Skrevet av Emne: Photobucket  (Lest 103 ganger)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Photobucket
« på: 09 November 2018, 19:53:43 »
Photobucket ble for et par år siden omdøpt til PhotoFuckIt av mange millioner mennesker. De hadde benyttet seg av den mangeårige gratistjenesten til å laste opp sine bilder til nettbruk. SÅ, etter å ha akkumulert og tilvent brukerne, forandret de forretningsmodellen, og sperret for linking. Et uttall blogger, nettfora og firmaer fikk en plakat opp i stedet for sine bilder.
     Idéen bak denne nye modellen var selvfølgelig, at *her* server vi gratis en masse folk som tjener penger på våre servere. La dem betale for servicen. Egentlig forstår jeg tanken. Men prisen var meget høy, skiftet kom brått og uten varsel, og dette rammet et ukjent antall millioner som ikke tjente fem øre på sine nettsteder.
    I ettertid har Photobucket funnet ut, at dette kanskje ikke var noen god idé, å herpe halve internett. I stedet har de laget en overlay på tredjeparts bilder: "Proudly (sic!) hosted by Photobucket. Veldig morsomt, om du har avataren din lagret der.

Det finnes workarounds. For nettleserne Chrome og Firefox er det laget en fix. Det er en extension eller add-on til de respektive nettleserne. Jeg er alltid skeptisk til slikt. Man kan få med fanden på lasset. Jeg tok ned koden direkte fra github, og den er slik:

Kode: [Velg]

const pb_urls = [
  '*://*.photobucket.com/*',
  '*://photobucket.com/*'
]
const wp_urls = [
  '*://*.wp.com/*.photobucket.com/*',
  '*://*.wp.com/photobucket.com/*'
]

const pb_opts = {
  urls: pb_urls,
  types: ['image']
}
chrome.webRequest.onBeforeSendHeaders.addListener(onheaders, pb_opts, ['requestHeaders', 'blocking'])

const wp_opts = {
  urls: wp_urls,
  types: ['image']
}
chrome.webRequest.onBeforeRequest.addListener(onrequest, wp_opts, ['blocking'])

function onheaders({ url, requestHeaders }) {
  const matches = /albums\/\w+\/(\w+)\//.exec(url);
  const refererUrl = `http://photobucket.com/gallery/user/${matches[1]}/media/`;
  const headerIndex = requestHeaders.findIndex(header => header.name.toLowerCase() === 'referer');

if (headerIndex > -1) {
    requestHeaders[headerIndex].value = refererUrl;
  } else {
    requestHeaders.push({ name: 'referer', value: refererUrl });
  }

return { requestHeaders }
}

function onrequest(info) {
  const re = /^.+\.wp\.com\/((?:.+\.)?photobucket\.com\/.+)/;
  return { redirectUrl: info.url.replace(re, 'https://$1') };
}

Dette er et rimelig enkelt javascript som dedikert nettleser laster inn og handler etter. Dette installerer ingenting, og hverken sporer deg eller friker med maskinen.

For enkelt å legge inn dette, er følgelige URLer tilgjengelige:
Chrome
Firefox

Nettopp denne muligheten til å hurtiginstallere, gjorde meg mistenksom. Jeg har derfor sjekket min brannmur for mistenkelige ping og annen dritt. Ingenting er funnet. Jeg bruker ZoneAlarmPro.

Chrome-biten her fungerer på Vivaldi. Det er en chromium nettleser. Da virker den sannsynligvis også på Opera. Det ville ikke forundre meg, siden dette har utspring i Webkit, at det fungerer i Safari også. Det er heller ikke testet ut på Linux-utgaver, siden min Linuxmaskin i øyeblikket ligger i småbiter for oppgradering.

Jeg oppfordrer *ikke* folk til å bruke Photobucket igjen. Katteprat har ordnet seg med imgBB, en non-profit organisasjon (så lenge det varer) og har direkte opplasting dit. Men jeg oppfordrer folk til ikke å legge ut bilder større enn ca 100kB på nett. Serverne tåler det, men noen datadingser får krupp. Happy uploadin'.