Skrevet av Emne: Skaffe hund??  (Lest 415 ganger)

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Skaffe hund??
« på: 21 Desember 2018, 07:23:13 »
Etter å ha prøvd meg på et annet spørsmål her inne, og fått så mange gode svar, prøver jeg meg igjen :)

Jeg er jo egentlig "hundemenneske". Har alltid hatt hund, og selv om jeg er veldig glad i begge de to katteguttene vi har i hus nå, er tanken på å skaffe en hund igjen alltid til stede i hodet mitt.

Vi passet en kattevant ung hund for ca 1 år siden (en liten cairn terrrier), og gutta var IKKE imponert. Den loppekassa hadde definitivt ikke noe i deres hus å gjøre, og jeg måtte bare resignere og ta hunden hjem igjen før vi egentlig skulle.

Så nå er spørsmålet som følger: Vil det være mulig å kunne skaffe en valp med disse gutta i hus? Nå er jo kattene mye ute, og jeg har IKKE lyst til å risikere at de ikke kommer hjem igjen pga at vi har skaffet loppekasse! Og vil det være mulig å venne kattene til at det er et dyr til i huset? Kattene var jo her først, og vi er jo alle sammen veldig glade i dem, og vil for all del ikke ødelegge noe for dem. Men for meg virker det temmelig uoverkommelig å leve de neste 12 årene uten hund i huset.

For ordens skyld: Kattene er litt over 1.5 år gamle kullbrødre, huskatt av typen "ops vi glemte visst å sterilisere mor..."

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Skaffe hund??
« Svar #1 på: 21 Desember 2018, 13:42:53 »
Humre; oversatt fra kattespråket [maaau miaouww kjssst chhhhh fzptt!]

Noe skepsis vil det nok være i begynnelsen, men det går vanligvis greit. I hvert fall 3 av traverne her på KP har begge deler, og har aldri rapportert annet enn fryd og gammen. Og som du ser; det hender det er hund hos meg også, om bare i pensjon av og til.
Siden du har 2 kompiskatter, er faren til stede for at de kan rotte seg sammen mot den nye stakkaren, så la de ikke være alene sammen den første tiden.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 21 Desember 2018, 14:10:17 »
Hvilken hunderase vil du kjøpe?
Min niese har to voksne puser. Hun skaffet seg en valp for noen år siden, en rotwailer hann. Verdens snilleste hund, og han går godt sammen med pusene siden han er oppvokst sammen med dem. Det er kattene som dominerer, han har stor respekt for dem. Lykke til!

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21 Desember 2018, 17:17:17 »
Humre; oversatt fra kattespråket [maaau miaouww kjssst chhhhh fzptt!]

Noe skepsis vil det nok være i begynnelsen, men det går vanligvis greit. I hvert fall 3 av traverne her på KP har begge deler, og har aldri rapportert annet enn fryd og gammen. Og som du ser; det hender det er hund hos meg også, om bare i pensjon av og til.
Siden du har 2 kompiskatter, er faren til stede for at de kan rotte seg sammen mot den nye stakkaren, så la de ikke være alene sammen den første tiden.

Hehe. Den var ganske på kornet :D

Ja, jeg regner jo med at det vil bli litt klabb og babb til å begynne med. Så valpen får nok holde seg sammen med oss mennesker den første tiden! Det må de jo uansett siden jeg er fast bestemt på at jeg ikke vil la en liten valp være hjemme alene over noe tid.

Milla: jeg vet ikke helt hva slags hund jeg vil skaffe enda. Jeg hadde Samojed for mange år siden, og storesøster vil gjerne ha det igjen (hun er 18 og på full fart ut av huset om ikke mange månedene enten på høyskole eller folkehøyskole, så hun har ikke den tyngste stemmen i dette ;) ), men jeg har blitt mer åpen for mindre raser enn jeg var før. Tanken har vært der på langhåret Dachs. Gjerne en hund som kan ligge på fanget og kose litt. Vi har hatt 2 Rottweilere, en tispe og en hann. Tispa ble bare 7 år. Smerter i albuene. Gutten min ble bare rett i underkant av 2.5 år pga det samme. Han hadde forkalkninger i begge albuene. Så vi har bestemt at uansett blir det ikke Rottis igjen selv om vi begge elsker rasen!
Jeg vil gjerne ha Samojed. Det er bare fryktelig mye pelsdill! Dro jo av 1.5 bærepose med hår 2 ganger i året, vøtt!

Men uansett går gutta-boys foran! De var her først, og de skal få ha det trygge hjemmet sitt.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 21 Desember 2018, 18:08:48 »
Høres veldig fornuftig ut det du sier

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #5 på: 21 Desember 2018, 18:53:51 »
Jeg er mye på fb, på kattesider, og der er det masse folk som har hunder og katter, stort sett sier de at det er viktig at kattene kan komme unna hvalpen, dvs. kunne gå i høyden og ikke bli nødt til å bli konfrontert av hvalpen, når de ikke vil. Og at det er kattene som skal ta evt. første kontakt.
Hvalpen skal aldri kunne gå på kattene, alltid kattene som bestemmer, hvalpen bør ikke kunne løpe etter kattene det bør menneskene sørge for. Hundevante katter sørger vel stort sett selv for dette.
Har sett de fleste hunderaser med katter, men kanskje lurt å ikke velge hunder med utpreget jaktinstinkt. Slike som angriper når noe løper.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #6 på: 21 Desember 2018, 20:39:43 »
Ugh! For 3 år siden var det Ragnarok i stua. En kompis kom inn med en border collie. Jeg trodde pus var ute. Neida; pus var under senga. Bikkjefaen tok nakketak på Shady så blodet skvatt. Jeg kastet meg over dem, fikk åpnet døra så katta kom seg ut, og regnet ikke med å se Shady oftere. Jeg tørket opp blodet i gangen og ba min kompis holde sine helveteshunder i band heretter, selv innendørs.

Etterpå, etter at stakkars pus kom tilbake etter ett døgn, med tannkrater i nakken, gikk jeg på KP. Der er en av våre gamle medlemmer gift med en border collie og en katt
.... ?

Border collie er en gjeterhund. Den samler flokken, og beskytter den. Jeg har sett det gang på gang: den samler også mennesker, og vil ha klar front. Oss mot dem? Kom an!

Samme fordømte bikkje lever greit med et par katter tohundre meter unna meg, men kattene var små da de kom. Alle andre katter er fiender.

Jeg anbefaler skikkelig elgbikkje. Krever mosjon, mye ... men er antageligvis det fredeligste og mest trofaste vesen på jord.

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
  • Takket: 50
    • Vis profil
« Svar #7 på: 21 Desember 2018, 23:16:30 »
Jeg har veldig god erfaring med hund og katter sammen. Vi hadde på det meste 4 katter og 1 hund. 2 av kattene kom først og var 2 år gamle cirka da vi fikk hunden. Året etter fikk vi to voksne katter til. Alle gikk veldig godt overens, men vi lot de ta det i sitt eget tempo og ga kattene mange høye områder de kunne hoppe opp på. To av kattene ble bestevenn med hunden, og når eldste katten døde var det full sorg fra hundens side, og når hunden døde senere så var det full sorg spesielt fra ene katten som var igjen. Vi prøvde med hund i fosterhjem nå igjen i sommer, men det gikk dessverre ikke like bra siden ene katten vår har en skade i foten sin og klarte ikke å komme seg unna den viltre valpen. Men vi passer en hund ofte, en eldre hund, og de går kjempegodt overens.

Så jeg tror typen hund du velger er viktig, personligheten spesielt hvis det er en voksen hund, men det er ikke like lett hvis det er valp. Det er en fordel at hunden er vant med katt, men det var ikke vår.
Vi hadde en cocker. Valpen i sommer var en blandingshund, og den eldre hunden vi passer nå er også en blandingshund.

Dennis, Missy og Charlie i våre hjerter <3

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
« Svar #8 på: 22 Desember 2018, 02:01:33 »
Var ikke meg du snakker om khawaga håper jeg..

Så lenge du ikke glemmer at du har kattene, og kattene har mulighet for å gå unna valpen når de vil så burde det gå veldig fint. Mikkel fløy faktisk på baby hunden og var ikke blid ved første møte. Det er veldig viktig at katten også får oppmerksomhet og kos som før.

Grunnen til at min katt ble skikkelig sur var fordi jeg satte strek med å fly på valpen, det er ikke greit. Han satt oppunder taket og sendte drepende blikk til meg og valpen i ei uke. Til slutt ble han så sulten at han kastet inn håndkleet og kom ned for å spise. Han fant fort ut at man kunne leke sloss, jakte på, bli jaktet på og løpe rundt som gærninger med valpen. Valpen snublet i sine egne ben og var veldig morsom tydelig vis.

Mellom alderen 6mnd til rundt 2 år var valpen litt for hardhendt, jeg misstenker at han ikke skjønte størrelses forskjellen og kjente ikke sin egen styrke, noe som gjorde at Mikkel ikke likte å sloss med han lengre. Men nå er hunden 5 år gammel og de leker sammen og er veldig gode venner.

Her er mine to.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #9 på: 22 Desember 2018, 04:35:07 »
Var ikke meg du snakker om khawaga håper jeg..
Kremt, jo ... men ikke Keiron.

"Where the lion lies down with the lamb" er et begrep fra en religiøs sekt jeg ikke hverken ønsker å navngi eller diskutere. Det er imidlertid en kjensgjerning at dyr er både genetisk fiender av hverandre - fordi de *spiser* hverandre - og fordi de kjemper om samme habitat.
     Dersom de har nok mat, vil boff og mjau ikke ha noen grunn til å lage bråk. Hund spiser ikke katt eller omvendt. Det er da opp til tobeinte å avgjøre freden i huset, stallen og gården. Det er faktisk opp til menneskets lynne å avgjøre om det er krig eller fred. Det er fred mellom Mikkel og Keiron, fordi det er nok mat til begge, og *kjærlighet nok til begge*.
     Jeg hadde valgt border collie selv, om jeg hadde hatt helse til det. Jeg har 6 Gb bilder av kompis Roger i aksjon med sine 2 krabater og 1 sjokkert katt i live, men rystet over unødvendig aktivitet.
     Akkurat her kommer mennesket inn. Å sette sammen "hund og katt" er noe Disney Corporation har gjort i 70 år, fordi de *vet* det fungerer. Men faktisk fungerer det også i det virkelige liv, om kjærlighet og omsorg blir fordelt etter fornuft. Å fordele fornuft kan være vemmelig i et såkalt "samfunn".
     Dette blir nesten politisk, og dermed avslutter jeg debatten her fra min side, og trekker den over i "sosiale media" samt avisenes kommentarfelt. Der flyter blodet bare digitalt. God og fredelig jul, alle to- og firbeinte.

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
« Svar #10 på: 22 Desember 2018, 13:01:16 »
Keiron er jo slik at han er bare snill med "sin katt" - alle andre skal han ta. Men en godt avlet border vil ikke fly på katter, det har jeg ikke hørt om i så fall, det er mye dårlig avl på rasen dog og det overrasker meg ikke at du og Shady har møtt på en sånn en. Det kunne like godt vært min som hadde gjort noe sånt.

Men nå hadde ikke jeg vært så dum at jeg hadde sluppet han løs heller, jeg kjenner min hund og jeg vet hva han kan finne på. Så han er under kontroll. Han skal ikke få skade noens puseladd selv om han gjerne vil.

En ting man må ta stilling til når man får valp når man har katt - man må kunne gi tilbake valpen hvis kattene ikke kommer overens med valpen. Det er ikke rettferdig at kattene skal ut fordi man har fått hund, dette ser jeg alt for ofte at skjer. Det er alltid pus som må ut virker det som. Dette skjedde faktisk hos naboen også. Jeg syns synd på katta deres husker jeg.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #11 på: 22 Desember 2018, 15:32:00 »
Da var jeg altså ikke ferdig med saken likevel ...

Trådstarter har vel ettertrykkelig gjort klart at det ikke er snakk om enten/eller, men jatakk, begge deler, i beste Winnie the Pooh Spirit. Det er godt å vite, for det *er* mange som oppfatter katt som hund underlegen i en familiesituasjon. Dette er regulært jubeltøys, men ganske bred oppfatning.
     Som *endelig* uførepensjonert har jeg meget tid, og innerst inne ville jeg nå gjerne hatt hund. Det er ikke Shady som hindrer meg, for hun godtar det meste. Hun er utrolig tåger, og trekker seg bare litt unna når nok er nok. Og det skal litt til. For 3 år siden hadde jeg huset fullt av hoppgærninger under Vikersundhelgen, og det var full fres i tre døgn med folk strødd overalt. Jeg hadde ventet at pus ville ta seg en tur så lenge, men neida: hun har nesten aldri vært mer inne. Gikk fra fang til fang, sovepose til sovepose og overvåket tilstedeværende gærninger fra sofaryggen med 100 decibel dundrende fra veggen. Katta gikk ut når folka var på renn, og det ble rolig noen timer ...
     Hva som hindrer meg, er elendige bein og utmattelsessyndrom etter kreftbehandling. Jeg *kan* dessverre ikke ha hund; de må mosjoneres. De gangene jeg nå har Lucy, får jeg mer mosjon enn godt er - og den schaeferen jeg har sagt jeg kan overta når en kamerat snart uvegerlig dør, må jeg si fra meg.
     I tidligere år var det min livsstil som hindret det; jeg likte å farte rundt, og jeg jobbet mye og lenge av gangen. Da kan man ha katt, men ikke hund. Man kan be nabo og venner om å mate og titte etter, men ikke beslaglegge minst 2 timer av deres tid daglig med å drasse rundt på et lopperede i snor.

Jeg har nå sagt at jeg kunne tenkt meg border collie, og jeg anbefalte æljbikkje. Jeg kunne tenkt meg mye, men det får bli med tanken. Jeg har vært involvert i avl av Grand Danois, Leonberger og Pomeranian (!), og hatt kongepudler, schaefere, mynde, terrier og littavhvert i pensjon. Villhund nevner at man kanskje bør unngå raser med utpreget jaktinstinkt, og det er jeg enig i. I så måte ville jeg gå for kongepuddel, som Lucy: de er fantastiske, og i tillegg ikke allergifremkallende. Men hvorfor ikke unngå raser?
     Veldig ofte er en "elendig loppebefengt, skabbete, stinkende kjøter" den beste familiebikkja. Slike bærer uforutsigbare gener, og er spennende. Som Bjarne i "Pondus":

Ikke akkurat noe for utstilling, men her er det vel heller ikke *det* som er meningen.

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 26 Desember 2018, 22:35:32 »
Hoi! Her har det gått for seg, ja :le:

Nei, jeg er fremdeles på gjerdet om hund. Det er brått ikke sikkert det blir noe av heller. Vi har hatt noen uheldige episoder der Rottisen vår tok av med fynd og klem da gattegutta på 4 mndr kom i hus. Her hjalp det ikke at de var babyer, nei. De skulle tas og ferdig med det! Det jeg ikke visste da var at Charlie hadde så mye smerter at alt som rørte på seg i huset hans stressa ham opp over alle grenser. Det ble roligere etterhvert, men så måtte vi ta Charlie, og det var så til de grader traumatisk for meg at jeg ikke har orket tanken på ny hund før nå, litt over året senere. Han var rett i underkant av 2.5 år.

Det er nettopp det som skremmer meg veldig. Vi hadde, som sagt, besøk av en liten Cairn Terrier her i sommer, og gutta gikk helt i frø! Hadde man kunnet ha hunden i hus på prøve i en periode, hadde det vært mye greiere. Men det er langt fra alle oppdrettere som lar en gjøre noe sånt. Tanken på blandingshund har tiltalt meg bestandig, egentlig. Kunne godt tenke meg et skikkelig veikryss, jeg!

Æljbikkje tiltaler meg ikke. Ikke på grunn av noe som helst annet enn at jeg ikke ønsker meg en jakthund. Uansett hva slags jakthund. Dermed utelukker jeg forsåvidt også Dachs... Vi må tygge på det en stund, tror jeg.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #13 på: 27 Desember 2018, 09:40:30 »
Ja, det er fornuftig å tenke seg godt om først  :yeiiiii:

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 137
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #14 på: 27 Desember 2018, 10:40:52 »

Æljbikkje tiltaler meg ikke. Ikke på grunn av noe som helst annet enn at jeg ikke ønsker meg en jakthund. Uansett hva slags jakthund. Dermed utelukker jeg forsåvidt også Dachs... Vi må tygge på det en stund, tror jeg.

Akkurat der har du et veldig vesentlig poeng. Dagens elghunder, i alle fall fra seriøse oppdrettere, har jevnt over såpass sterkt jaktinstingkt at de bør brukes til det de er beregnet til. Ellers er elghunder pr i dag suverene familiehunder som går veldig godt overens med katter når de bare blir vant til katten. Men dukker det opp en duft av elg, glemmer de gjerne alt annet.
Vi har elghunder, som blir brukt til elgjakt, og de tumler rundt med kattene her så greit som bare det, men når far sjøl får skogsklærne på så er det kun det å komme til skogs som står i hodet på dem. Dessuten skal du være rimelig flittig med både børste og støvsuger, for det er utrolig mye hår på en elghund, og de røyter litt hele tiden. i røyteperiodene er det hår alle steder, særlig der det helst ikke skulle vært  :nissewink1:

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #15 på: 27 Desember 2018, 13:38:57 »

Akkurat der har du et veldig vesentlig poeng. Dagens elghunder, i alle fall fra seriøse oppdrettere, har jevnt over såpass sterkt jaktinstingkt at de bør brukes til det de er beregnet til. Ellers er elghunder pr i dag suverene familiehunder som går veldig godt overens med katter når de bare blir vant til katten. Men dukker det opp en duft av elg, glemmer de gjerne alt annet.
Vi har elghunder, som blir brukt til elgjakt, og de tumler rundt med kattene her så greit som bare det, men når far sjøl får skogsklærne på så er det kun det å komme til skogs som står i hodet på dem. Dessuten skal du være rimelig flittig med både børste og støvsuger, for det er utrolig mye hår på en elghund, og de røyter litt hele tiden. i røyteperiodene er det hår alle steder, særlig der det helst ikke skulle vært  :nissewink1:

Ja, det er akkurat det jeg tenker på. Jeg vil gjerne kunne gå tur i skauen uten at bikkja får los og blir borte. Det er jo ikke for ingenting at det har vært et gjennomgangstema når man har blandingshund at en eller annen stamfar/forelder/onkel e.l var elghund ;) Det er hunder som SKAL brukes i jakt, og som du sier: seriøse oppdrettere av rasen sørger for at det er gode jakthunder. Ingen hos oss jakter noe som helst, så jeg syntes ikke det er rettferdig mot en slik hund.
Jeg er vokst opp med glatthåret Vorsther. De har ikke like mye jaktinnstinkter som de strihårede, men til gjengjeld trenger de uante mengder mosjon! Det er en hund som er så rolig som bare det hjemme; ligger og sover eller koser. Men når noen er dumme nok til å finne frem bånd og sko, er det over. Ut på tur, aldri sur! Slipp bikkja, og den kommer innom og stempler sånn ca hvert 30. minutt. De krever så mye mosjon at uansett hvor mye jeg elsekr Vorsther, kommer jeg aldri til å skaffe en selv.

Hår er jeg i og for seg ikke så redd for. Rottiser røyter avsindig til tider de også. De har også tolags pels og kvitter seg med underull et par ganger i året. Det samme med Samojed. De røyter helt sinnsvakt to ganger i året hvor man MÅ børste dem hver dag for å ta unna det verste. Da kan man fint fylle opp en bærepose eller to med ull. Resten føyker rundt i huset. Det er så fin pels at den klumper seg ikke i hybelkaniner (eller hybelelefanter), men fyker rundt i huset. Du vet du har en Samojed i røytetiden når det er ullhår på gulosten når du åpner den første gang! :2356:

Vi får tenke litt til, og kanskje blir det et lite veikryss på oss en dag!

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #16 på: 27 Desember 2018, 14:16:39 »
Vurdere noe slags gjeterhund, unntatt kanskje bordercollie  for de er vel engasjerte og energiske, spaniel fra god oppdretter, synes å ha hørt om bra springerspanielere hos en oppdretter, sort elghund! (advarsel, de beste er veldig smarte, er mer enn allroundhund) eller finsk lapphund/ lappsk vallhund, veldig viktig uansett å se at hunden er av frisk stamme, uten hofteleddsdysplasi, kneproblemer, andre arvelige problemer, gemyttsfeil.
Mange raser er i ganske bedrøvelig tilstand.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #17 på: 27 Desember 2018, 17:39:16 »
Mange raser er i ganske bedrøvelig tilstand.
Veterinærer tjener temmelig fett på uvettig avl: slik har det vært siden jeg var guttunge, og det begynner jo å bli litt siden ... da jeg vokste opp, var det *2* raser som var særlig i vinden. Golden retriever og schaefer. Den dag i dag, rundt 50 år eller mer etter, er ikke disse rasene trygge. Med årene har populæritéten skiftet, og uvegerlig har moterasene pådratt seg genetiske feil.
     Og får man først en hvalp i hus, blir den et familiemedlem. Siden det ikke finnes noe trygdekasse for firbeinte, og heller ikke noe NAV (forsåvidt heldigvis, for de hadde vel da begynt å granske restkoseevne), blar man opp grusomme beløp for å holde stakkaren i live og mest mulig smertefri i det lengste. Huff. Stakkaren skulle aldri vært unnfanget! Det strir mot genetiske lover og genetisk fornuft å ale "raser". Dette gjelder forsåvidt også tobeinte.
     Jeg har i alle år vært opptatt av polarforhold. Les hva John Schelderup Giæver, Helge Ingstad, Kåre Rodahl mfl. har skrevet om sine og andres bikkjer: kjøtere ble foretrukket, fordi de var ved bedre helse, hadde mer robust pels og var mest sosiale. Ikke minst det siste er viktig, når man lever isolert over halve året.

Etter noen dagers tenkepause, vil jeg likevel fremheve én rase: kongepuddel. Gjennom de senere år, har jeg vært borti 3 stk. som ikke er direkte i slekt med hverandre. Lucy; snøbikkja som alltid tenker seg om før hun gjør noe som helst. Datteren til matfar har en kullsort utgave. Det har også vaktmesteren på blåfargeverket i Modum. Ingen av disse, som alle er 5 år eller mer, har vist noe tegn til sykdom og skavanker.
     Stor puddel er regnet som apporterende jakthund. Jeg har hatt med Lucy rundt hele Bergsjø i Modum, som er et sammenhengende fuglereservat med meget and. De kommer helt opp i snuta hennes og snadrer; hun fortrekker ikke en mine. Derimot har hun utrolig hørsel, og graver i skaresnø etter mus. Der hadde min katt hatt noe å lære.
     Pelsen er tett, kraftig og krøllet, og krever børsting og klipping regelmessig. Det gjør man selv med litt trening, og er bare kos. Hårene er fri for det proteinet som er allergifremkallende.
     Disse hundene er av de mest sosiale som finnes, ved siden av å klare seg i eget selskap i lange perioder. Siden jeg har skravlet så mye om Lucy: her er hun; 2 år gammel:

Samme året kom Shady til meg. Hva nå? Ikke noe problem. De rusler rundt hverandre, spiser sammen og lever hvert sitt liv. Og jeg? Meeeeget fornøyd.

Men jeg ville likevel vurdert en bastard siden jeg ikke er jålete, og ikke tenker "avl". Vi er alle bastarder. I ett eller annet slektsledd kopulerte dine forgjengere med "upassende" individer. Resultatet er *deg*.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #18 på: 27 Desember 2018, 19:24:11 »
Vi har to "bastarder" Ella, sort elghund x standard dachs,

og Else, mor Engelsk xGordon setter, far grå elghund og en 1/4 av noe ukjent, antakelig polarhund, med aggressiv jaktlyst mot dyr som løper, polarhund fordi hun uler, som en ulv/eller husky.

Ella er fin, smart, sosial, nesten litt for mye, ikke overdreven lydig, Else litt engstelig, og angstaggressiv, ikke så smart, på en måte veldig lydig, er nok setterene i henne, skarp aggressiv mot dyr som løper. Vi gjorde fatal feil da vi ikke slapp hvalpene til kattene, men Ella kunne vi slippe der når som helst, hun er venn med alle, Else reagerer på katter som løper som hun har hilst gjennom hundegården i årevis med "raurraurraur" brøl og jeg er sikker at hun hadde tatt enhver katt om hun slapp løs. Veldig snill med oss, jeg kan ta fra henne, fra langt i halsen, hva som helst, med Ella er hun aggressiv matvokter, vi må binde de hver for seg om de får et bein hver.
Det som jeg vil frem med dette er at du vet ikke hva som bor i en bastard, kan være helt perfekt ellers men som hos Else, denne voldsomme aggressiviteten.
En rasehund fra god kvalitet kan du se mesteparten i foreldre. Gode friske foreldre gir gode friske hvalper.

Ps. noen som klarer å snu bildene riktig, jeg klarer ikke.