Skrevet av Emne: Ni'a og de åtte andre  (Lest 1925 ganger)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Ni'a og de åtte andre
« på: 21 September 2018, 17:43:06 »
Her er Nia:

Det er den niende av de katter jeg i skrivende stund forvalter. De fordeler seg i 3 fraksjoner:

* min egen "Shady"
* "Kiara" og 6 unger som ble forlatt da naboen plutselig forsvant
* på toppen kom en pusunge en i nabolaget kom med: " ække denna herfra?". Mjau, sa jeg, den hører til naboen. Jeg så ikke forskjellen på denne og gråpusen til Kiara ...

Jeg oppdaget dette ved morgenopptelling i går. Det var 1 grå/hvit katt for mye ...

Det er en ca 4 mndr hunnkatt som ikke kan ha gått så veldig langt, men vill, og kommer fra et hjem. Enhver dør det lukter menneske av, er dermed "hjem". Den er ikke bare tillitsfull, men direkte klengete. Jeg kan ikke ha den inne, fordi min Shady bastant avviser den - og motsatt. Dermed har jeg døgnåpnet snekkerbua - for Ni'a og de åtte andre, og fôrer på dem der.

Dyrebeskyttelsen Drammen & omegn/Ringerike er kontaktet, for hjelp med Kiara & sons. Jeg risikerer alvorlig bråk med huseier for dette, men det får stå til. Hva Nia angår, er det den mest plagsomme, høylydte, klengete, krevende pelsbunt jeg har opplevd. Skadedyr! Hun hoppet rett i stiftesken min og spredte et par hundre småstifter utover hele bua. Jeg skulle rulle meg røyk, og kattef... klorte ut halve tobakkspakka sammen med filspon. Og takk for det: Tiedemanns Spon#2.

Nåvel. Den er her så lenge. Hun kan ikke ha gått langt. Men hadde jeg ikke hatt Shady ...

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Ni'a og de åtte andre
« Svar #1 på: 04 Oktober 2018, 22:41:30 »
Nia er per i dag, 4. oktober, ikke sett siden vi sto opp sammen for 14 dager siden, tidlig en morgen. Jeg valgte å ta henne inn for å skille henne fra resten av flokken, og hun fant fort halsgropa mi gjennom to netter. Shady var potte sur, og kom inn bare for å spise ...
     Jeg velger å tro at hun fant hjem av seg selv. Jeg har ikke fått noen rapporter, hverken positive eller negative.
Men jeg har en annen positiv rapport: alle de andre puseluskene er sikret. To småkryp fikk jeg satt bort selv; de fire andre er i fosterhjem ikke langt unna, og Kiara gikk rett til nytt hjem takket være dyrebeskyttelsen i Lier. Hun var da både kastrert, chippet og vaksinert for EU-pass (!). Det er mer enn jeg kan si om min luskende pudding.

Da er det bare meg og Shady igjen her i gården. Skal *vi* måtte omplasseres, må det bli ved hjelp av spade. Men Nia hadde jeg fått ryddet plass til. Det ble gudskjelov dessverre ikke nødvendig. *Den* pusen var det noe spesielt ved.

Den gang for 10 år siden jeg måtte flytte meget brått pga hussalg over mitt hode, og dermed sette bort Ambush og Apache, svor jeg "aldri mer katt!". Så kom jeg til Modum etterhvert, og der dukket det opp en sulten streifer ...

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 Oktober 2018, 22:51:19 »
Så godt at du fikk hjulpet hele gjengen! Jeg håper Ni'a fant hjem igjen og at de ikke slipper henne ut før hun er klar.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 04 Oktober 2018, 23:51:22 »
Ingen vet når en katt er "klar". Ingen katt har orienteringssans før halve året, og dette varierer fra kattetype til annen. Først året gamle, eller trekvart, etter kastrering, kan man være trygg på at pus eier navigasjon hjem. Slippe de løs uten tilsyn er som å slenge en lekebil ut på E18.

Det var ingen vond mening bak denne hendelsen. Familien måtte flytte brått. De hadde ikke bodd her lenge nok til å kjenne lov om dyrevelferd, og allmén praksis. Det er det forresten ikke så alt for mange etniske nordmenn som gjør heller. Datteren, kjære Sofia, var kattesjuk. Faren var dattersjuk og dro med seg en pus fra Sigdal etter et veiskilt på sin godsrute. Pus ble ikke kastrert i tide ... smatt ut, og dermed var det gjort. Sofia var henrykt, og alene om det.

3 mndr senere ble familien oppsagt pga utestående husleie *og* dyrehold, og ble splittet. Faren sendte hjem datter og kone, og flyttet på hospits. Pusene? Tja ...
... det var en svært middels blanding katt; mest i sort/hvit. Meget alminnelige. Ikke typisk finn.no, men hjemmevante, kontaktsøkende og begynnende renslige. Noe jeg fikk erfare i snekkerbua. Sagflis og katt ...!

*

Jeg er utrolig lettet over at denne hurven fikk eller får sine gode hjem. At Nia kom på toppen av dette ... seff pga mat overalt ... jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Det tusset plutselig av puser.

Nia hadde blitt. Det ser jeg i dag. Men hun fant en tidlig morgen ut at det er en annen verden enn min halsgrop og en fresende, forbannet skaukatte inn for å spise. Nia hoppet videre. Håper det ikke var over regnbuebroen.