katteliv, og har ikke enda hørt om en katt som ikke liker seg der i varmen (husk bare å lukke dolokket ;) )
Så har en god samvittighet, du har reddet en katt.

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 266
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #2 på: 16 Januar 2019, 02:15:12 »
Jeg vil anta at hun er vant til å gå ut når folket hun bodde hos før la seg - for å være ute om natta?  Dette er da en lært adferd.  Det går fint an å snu, men det tar tid.  Jeg synes det høres ut som en god løsning å ha henne på badet for ikke å trigge adferden.  Håper hun roer seg snart, og plutselig forstår hun hvordan rutinene er i nytt hjem og aksepterer det.  Lykke til.

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #3 på: 16 Januar 2019, 12:57:54 »
Gratulerer, så flott at du gir denne snille katten et hjem!  :mewmew:
Jeg synes du gjør det riktige nå, så gi det bare litt mer tid.
Tar det som en selvfølge at hun er kastrert.
Ikke slipp henne ut ennå nei, det kan gå veldig galt.
Lykke til, gi oss svært gjerne tilbakemelding om hvordan det går!  :Ben:

Utlogget lillevenn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 16 Januar 2019, 14:13:57 »
Hun bør bli husvarm før du slipper henne ut, det er altfor usikkert ellers.
Om badet roer henne ned er det helt greit, både for pusen, og deg.
Og du trenger ikke ha dårlig samvittighet, det er til beste for henne, hun er heldig som har fått seg et hjem. Så du gir henne det hun trenger mest, et hjem.
Noen uker på badet er en forsvinnende liten del av et katteliv, og har ikke enda hørt om en katt som ikke liker seg der i varmen (husk bare å lukke dolokket ;) )
Så har en god samvittighet, du har reddet en katt.

Takk! Må nok bare holde meg hard og holde ut. Ser heldigvis at hun søker mot badet på dagtid nå om hun vil være i fred eller vi får besøk (for fremmedfolk er fortsatt litt skummelt). Og hun mjauet enda mindre i natt. Små steg i riktig retning :-)

Utlogget lillevenn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 16 Januar 2019, 14:15:38 »
Jeg vil anta at hun er vant til å gå ut når folket hun bodde hos før la seg - for å være ute om natta?  Dette er da en lært adferd.  Det går fint an å snu, men det tar tid.  Jeg synes det høres ut som en god løsning å ha henne på badet for ikke å trigge adferden.  Håper hun roer seg snart, og plutselig forstår hun hvordan rutinene er i nytt hjem og aksepterer det.  Lykke til.

Har en mistanke om at hun er vant med det ja :-P Takk!

Utlogget lillevenn

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 16 Januar 2019, 14:17:09 »
Gratulerer, så flott at du gir denne snille katten et hjem!  :mewmew:
Jeg synes du gjør det riktige nå, så gi det bare litt mer tid.
Tar det som en selvfølge at hun er kastrert.
Ikke slipp henne ut ennå nei, det kan gå veldig galt.
Lykke til, gi oss svært gjerne tilbakemelding om hvordan det går!  :Ben:

Takk! Hun er kastrert ja :-) Skal holde dere oppdatert!