Skrevet av Emne: Lille Slank har blitt Tjukken, og vi skjønner ikke hvorfor!  (Lest 1051 ganger)

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Lille Slank har blitt Tjukken, og vi skjønner ikke hvorfor!
« på: 19 Desember 2018, 20:26:04 »
Hei, og takk for at jeg fikk bli med her :)

Vi har to kattegutter, og nå er vi bekymret for den ene.

Sirius og James er kullbrødre født midt i april i fjor. I høst fikk Sirius en skikkelig ørebetennelse. Han hadde helt klart veldig vondt, og almenntilstanden gikk veldig nedover. James var bekymret for broren sin, og vasket han masse i øret og passet veldig på ham. Helt til Sirius fikk nok av klengingen hans og klappet til ham. Sirius fikk en skikkelig hestekur mot infeksjonen sin med både øredråper og to typer piller. Han er et matvrak, så det holdt å blande pillene i maten hans eller stappe dem inn i et lite kjøttstykke. Ned skled de som bare det. Han ble raskt bedre, og var snart på farten igjen. Men nå var han mye mer sur og tverr. Særlig mot James. Det gikk ei kule varmt her hjemme både titt og ofte. Vi måtte stadig kjefte på Sirius som banket opp broren sin. 

For et par uker siden var Sirius i skikkelig klammeri med en nabokatt hvor han endte opp med å bli bitt i frambeinet. Det gikk hull på hver side av beinet hans og han endte opp med antibiotika (antagelig ganske unødvendig, for det ble oppdaget og renset dagen etter. Ingen puss eller problemer av noe sort) og litt smertestillende. Vi fikk overhodet ikke i ham antibiotikaen, som var flytende. Ihvertfall ikke uten å risikerer liv og lemmer. Han var rasende!

Nå har han lagt på seg nærmere kiloen, er lat og feit og røyter en del mer enn brodern som er slank og lekker. Jeg kan ikke huske å ha sett at Sirius har vasket seg eller stelt seg på en god stund. Han er veldig aggressiv mot James, som nå nesten ikke tør å nærme seg broren sin. Det er liksom en helomvenning av Sirius, som tidligere var eventyrlysten, nysgjerrig og glad. Nå er han feit, lat og ser ikke ut til å ha det noe bra.

Jeg tenkte å ringe veterinæren i morgen og høre hva han sier, men ville bare høre om det er noen kloke hoder her inne med erfaring med unge katter med denne typen problemer.

For ordens skyld: Gutta er huskatter av typen "oida nå er kattefrøken ganske tjukk og kosete. Dette må sjekkes opp"... Altså en aldri så liten ulykke :)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Lille Slank har blitt Tjukken, og vi skjønner ikke hvorfor!
« Svar #1 på: 19 Desember 2018, 22:02:36 »
Hei og velkommen hit!

Dette lukter stygt av at pus ikke har tålt noen av medikamentene, og fått en eller annen hormonforstyrrelse. Feline hyperadrenocorticism (Cushings sykdom) er en av mulighetene, blant en rekke andre. Sirius bør få en helsjekk snarest mulig. Inntil videre: stopp all eventuell medisinering, sørg for rikelig friskt vann og hold ham under ekstra oppsyn. Noen ganger er det ingen tid å miste.

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 20 Desember 2018, 08:52:54 »
Uff da. Det var da voldsomt... Det er en god stund siden han gikk på disse medisinene nå. I september/oktober hvis jeg ikke husker feil. Og han begynte ikke å legge på seg før etter at han var godt og vel ferdig med kuren sin. En hormonforstyrrelse er nok ikke utenkelig, men jeg gjetter mer på at han har fått hypothyreose mer enn Cushings. Jeg får ringe veterinæren og høre i dag.

I morges var han skikkelig i farta og skulle leke med broren sin. James lot seg ikke imponere og hadde helt tydelig mer enn klart nok minne om alle de gangene bruttern hadde vært bølle, så han gjemte seg under en stol.

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 107
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #3 på: 20 Desember 2018, 10:21:31 »
Hei, velkommen til Katteprat :)

Om atferden endret seg etter bittet i foten, kan det være at foten fortsatt plager han. Jeg skal ikke synse om hva det kan være da bitt i foten på en av våre katter ikke gikk så bra, så anbefaler heller å få en full sjekk av pus hos veterinær.

Ang bitt og antibiotika, er det helt vanlig å starte behandling selv om man får renset og det ser fint ut. Bitt hos katt kan gi forferdelige byller. Nå har flere veterinærer blitt mer restriktive på å skrive ut antibiotika, så når det først skrives ut nå er det gjerne god grunn til det. Når det er sagt, er det flere ganger vi ikke har behandlet med annet enn rens og holde såret åpent og det har gått helt fint (i samråd med veterinær).

Mange katter legger også på seg litt i vinterhalvåret, men det var kanskje litt i overkant med en kilo på så kort tid. Så like greit å få sjekket pus :)

Lykke til!
« Siste redigering: 20 Desember 2018, 10:22:32 av MissMjau »

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 Desember 2018, 10:57:36 »
Ta med pusen til dyrlegen du, det høres ikke bra ut dette. Lykke til, vil gjerne høre hva utfallet blir.  :x-fingre:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #5 på: 20 Desember 2018, 10:58:55 »
Enig med MissMjau. En innkapslet betennelse vil ofte være vanskelig å oppdage, fordi såret har lukket seg.
Så det kan godt være at foten plager han enda, men det forklarer kanskje ikke den store vektoppgangen.
Det er nok påkrevd med en tur til dyrlegen og få en helsesjekk når adferden forandrer seg så radikalt.

Den kiloen han har lagt på seg, er det bare i løpet av noen uker?
Kunne ikke se at du skrev noe om det, men er guttene dine kastrerte?

Lykke til!

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 656
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 Desember 2018, 15:06:55 »
Uff da. Det var da voldsomt... Det er en god stund siden han gikk på disse medisinene nå. I september/oktober hvis jeg ikke husker feil. Og han begynte ikke å legge på seg før etter at han var godt og vel ferdig med kuren sin. En hormonforstyrrelse er nok ikke utenkelig, men jeg gjetter mer på at han har fått hypothyreose mer enn Cushings. Jeg får ringe veterinæren og høre i dag.

I morges var han skikkelig i farta og skulle leke med broren sin. James lot seg ikke imponere og hadde helt tydelig mer enn klart nok minne om alle de gangene bruttern hadde vært bølle, så han gjemte seg under en stol.
Velkommen til Katteprat.

Synes du virker veldig reflektert, samt at rådfører deg med veterinær.
Tror kattene dine har en eier som ivaretar de veldig godt.
AB ved bitt er, som de to andre skriver her, ikke uvanlig.

Hadde håndtert sitsuasjonen akkurat på samme måte som deg.
Lykker til. :)

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 Desember 2018, 21:34:33 »
Tusen takk for alle svar :)

Ang kastraksjon: Begge gutta ble kastrer da de var 4 mndr gamle, så den biten er i orden :)

Vektoppgangen begynte nok å komme før han ble bitt, men han har blitt mye mer passiv i etterkant av den episoden. Og ettersom apetitten er på topp, legger han nok mer på seg enn han ville gjort ellers. Han får jo ikke mer mat, snarere mindre, enn broren.

Jeg har kjent på benet hans, og kan ikke kjenne noen byll i sårområdet. Men det behøver jo ikke bety at det ikke er noe der, selvfølgelig. Benet kjennes heller ikke betydlig varmere ut enn det andre (noe som er vanlig ved infeksjon).

En tur til doktorn er nok på sin plass. Jeg kjenner at jeg er litt oppgitt. To ganger har vi brukt den lokale veterinæren, begge gangene har han blitt betydlig verre i formen i etterkant. Jeg vil egentlig ikke bruke den lokale veterinæren etter at hun konstaterte øremidd hos ham første gangen han hadde vondt i øret. Broren hans fikk ikke øremidd, og så vidt jeg vet smitter det som ild i tørt gress. Sirius fikk derimot en real øreinfeksjon. Den andre gangen vi gikk dit, var det akutt med bittet, og da ville hun sette han på antibiotika "for sikkerhets skyld". Vi valgte å ikke ta kampen om å få i han guffa, og holdt ham inne og i ro i noen dager til smertene hadde gitt seg. Jeg ville ikke slippe han ut, ettersom jeg visste at med det benet ville han ikke kunne komme seg unna om han ble angrepet, og den sjansen ville jeg ikke ta.

Så nå får vi ringe til den veterinæren jeg kjenner best og stoler mest på. Han er veldig travel, men jeg håper å få han inn der enten på dagen i morgen, eller i romjula... Hvis ikke, får vi forhåpentligvis noen gode råd på hvordan vi skal forholde oss i mellomtiden.

Jeg skulle jo ringe i dag, men klarte å glemme det midt oppi jobb og henting av svigermor og gode greier... Men i morgen er en god dag for masing på telefon ;)

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 Desember 2018, 22:32:03 »
Ja som du skriver er øremidd veldig smittsomt. Og siden de var så tett som de var ville nok broren garantert ha blitt smittet.
Klokt å oppsøke en veterinær som man stoler på  :tommelopp:

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 21 Desember 2018, 06:42:53 »
En aldri så liten oppdatering på morgenkvisten:

Ettersom jeg er den eneste som skal på jobb en liten tur i dag, og minstemann fremdeles ikke har juleferie (siste dagen i dag, selvsagt), har jeg vært oppe siden før kl 6. Gutta boys var på trappa og ventet på å få komme inn da jeg sto opp. De fikk frokost, og etterpå ville faktisk Sirius (Tjukken) leke med broren sin, som nok var litt skeptisk, men ble med bittelitt på moroa likevel. Deretter hoppet Sirius opp på favorittplassen sin på sofaryggen og til min store glede satt han og vasket ansiktet sitt! Og han brukte labben på det benet han ble bitt til å vaske seg med! Det er første gang på lenge at jeg har sett ham holde på sånn. Det var godt å se!!

James vasker seg jo masse, det har han alltid gjort, men Sirius er liksom ikke så fryktelig opptatt av all denne rengjøringen, han. Men nå fikk han ihvertfall vasket ansiktet sitt litt, og mor fikk gleden av å se begge gutta løpe litt rundt her med halen i været :)

God start på dagen! :1345:
« Siste redigering: 21 Desember 2018, 06:46:20 av Fullfres »

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 21 Desember 2018, 08:10:34 »
Så bra!  :tommelopp:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #11 på: 21 Desember 2018, 10:04:46 »
Det var fint å lese.
Det som også kan bringe de mer sammen, er å prøve å leke med de sammen.
Lek er ofte det beste botemiddelet  :)

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 21 Desember 2018, 17:40:01 »
Det var fint å lese.
Det som også kan bringe de mer sammen, er å prøve å leke med de sammen.
Lek er ofte det beste botemiddelet  :)

Ja, det var jo lurt! Det må prøves etterhvert :)

Nå i ettermiddag tok Sirius seg en skikkelig vask av pelsen der kan kunne komme til. Godt å se at han begynner å komme seg. Vi tror kanskje det kan være ettervirkninger av medisinene han fikk for ørebetennelsen. Det var en skikkelig hestekur med 2 forskjellige tabletter, mot infeksjon i hud og i øret, og øredråper med olje. Selv om det er litt mer enn lovlig lenge siden han gikk på dem, kan det være at han i lengre tid har følt seg uttafor med bivirkninger osv. Uansett er han nå litt mer interessert i kos og lek og vil også ut av og til. Og blir ute en stund, ikke bare i 3 minutter så han fikk gjort fra seg.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #13 på: 22 Desember 2018, 01:21:18 »
Det kan jo være at han har hatt smerter i foten etter bittet, og at dette nå har begynt å gi seg? vetikke

3-minuttersregelen gjelder her så lenge det er vinter i følge Roxi. :le:

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 26 Desember 2018, 22:19:10 »
Det kan jo være at han har hatt smerter i foten etter bittet, og at dette nå har begynt å gi seg? vetikke

3-minuttersregelen gjelder her så lenge det er vinter i følge Roxi. :le:

Hehe slik var vår forrige katt også. Ut av vinduet, ute i 30 sekunder og kom kjeftende inn igjen. Kunne ikke skjønne at ikke fattern kunne få bort all den brysomme snøen som var så kald å tråkke på!!

Nå har gutta begynt å søke tilbake til hverandre av seg selv igjen, faktisk. Det er jo litt fresing og noen tufser med pels har flydd litt her og der, men i dag kunne jeg ta dette bildet :)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #15 på: 27 Desember 2018, 07:02:16 »
Da var det kanskje ikke så alvorlig likevel, da ... men én god ting kom det ut av det: du fant KP. Vi kan trenge litt full fres her.
 :elgehelge:

Utlogget Fullfres

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 27 Desember 2018, 13:41:20 »
Da var det kanskje ikke så alvorlig likevel, da ... men én god ting kom det ut av det: du fant KP. Vi kan trenge litt full fres her.
 :elgehelge:

Hehe, tusen takk! :2356: