Skrevet av Emne: Katter og blomster...  (Lest 961 ganger)

Siljepilje

• Gjest
Katter og blomster...
« på: 06 Mai 2006, 12:50:39 »
Varmen er her, altandøra står åpen, kattene koser seg i sola... Herliiiiig!! :icon_mrgreen: :icon_mrgreen:

Men jeg sitter og ser på blomsterpottene mine som er fulle av jord fra i fjor, og på altankassene mine som skulle vært plantet i...

Det jeg lurer på er: hvilke blomster kan jeg plante i dem, som ikke er farlig for kattene?
Jeg pleier å ha lobelia, solknapp, blodsdråpe, georginer, chrystantemum(?) osv...

Ser at kattene er helt ville, og de gomler mold, og har det riktig så kjekt... er dette farlig?

Er også bekymret for at de skal få tak i en veps eller humle, for de er spinnville bare de får øye på en...
Hva gjør jeg da??

Utlogget UP

• Super avhengig pus
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
"Handling betyr mer enn ord..."

Siljepilje

• Gjest
SV: Katter og blomster...
« Svar #2 på: 06 Mai 2006, 13:02:59 »
Ja, da var det jammen ikke mange blomster jeg kunne plante, gitt... ::)

Hvilke blomster har dere??

Utlogget UP

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06 Mai 2006, 13:14:17 »
Hvis det ikke er så mange ufarlige planter som man kan ha utendørs, kanskje du kan prøve metoder for at kattene ikke spiser på blomstene?

http://www.hushjemhage.no/hage/prob_katt.htm

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #4 på: 06 Mai 2006, 15:31:57 »
Lusa og spiser mold når han er ute, hvorfor gjør dem det? Kan ikke huske han gjorde det i fjor. Ene dagen spydde han opp mold og vann etterpå  :fnis[1]: Er det liksom noe dem mangler av næringsstoffer når de gjør det?

Planter Silje, er de sånn inne at de skal spise på alt du har? Så lenge plantene er ute, så tror jeg ikke de kommer til å gafle dem i seg for å si det sånn. Tror heller det er så spennende der at de ikke har tid til å se på blomstene dine  :biggrin:
Mine spiser bare gress og mold, hmm ikke er de hvitflekk så kan ikke kalle dem kuer heller  :fnis[1]:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #5 på: 06 Mai 2006, 18:13:23 »
De spiser ikke på plantene inne. Jeg har bare sånne sukkulent-planter og noen "vaseblomster" avogtil.
Det jeg lurer på er hvilke blomster jeg kan plante i blomsterkassene og pottene jeg har stående ute på altanen.
Der var det ikke så mange av de vanlige blomstene jeg bruker å ha der jeg kunne plante nå, fordi de er giftige for kattene.
Regner med at de kommer til å spise på dem... :icon_rolleyes:

Utlogget UP

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 Mai 2006, 18:17:13 »
Prøv noen av de forslagene på linken ovenfor. Er jo verdt et forsøk! Også kan du jo ha en husfred og kattegress i noen potter, så spiser kattene kanskje på dem i stedet?