Skrevet av Emne: Blir jeg ikke glad i den nye katten?  (Lest 4217 ganger)

Utlogget sigram

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Blir jeg ikke glad i den nye katten?
« på: 19 September 2018, 18:40:49 »
Hei dere,
her kommer et følelsesladet spørsmål: For et halvt år siden mistet jeg katten min, som jeg hadde hatt i fem år. Jeg var forferdelig glad i den, og det å miste den så brått (den ble påkjørt) er noe av det verste jeg har opplevd. Jeg har vært mye lei meg og savnet henne veldig. Jeg har vurdert flere nye katter, men kjent at det ikke virket riktig - de har bare minnet meg om den forrige, og så likevel ikke vært som den - og så har jeg blitt så lei meg. Nå som det har gått et halvt år, tenkte jeg at nå må det være greit å starte på nytt. Det passet også veldig bra nå siden jeg er en del hjemme for tiden, og har derfor tid til å ta meg av en kattunge.

Så - igår var jeg og hentet en nydelig vakker liten tigerstripet skapning. Hun er 16 uker gammel. Jeg har nå vært sammen med henne et døgn, og hun er leken, nysgjerrig, og ligger i fanget og koser. Hun kommer også løpende til meg når jeg lokker på henne. Men hun liker ikke å bli løftet opp, som den forrige katten faktisk likte veldig godt (den var nok spesiell). Og - jeg føler INGENTING for henne. Med fornuften vet jeg at hun er veldig søt og pen, men det er akkurat som om jeg ikke føler noen kontakt. Og jeg begynner å se etter ting ved henne som ikke er sånn som jeg hadde håpet, f.eks. at hun ikke snur seg på ryggen og vil bli klødd på magen, slik som den forrige. Jeg blir helt fortvilt og lurer på om jeg må levere henne tilbake. Om det rett og slett var for tidlig for meg, at jeg ikke er kommet over tapet av den forrige. Eller om hun er feil pus for meg, eller for gammel, sånn at det er for sent å gjøre henne helt fortrolig med å bli løftet osv.

Jeg tror alle som aldri har hatt dyr, vil synes dette er en fjollete problemstilling, men for meg er den høyst reell og veldig vond, tårene renner her jeg sitter. Jeg vil det beste for den lille pusen, og synes det ville være ille å gi den videre (eller tilbake), men det er så vondt å ikke føle noe for den. Om noen her har lignende erfaringer eller tanker rundt dette, setter jeg stor pris på det. 

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Blir jeg ikke glad i den nye katten?
« Svar #1 på: 19 September 2018, 19:34:08 »
Jo, du blir like glad i den nye katten som den gamle. MEN det tar tid. De følelsene du hadde for den gamle katten kom heller ikke over natta. Du må bli kjent med den nye pusen, og viktigst av alt, du må hele tiden huske at dette IKKE er den gamle pusen. Det er en helt annen pus, med sin helt egen personlighet som du må lære å kjenne.

Selv mistet jeg min gamle pus etter 12 år og ville egentlig ikke ha katt etter det, for jeg var sikker på at ingen annen katt noen gang ville kunne passe meg så godt som Gizmo gjorde.
Men det tok bare noen få dager før jeg valgte å melde meg som fosterhjem for dyrebeskyttelsen. Fortsatt med tanke på at katt skulle jeg ikke ha igjen, men jeg kunne jo hjelpe andre katter som trengte det.
Jeg fikk en halvvill og halvt utsulta kattungegjeng på 4 stk. Og to av de snek seg ubemerka inn i hjertet mitt. Dessverre døde Tomo av våt FIP bare 7 mnd gammel, men Teki lever enda. Han er nå 8 år og ekstremt godt plassert i hjertet mitt, ved siden av Gizmo. Senere tok jeg også til meg Roxi, hun fikk jeg som voksne, og jeg er like glad i henne. Hun er 7 år og har bodd hos meg i 6 år. Den siste som lurte seg inn er Onyx, han ble 6 år i august og er mammadalten.
Jeg er like glad i disse tre, som jeg var i Gizmo da han levde. Ingen av dem ligner Gizmo i væremåte, og heller ikke hverandre. De er 3 helt forskjellige katter, selv i måten de liker å få kos på.
Teki hater å bli løftet på, men elsker å kose. Roxi er livredd andre folk enn meg, mens Teki elsker å få besøk av fremmede. Koser jeg magen på Teki, kan jeg risikere liv og lemmer, mens Roxi elsker det. Onyx er i himmelen om han får ligge i armene mine hele dagen og vil helst tilbringe hvert eneste minutt sammen med meg.

Men jeg ble ikke superglad i noen av dem over natta, det har tatt tid. For jeg måtte jo bli kjent med dem og de måtte bli kjent med meg. :Ben: Men det viktigste er at jeg har ikke erstatta Gizmo med disse, de har alle 4 like stor plass i hjertet mitt.
« Siste redigering: 19 September 2018, 19:35:13 av Monica »

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 19 September 2018, 19:52:09 »
Jo, du blir glad i den nye katten, som den er, seg selv, men som Monica skriver, du må bli kjent med den lille, og det tar tid.
En ny katt kan aldri erstatte den gamle, det er ikke meningen heller, ingen kan erstatte den gamle, men du har mer plass i hjertet ditt, for den nye også.
Så bli kjent med pusen, og en dag finner du at den har funnet plassen sin.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 September 2018, 21:27:07 »
Du blir helt sikkert veldig glad i din nye pus. Kattunger er sjelden veldig tålmodig med å kose lenge eller bli løftet på. De vil helst leke og det er full fart på dem.

Utlogget sigram

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 19 September 2018, 21:34:14 »
Takk for svar. Det høres fornuftig ut, og jeg har vel et sted i hodet tenkt lignende tanker. Det er bare så vanskelig likevel. Det stikker i hjertet hver gang jeg prøver å løfte opp den lille, og hun bare vil ned. Det er vel fordi jeg savner den gamle så fryktelig, og savner hvordan jeg kunne løfte henne opp og kose med henne. Så det er derfor jeg lurer på om jeg kanskje ikke er helt klar; om det er for tidlig. Men jeg tror jeg får gi det ihvertfall en ukes tid og se hvordan det føles. Og det er sant at det tok tid å bli glad i den forrige katten, jeg husker hvordan jeg ettersom årene gikk kjente at kjærligheten til henne vokste. Så jeg venter vel ikke at jeg skal bli glad i den lille her med en gang, jeg trenger bare at det er litt mindre vondt enn det er nå.

Og, det er klart at kattunger er energiske, men den forrige ville altså kose veldig mye, og ville gjerne bli løftet opp og sitte på armen (lenge!), men den var nok som sagt ganske spesiell siden den av forskjellige årsaker hadde blitt håndtert mye av mennesker fra den var veldig liten.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19 September 2018, 22:49:03 »
Jeg tror også du må gi det mer tid. Den nye katten kan aldri erstatte den du mistet,
sånn er det bare. Men heldigvis har vi plass til flere kjærligheter i hjertene våre.

Jeg har opplevd både å bli glad i katter ved første blikk, og at det tar laaang tid...
men jeg har endt opp med å elske dem alle  :Ben:

Utlogget sigram

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 September 2018, 10:06:20 »
Takk igjen for oppmuntrende ord. Nå føler jeg at jeg maser mye her, men vet dere hvor vanlig det er at en kattunge som ikke er så kosete, blir det som voksen? Jeg har jo hørt om puser som ikke er så glade i kos, som er litt «sære» - og jeg skjønner at man også blir glad i dem på sin måte over tid, men akkurat nå føles det helt uaktuelt for meg. Her i borettslaget er det kun lov å ha ett dyr per leilighet, så det er heller ikke mulig for meg å ha flere katter, da ville det jo ikke vært så farlig om ikke begge/alle var like kosete. Jeg er redd for at jeg burde ha tatt meg mer tid før jeg valgte katt, og at det er bedre for denne nydelige lille pusen om jeg gir den videre nå til noen som er litt mer overbærende og kanskje ikke så preget av kattesorg, enn at jeg skulle vente, da blir det vel verre både for meg og den. Har bare behov for å få ut tankene mine her :-(

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 September 2018, 10:42:57 »
Det er nesten umulig å si hvordan katten blir som voksen.
Jeg tenker egentlig at hvis det er så viktig for deg med en kosekatt,
så burde du kanskje valgt en voksen istedet for en kattunge...
da er det lettere å se hvilken personlighet de har.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 September 2018, 10:49:46 »
Det er vanskelig å vite helt hvordan kattunger blir som voksne, så det finnes vel ingen garanti.
Men det finnes både halvvoksne og voksne katter hos dyrevernorganisasjoner som allerede viser hvordan de er, leser daglig der om veldig kosete puser. Kanskje du burde la katten velge deg istedet?
(jeg er på fb og følger også flere dyrevernorganisasjoner).
Men du har bare hatt denne en dag var det vel, de formes jo også av eieren, det blir gjensidige påvirkning.
Hva slags avtale du har med de du fikk pusen fra?
Ser Busta skriver omtrent som jeg.

Utlogget sigram

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 20 September 2018, 11:05:19 »
Ja, det kjennes viktig for meg at den blir kosete. Jeg har også vært i kontakt med FOD, og ble godkjent for å adoptere der. Jeg angrer litt på at jeg ikke gjorde det, de er jo nøye på at det skal være en prosess der man tar seg tid til å kjenne på om det er «riktig» katt. Men så dukket denne opp på finn, og der må man jo ofte bestemme seg litt raskt. Og den er jo skjønn, men så kosete (ennå?). Jeg har også tenkt på å ta til meg en voksen katt, men hadde så lyst til å få se nok en kattunge vokse opp sammen med meg. Som dere sier, så har det jo bare gått et par dager, så jeg bør vel se det an litt til. Og det virker sikkert overdrevet og irrasjonelt at jeg føler så mye rundt dette, men sånn er det nå en gang. Det henger nok sammen med katten jeg mistet, og det er derfor jeg lurer på om jeg egentlig likevel ikke var helt klar for ny pus.

Utlogget sigram

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 20 September 2018, 11:07:52 »
Skjønn, men IKKE så kosete, skulle det stå....

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #11 på: 20 September 2018, 11:59:29 »
Jeg tror nå at de aller fleste katter blir kosete med kosete eier, det er også snakk om læring, noen tar jo til seg katter, også voksne, som aldri har hatt kontakt med folk, og svært mange av de blir ordentlig kosete. Ikke alle visstnok, men da er det snakk om voksne katter.
Det er ikke sikkert det blir så lett å bytte heller om du har funnet kattungen på Finn, er nok ikke så ordnete forhold der alltid.
Så anbefaler at du lærer opp kattungen til å bli kosete, den har kanskje aldri opplevd å bli kost med, det finnes mange her på kp som jobber aktivt som kattereddere og kan gi deg gode råd, du kan ha din egen reddeaksjon for pusen din. For veldig mange katter på Finn trenger egentlig reddes.
Mat og kos er nok en sikker kombinasjon, maler kattungen i det hele tatt?

Utlogget sigram

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 20 September 2018, 12:39:29 »
Ja, den maler av og til når den er i nærheten av meg. Jeg tror den har hatt det greit før den kom til meg, men kanskje ikke fått så mye kos og oppmerksomhet fra mennesker som JEG ville ha gitt den. Og den er nok ikke vant til å bli håndtert og løfta opp så mye.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #13 på: 20 September 2018, 12:42:40 »
Hei!   :juhuuu:
Gratulerer med nytt familiemedlem!
Du må huske på at både du og omgivelsene fremdeles er fremmede og sikkert ganske skumle for en sånn liten dott ennå etter 2 dager.
Da vi fikk Milla i hus for 8 år siden, satt hun nede i gangen vår et helt døgn, og nekta å komme opp i stua. Alt handler om å være tålmodig, og ta det i deres tempo. Hvem kan være kosen og harmonisk etter så kort tid? Edgar brukte vi tre år for å få tam og trygg på oss, og i dag finnes det ikke større koseklump enn han, det blir liksom aldri nok  :Ben:
Lek og nærme deg sakte men sikkert til den blir kjent med deg. Nyt denne koselige perioden! Ta deg god tid til pusen.
Ønsker deg masse lykke til!  :kosepusen:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #14 på: 20 September 2018, 13:00:11 »
Kattunger er best å løfte opp å kose i noen korte øyeblikk mens de er trette. Samme med vanlig kos også. Etterhvert som se blir voksne, får de tid til mer kos.
Skal den være innekatt?

Utlogget sigram

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #15 på: 20 September 2018, 13:06:55 »
Tusen takk, Millapuselusken! Fint med sånne eksempler, siden den forrige pusen var en koseklump fra dag én og jeg ikkje har så mye annet å sammenligne med. Kan jeg spørre om dere gikk fram på noen bestemt måte for å venne Milla og Edgar til å bli løftet opp? De kan selvfølgelig være kosklumper uten å like å bli løftet altså :-) Og å ligge på fanget, kom de bare av seg selv når de var klare? Takk for tips også, Monica, jeg så det ikke før jeg skulle til å sende seerne. Konkrete tips er bra :-)

Utlogget sigram

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 20 September 2018, 13:17:23 »
Ikke «seerne», men «denne»... Veldig mye skrivefeil på meg idag :-) Og, katten får mulighet til å være ute når den blir gammel nok. Hvis hun blir hos meg ihvertfall.

Innlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 263
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #17 på: 20 September 2018, 14:26:49 »
Katter er som folk - forskjellige.  Min erfaring er at du aldri kan si hvordan en kattunge blir som voksen.  Kattunger som har vokst opp i halsgropa kan bli meget egenrådige og lite kosete som voksne, kattunger som ikke viser interesse for mennesker kan bli klenge-katter.  Det er personligheten til katten som bestemmer dette.  Til en viss grad kan en påvirke i oppveksten, men personligheten er medfødt, og en kan aldri "lage en katt" slik en vil ha den.  Hvis en skal ha noen garantier, så må en velge en voksen katt. 

Jeg har drevet som fosterhjem for organisasjon i mange år, og jeg har ikke hatt få diskusjoner om nye katteeiere om dette.  Det har alltid vært viktig for meg at folk forstår.  Det er så viktig at ikke folk blir skuffet fordi de hadde forventet seg noe annet.  Og derfor anbefaler jeg alle som har en formening om hvordan en katt skal være å velge voksen.  Når det er sagt så kan også voksne katter endre seg litt når de skifter hjem.  Oppførselen til en katt er knyttet opp mot eier/ bosted/ nabokatter osv.  Men personligheten vil den fortsatt ha. 

Men nå har du hentet denne, og da må det være sånn.  Jeg er helt sikker på at etter hvert som du blir kjent med katten så vil du se på den med nye øyne.  Du vil se at den er perfekt akkurat slik den er.  Slik fungerer vi mennesker.  Vi endrer kriterier for hva som er viktig hele tiden.  Kjenner du noen som alltid har sagt at drømmemannen er høy og mørk - men som har endt opp med å gifte seg med en som er kort og rødhåret?  Det gjør jeg.  Det er normalt.  Det kan overføres til katten.  Plutselig oppdager du noe som er mye viktigere enn å løfte den opp.  Jeg er helt sikker på at du kommer til å elske denne for den den er.  Det er jeg helt sikker på. 

Det er enklere at du endrer ditt syn på katten - enn å forandre selve katten.  Og er du oppmerksom på det, og gir det tid, vil det skje helt av seg selv. 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget sigram

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #18 på: 20 September 2018, 14:57:38 »
Takk, «tante». Det var bare så mye vanskeligere å være «open minded» overfor den nye kattungen enn jeg trodde, og jeg savner den forrige katten så veldig.

Innlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 263
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #19 på: 20 September 2018, 15:42:41 »
Takk, «tante». Det var bare så mye vanskeligere å være «open minded» overfor den nye kattungen enn jeg trodde, og jeg savner den forrige katten så veldig.

Savnet og sorgen vil alltid være der.  Uansett hvilken katt du hadde fått ville den ikke fjernet det.  Den nye katten vil gi ny glede og kjærlighet.  Du har plass til begge deler. 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.