Skrevet av Emne: Spinnvill - orm, stress?  (Lest 228 ganger)

Utlogget Larissa

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Spinnvill - orm, stress?
« på: 25 August 2018, 00:03:15 »
Hei kattepratere!

Nå har Wilma bodd hos oss siden januar, Wilma kom fra dyrebeskyttelsen den gang. Vi vet ikke mye om livet før oss men hun så sunn ut. Hun er skvetten og litt pysete, men ble fort tøff da hun fikk drømmen om et uteliv i hagen oppfylt i mai. Hun har ikke vært en stor fan av kos, bare litt kontrollert kos på kvelden ble tålerert.

I sommer var hun gjerne ute hele dagen og utforsket hagen men det tok slutt for noen uker siden. Da ble hun en ny katt, vil helst ikke ut og piler fort inn, vil bare kose hele tiden. Dilter etter meg. Samboer er hun enda skeptisk til. Den siste uken har hun hatt jevnlige tulltak. Først ti minutter mandag, i dag er vi opp i ca. 2 timer. Hun sleiker seg hardt og fort i 6 sekunder, før hun gjør et byks fremover/opp på noe/løper et par meter (som om noe stakk henne eller plaget henne) og bråsleiker seg igjen. Det rykker en del i pelsen på bakparten. Slik har hun altså løpt/hoppet/bykset/sleiket/herjet seg gjennom stuen i to timer nå. Noen ganger ser hun på noe i luften som om hun skal fange det men det er ikke noe der.

Hun har ikke slikket seg sår. Ingen tegn til lopper/lus/bitt av noe eller tørr hud. Kan det være orm? Vi skulle innom veterinær men de stengte så tidlig :/ prøver i morgen.

Kan det være noe annet, stress f.eks? Denne maniske sleikingen gjør at jeg utelukker lek og kjedsomhet, det ser for hardt ut ????

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Spinnvill - orm, stress?
« Svar #1 på: 25 August 2018, 00:40:36 »
Hun er kastrert?
Er det et og samme sted hun sleiker hver gang? Eller generelt?
Kunne det være at hun har blitt angrepet av en annen katt, eller dyr, om hun slikker seg på samme sted hele tiden kan være lurt å sjekke om hun har bittsår der, veldig vanskelig å se, må snu hår etter hår, og prøve å se om det finnes små merker som etter nålestikk.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 25 August 2018, 01:51:27 »
Bendelorm, punktum. Eller annen rundorm. Markkur så fort som mulig; helst i går.
Dette har jeg vært ute for før.

Utlogget Larissa

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #3 på: 25 August 2018, 19:25:55 »
Hun slikker seg litt rundt om kring, har kjent litt etter men finner ikke noe sår eller ømme punkter.

Jeg ilte til dyrlegen så fort de åpnet og dynket nakken med ormedråper. Hun var ikke så fornøyd med det men virker roligere nå mange timer etter, hun tok seg til og med en lang tur rundt i nærområdet i sola. Jeg tror faktisk dette var åndeutdrivelsen vi trengte :)

Lykkelig katt, lykkelige eiere.

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 25 August 2018, 20:06:56 »
Så godt å høre!  :happy: