Skrevet av Emne: eosinofilt plaque  (Lest 324 ganger)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
eosinofilt plaque
« på: 19 Mai 2018, 23:45:56 »
Under årets overhaling av min pelsbylt, ble det avdekket noe utslett hun aldri har hatt før:

Marit kalte det sannsynlig "eosinofilt plaque" og ga meg en resept på Isaderm gel for en ukes tid. Jeg har ingen grunn til å mistro henne, men jeg legger det ut her for å høre om andre har noen erfaringer rundt dette.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: eosinofilt plaque
« Svar #1 på: 20 Mai 2018, 00:49:16 »
Hun har sannsynligvis fått det fordi pelsen har vært tett og sammenfloket. Det er ikke uvanlig å se slike sår på katter som har hatt mange floker ettersom huden ikke får puste eller rørt seg normalt.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #2 på: 20 Mai 2018, 08:25:42 »
Jeg synes det høres sannsynlig ut det Monica sier. Nå når det får luft vil det sikkert gro fint. Kan se litt ut som hun har klødd og derfor skrapet opp noe som kanskje bare var et lite utslett fordi huden har vært tørr.

Det ser faktisk veldig ut som sår Eva får etter at vi har fjernet flått og hun klør på stedet og det da blir større sår. Altså at Shady har hatt noe som har klødd (muligens bare tørr hud og lite utslett) og så har det blitt sånne røde sår fordi hun har klødd litt på utslettet.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 20 Mai 2018, 10:30:19 »
Jeg har vært inne på samme tanken selv; at den underfilten har vært for tett for lenge. Jeg rakk ikke apoteket før pinsen uansett, og sannsynligvis vil hun vel bare slikke av seg klinet. Neppe godt for fordøyelsen. Og jeg syns faktisk det har blitt bedre etter bare to dager i friluft.

Noen andre?

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 Mai 2018, 13:27:04 »
Mener eosinofil plaque har noe med allergi å gjøre. Klør hun på utslettet?

De sårene er uansett veldig typisk for katter som har gått rundt med floker ja.
Broren til Gunnar hadde sikkert hundre sånne småsår over hele kroppen
da pelsen endelig kom av.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #5 på: 20 Mai 2018, 15:09:52 »
Jeg har vært inne på samme tanken selv; at den underfilten har vært for tett for lenge. Jeg rakk ikke apoteket før pinsen uansett, og sannsynligvis vil hun vel bare slikke av seg klinet. Neppe godt for fordøyelsen. Og jeg syns faktisk det har blitt bedre etter bare to dager i friluft.

Noen andre?

Jeg ville ha ventet litt. Fulgt med og sett det an før jeg gikk til skrittet og brukte medisiner.

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 20 Mai 2018, 15:46:30 »
Hun bør sikkert ha krage på hvis hun skal bruke den kortisonsalva, ikke lurt å slikke i seg  :icon_sad: Jeg ville bare sett det litt an, nå kan det kanskje bli bra av seg selv. God bedring!

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #7 på: 24 Mai 2018, 00:03:29 »
Sol, luft og litt tid var hva som trengtes. Plakket har skrumpet inn og er stort sett borte.

Jeg klandrer *ikke* min kjære vet for å ha foreskrevet salve. Det *kunne* ha vært eosinofilt, dermed allergisk, men katta har aldri hatt slikt før, og jeg ble litt redd. Saken er vel at det var en hard vinter etterfulgt av en brå sommer. Pus er ikke allergisk mot annet enn brå tobeinte.

Men hun hadde ikke likt krage. Jeg kan vanskelig forestille meg den katta uten tilgang til hvorsomhelst. *1* gang hadde "Pelle" krage pga kjeveoperasjon; han stakk fra 2. etasje, sparket av seg dritten og kom hjem etter en drøy uke med randsydd kjeve minus krage.

Inger fikk ringorm. Da fikk jeg salve, som jeg gned inn på de hårløse stedene. Den salven var meget tett, og pus klarte ikke slikke det av. Hun prøvde ikke så mye heller. Etter 14 dager var ringormen borte, og den fine hvite pelsen tøt frem igjen sabla fort. Merkelig hvordan vi levende vesener noen ganger reparerer oss selv.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #8 på: 24 Mai 2018, 07:17:06 »
Så bra at sårene grodde av seg selv.

Jeg vil heller ikke klandre veterinærene, men jeg gjør det litt for det. Jeg synes i hvert fall de kan si at man kan se det litt an før man med en gang skal kjøpe medisin og påføre det.