Katteprat - Lære katten å gå på do ute?

Skrevet av Emne: Lære katten å gå på do ute?  (Lest 209 ganger)

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Lære katten å gå på do ute?
« på: 29 Juli 2018, 22:39:20 »
Noen som har tips eller triks for å unngå at katten sprinter inn for å gjøre fra seg? Hadde vært ålreit om han ikke brukte kassa så mye når han ikke må :-P

Prøvde å Google, men tenkte kanskje noen hadde tips. Og til info så har vi ikke naboer, så han kommer ikke til å drite i bedet til naboen ;-)

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
Sv: Lære katten å gå på do ute?
« Svar #1 på: 29 Juli 2018, 22:53:25 »
Hvis han er vant til å bruke kasse inne, er vel det greit? Godt å slippe og gå på do ute om vinteren. Jeg ville latt ham få lov hvis han vil. Om sommeren også  :nod:  :kosepusen:

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 29 Juli 2018, 23:04:45 »
Hvis han er vant til å bruke kasse inne, er vel det greit? Godt å slippe og gå på do ute om vinteren. Jeg ville latt ham få lov hvis han vil. Om sommeren også  :nod:  :kosepusen:

Syns ikke det er greit jeg, syns det er unødvendig :-P Kassa blir ikke tatt bort med mindre han slutter helt å bruke den, men jeg er ikke sååå glad i å gjøre ren doen...

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #3 på: 29 Juli 2018, 23:10:12 »
Lurt å beholde kassa uansett, blir pusen syk, du lurer på om den har forstoppelse, du trenger kattevakt og da kan det være lurt å ha pusen inne (det er veldig mange etterlysninger etter katter som har forsvunnet fra kattepasseren nå på fb ), kanskje du bare kan legge litt innhold fra kassen ute et passe sted?

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 29 Juli 2018, 23:19:30 »
Lurt å beholde kassa uansett, blir pusen syk, du lurer på om den har forstoppelse, du trenger kattevakt og da kan det være lurt å ha pusen inne (det er veldig mange etterlysninger etter katter som har forsvunnet fra kattepasseren nå på fb ), kanskje du bare kan legge litt innhold fra kassen ute et passe sted?

Jada, som sagt så må jeg ikke fjerne kassa. Det er bare litt unødvendig av han å løpe inn for å drite :-) Han har jo ikke engang tid til å grave det ned før han løper ut igjen så det stinker i halve huset. Er jeg som må ta spaden og grave det ned... Og det er flust av muligheter her ute for å si det sånn.

Skal prøve å legge ut litt sand i morra :-D Håpe han tar hintet.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #5 på: 30 Juli 2018, 02:40:46 »
Det går av seg selv etter en stund, for de fleste...
Men noen slutter aldri. Både Roxi og Onyx går inn på do innimellom.  De er 6 og 7 år gamle. Men Teki vil helst gå ut.
Mine får ikke være ute om natta og heller ikke om jeg må bort, så de har alltid do inne.
Alle tre velger doet inne om det er kaldt eller dårlig vær ute,  jeg synes det er helt greit at de har valget.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #6 på: 30 Juli 2018, 08:05:16 »
Bli med katten ut og grav litt i jorda med hendene. Hvis katten da ikke nettopp har vært opp do, er det stor sannsynlighet for at han gjør det samme og setter seg på do.

Ellers vil jeg også anbefale å alltid ha tissekassa tilgjengelig. Ofte vil de ikke bruke den når de først har lært seg å gå på do ute. Sånn har det oi hvert fall vært her i huset. Men vi har katteluke, så pus hele tiden kan gå ut. Det tror jeg er en del av årsaken, at de hele tiden har hatt valget.

I begynnelsen når kattene er vant med å bare gå på kattedoen er det normalt at det er den de bruker. Det er et godt tegn. Viser at de er veldig renslige.

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 30 Juli 2018, 11:35:31 »
Vi skal ha katteluke etterhvert så han kan bestemme selv, men han er uansett egentlig for liten til å være ute så venter litt. Han er kun ute når vi er hjemme. Klarte faktisk ikke å holde han inne, er veldig glad i utelivet den fyren her... Virker heldigvis som om retningssansen er på plass!

Utlogget Firfirsla

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 13
    • Vis profil
« Svar #8 på: 31 Juli 2018, 15:01:58 »
Merket at ene min hadde blod i urinen takket være kassa inne.

Inger-M, Amira Chanel og Ariel Bianca