Skrevet av Emne: Dr. Jekyll og Mr. Hyde-katt  (Lest 465 ganger)

Utlogget Larissa

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Dr. Jekyll og Mr. Hyde-katt
« på: 12 Januar 2019, 11:31:03 »
Heisann dere!

Når katten vår var ny, ble all oppførsel tilskrevet det. Nå, etter et år, så kjøper jeg ikke at det er fordi hun er ny. Jeg lurer derfor på om deres katter har periodevis oppførsel?

Etter en uke med en kosesyk katt (vi hadde litt separasjon i julen) er hun nå ganske avvisende og gjemmer seg heller under bordet enn å henge med oss, som om vi har slått henne eller gitt henne annen grunn til å holde avstand. Det er ingenting som har "skjedd" den siste uken som kan tilskrives sånn oppførsel/endring, og hun har hatt sånne perioder/faser før. Skjer det noen gang hos dere andre? :) Jeg vet jo at ingen vesener er helt lik fra dag til dag, men dette er en så total forandring i sinnstilstand og varer ofte over en periode på 1-2 uker. Er det en fysisk grunn til det?

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Dr. Jekyll og Mr. Hyde-katt
« Svar #1 på: 12 Januar 2019, 12:38:24 »
Temmelig sikkert ingen fysisk grunn, men psykisk. Katter er utrolig vare på forandringer. Nå har vi akkurat overstått en julehelg, med masse ting og tang der de ikke pleier å være, og folk ut og inn. Pus liker ikke slikt. Den vil ha det på det jevne. Dette er vel også første jul med pus i hus? Utover februar vil jeg tro det er tilbake ved det gamle.

Utlogget Larissa

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 Januar 2019, 12:54:38 »
Takk for svar! Det er første jul og første separasjon, ja :) Så da er vi kanskje bare over i straffefasen av reaksjonen hennes. Katter har ingen sykluser eller faser som kan gi sånne utslag?
Det er ikke meningen å psykoanalysere men så er det jo litt gøy å se og lære om hvordan de fungerer  :Ben:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 12 Januar 2019, 13:52:20 »
Hvordan en katt "fungerer" har jeg aldri funnet ut av, etter seksti års samliv. Men de vil ha oppmerksomhet, for svingende hale. Ellers legger de seg opp på tastaturet og @£$%. Disse pelsverkene er utspekulerte av natur. Det er *derfor* jeg er et kattemenneske; jeg liker ikke brå bevegelser, høy lyd og ting som skjer utenfor min ramme. Selv om den rammen er både vid og bred.

En katts psyke er vel fundamentert rundt året; da har pus blitt personlighet. Forandringer i adferd heretter, skyldes eksterne omstendigheter. Som jul og jævla godt nytt år, forresten ...!