Skrevet av Emne: Fertil hannkatt  (Lest 259 ganger)

Utlogget Idamor

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Fertil hannkatt
« på: 27 Juli 2018, 13:09:35 »
Hva kan en forvente av en usteriisert hannkatt som oppholdet seg innendørs i en enebolig? (I en familie, så det vil bli masse oppmerksomhet og kos)
Jeg har katteallergi og reagerer ingenting på sibirkatt, så planen var å kjøpe en hannkatt av denne rasen og kastrere den. Men i kullet er det en hannkatt som har et helt supert gemytt som jeg har fått så god kjemi med, men den skal være med i avl videre og trenger forvert som kan ha den til den har bidratt til 1-2 kull.

Jeg er veldig i tvil om hvor mye markering og bråk det vil bli i denne perioden, og vil gjerne ha innspill fra dere :)

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
Sv: Fertil hannkatt
« Svar #1 på: 27 Juli 2018, 14:06:03 »
Det kan bli mye, og du kan være heldig å det blir lite markering. Før min katt ble kastrert så var det mest gåing rundt og gaule som var tingen. Han markerte lite så lenge ingenting var tilgjengelig på gulvet. Men så fort en bag eller pose, klær eller noe lå slengt ett sted så kunne han finne på å markere der. Ellers var det greit.

Har du spurt hvordan faren er som fertil? Det kan kanskje gi en pekepinn på hva du kan forvente deg. Snakke med oppdretter om det og høre hvordan de løser det kan også være greit, da kan du bedre ta en avgjørelse for om det er verdt å la han være fertil ei stund lenger enn du vanligvis ville gjort :)

Utlogget Idamor

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #2 på: 29 Juli 2018, 13:48:03 »
Takk for svar!
Godt spørsmål...faren er 4 år (så helt umulig kan han jo ikke være), men han bor riktignok hos oppdretter som har mange katter og veldig tilrettelagt for oppdrett i forhold til et vanlig hjem med barn og én katt ;)

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #3 på: 29 Juli 2018, 14:45:15 »
Har ikke erfaring om katter, men kjente en hundeoppdretter, hannhunder i hvert fall blir meget vare på alle tisper med løpetid (i kilometernes omkrets), og de er en slit å ha med å gjøre.
Er ikke sikkert hannkatter glemmer det helt når de blir kastrert heller, og de fertile vil prøve å stikke av ved enhver anledning, og de kan bli ganske aggressive mot andre hannkatter, så jeg ville nok tenkt meg om, veldig mange ganger.