Skrevet av Emne: Erfaring med diabetes  (Lest 643 ganger)

Utlogget Morgaine

• Super avhengig pus
  • Takket: 48
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Erfaring med diabetes
« på: 25 April 2018, 14:10:36 »
Pysemann har fått diabetes.
Vi har vært å målt blodsukker og skal inn igjen om ca 1,5 uker for å måle langtidsblodsukker. Han har fått diabetes mat og insulin så det er foreløpig under kontroll.
Men, de siste par dagene har han kjent nåla. Prøver alltid å stikke på et nytt sted (dette gjelder da insulinen). Veterinæren sa at vi burde la være med å stikke i nedre del av ryggen da de ofte kjenner det bedre der. Så akkurat nå føler jeg at jeg ikke har flere steder å stikke han, og han merker det så fort at han får lite av insulinen i seg.
Han er heller ikke en katt som godtar å bli holdt fast. Så jeg lurer på om det er noen som har vært borti det samme her, evt har noen tips. Skal prøve i kveld å få noen til å kose på han mens jeg stikker å se om det kan gå bedre. Vil jo at han skal få i seg insulinen.
Hapiness is being owned by a cat

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
Sv: Erfaring med diabetes
« Svar #1 på: 27 April 2018, 07:26:53 »
Det var trist.
Eneste erfaring jeg har er ei venninne som hadde en diabetes katt,han levde mange år med insulin men fikk Desverre ikke diet mat.
Nålen er så veldig tynn så du kan godt stikke fler ganger samme sted.Ibsen fikk to ganger dagen og det var aldri et problem hvor han kunne stikkes.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 27 April 2018, 14:16:48 »
Har lest om flere som har klart å regulere diabetes med riktig foring, men det avhenger vel av graden. Kanskje dere etterhvert slipper sprøyter, men uansett, vet om katter som har blitt gamle med diabetes, heldigvis er behandlingsmulighetene mye bedre idag.

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #3 på: 28 April 2018, 11:44:19 »
Nå gjelder det her hund, men mye mulig det er samme som gjelder for katt så skriver det... Det diabetesforet er mest humbug ifølge veterinær på Veterinærhøgskolen! Som så mye annet laget for å tjene penger... Passer fint akkurat når de skal gå ned i vekt siden det blir en slags diett, men når de har normal vekt kan man bruke vanlig mat. Pappa sin hund har hatt diabetes mange år nå og med riktig fôring kan de fint bruke det de alltid har brukt :-) De har vel brukt diafôret et par ganger når hun har måtte ned i vekt.

Angående stikking har jeg ikke noen tips, hunden til pappa sitter som regel pent. Kan ikke se for meg at det er så lett på katter egentlig, men skal vel gjerne holde sprøyta inne litt så alt kommer ut hos de også?

Krysser fingrene for at pus ikke får noen følgesykdommer! Hunden her ble blind, men fikk synet tilbake etter operasjon.

Utlogget Morgaine

• Super avhengig pus
  • Takket: 48
    • Vis profil
« Svar #4 på: 06 Mai 2018, 12:12:48 »
Takk for svar. Nå har det gått greit i det siste. Hjelper å børste han sånn at han roer seg helt ned før man stikker. Venter på svar på langtidsglukose prøven nå, skal ringe dem på mandag å høre om de har fått svaret.
Hapiness is being owned by a cat