Skrevet av Emne: Hvor mye spiser/drikker en kattunge?  (Lest 1109 ganger)

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hvor mye spiser/drikker en kattunge?
« på: 18 April 2018, 21:57:49 »
Som det står i overskriften, hva er ca. normalen å spise/drikke for en kattunge på 4 mnd?

Og er det noen som bruker Matmons her? Ser det er veldig blandede meninger om FK... Vet om mange som er fornøyd med hundematen og jeg bruker jo hestefor derfra!

Har forøvrig startet testing av Matmons vs. RC. Han spiser ca. 60g. daglig av Matmons, spent på hva han spiser av RC :-)

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 237
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Hvor mye spiser/drikker en kattunge?
« Svar #1 på: 18 April 2018, 22:27:27 »
Katter drikker mer om vannskåla står vekk i fra maten. Hvor mye en kattunge drikker, vet jeg ikke. For jeg har ikke hatt en enslig kattunge på de siste 30 åra. Herregud, nå følte jeg meg gammel. :humre:
Det er vel anbefalt å la kattungen spise ubegrenset med tørrfor. Selv har jeg dårlig erfaring med Matmons, men det er vel hvertfall 15 år siden jeg testa den nå. Katten jeg hadde da, ble ganske enkelt syk av det foret (diare og oppkast, samt dårlig pels).

Nå bruker jeg RC, ettersom at mine er voksne og spiser så mye de vil, vet jeg ikke hvor mye de spiser per katt. Men jeg mistenker at grevlingen (Roxi) spiser mest... Roxi og Onyx er overvektige, mens Teki er sånn passe.

10 kg varer i ca 2 mnd. Så da blir det 10000g/60dager=166,7g/d fordelt på 3 katter= 55,5 gram pr katt. Det er vel ikke så galt egentlig. I tillegg får de 2 poser Pussi våtfor fordelt på 3 katter hver kveld.
De har ei 2 litersbøtte stående i gangen som de foretrekker å drikke av. De drikker rundt 1 liter pr dag.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 87
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 April 2018, 22:39:31 »
RC kattungefor er veldig bra for mindre kattunger, er litt skeptisk til matmons, er for mye korn gjerne, katter trenger betydelig mer animaliske proteiner enn hunder, og er helt avhengig av aminosyren taurin (livsnødvendig, de klarer ikke å lage det selv), taurin blir stort sett tilsatt i alle for nå.
Men anbefaler kornfritt tørrfor, finnes mange gode merker nå.
Vi bruker Orijen, er en av de med mest animaliske ingredienser. Om du går inn på Animail, eller en av de andre nettbutikker så har de alltid bra innholdslister for for, det er mye rart som selges som kattemat (og såvidt hundemat også, hesten liker nok best vegetabilier  :1345: )
https://katalogbilder.felleskjopet.no/medias/sys_master/celum_assets/N_ringsinnhold_Matmons_Kastrert_26720-6.pdf?1&_ga=2.149319282.556834762.1523796700-1315369133.1517658051

til sammenligning Orijen Cat&Kitten Produkt informasjon
INGREDIENSER Ferskt kyllingkjøtt (18%), ferskt kalkunkjøtt (7%), ferske hele egg (5%), fersk kyllinglever (5%), fersk hel flyndre (4%), fersk hel sild (4%), fersk kalkun lever (4%), ferske kyllinghjerter (4%), ferskt kalkunhjerte (4%), ferske kyllingehalse (4%), kyllingkjøtt (tørket, 4%), kalkunkjøtt (tørket, 4%), hel makrell (tørket, 4%), hele sardiner (tørket, 4%), hel sild (tørket, 4%), kyllingfett (3%), røde linser, grønne erter, grønne linser, kikerter, gule erter, linsefiber, pintobønner, hvide bønner, kyllingbrusk (tørket 1%), sildeolje (1%), kyllinglever (frysetørket), kalkunlever (frysetørket), ferske hele gresskar, fersk hel melongræskar, fersk hel zucchini, fersk hel pastinakk, ferske gulerøtter, ferske hele red delicious epler, ferske hele bartlett pærer, ferskt kål, fersk spinat, ferske rødbetblad, ferske majroeblad, brun kelp, hele tranebær, hele blåbær, hele ellebladet bærmispel, chicory rot, gurkemeie, melketistel, glat burre, lavendel, legestokkrose, hyben. Tilsetningsstoffer (per kg): Tilsætninger: Zinc chelat: 100mg, kobber chelat 11mg, kolin klorid 1200 mg. Zootekniske tilsetninger: Enterococcus faecium NCIMB10415: 600x10^6 CFU. ANALYSE Råprotein 40 % Fettinnhold 20 % Råaske 8 % Råfiber 3 % Fuktighet 10 % Kalsium/Fosfor 1,4 % / 1,1% Magnesium (max.) 0,1 % Tauriini (min.) 0,2 % Omega-6/3 3,1 % / 1 % DHA/EPA 0,3 % / 0,2 % Kalorifordeling: Metabolsk Energi er 4160 kcal/kg (540 kcal per 250ml/130g cup) med kalorier fordelt for å fremme topp form; 39% fra proteiner, 18% fra grønnsaker og frukter, og 43% fra fett.
De har bra hundefor også.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #3 på: 18 April 2018, 22:45:11 »
Og som Monica skriver, kattunger bør ha tørrfor tilgjengelig hele tiden, sikkert lurt med våtfor også, helst kornfritt der og.
Og hundefor har for lite animalske proteiner for katter, særlig taurin (de blir blinde og får dødelig hjertesykdom om de får for lite taurin over tid).

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 April 2018, 23:28:47 »
Han har fri tilgang på tørrfôr og får våtfôr iblant :-) Kjøpte sånn kattemelk til han i dag også, dattera mi vil absolutt gi han melk... Men har det noe for seg? Hva er den melka godt for egentlig? Vet de ikke skal ha vanlig melk!

Syns fôr er en jungel! Jeg er mest vant til hest og hund. Hesten min er sånn som funker på alt egentlig, mens schæferen min først spiste KUN Smart hundemat fra Kiwi. Fikk ikke i han noe annet omtrent, men tilfeldigvis fikk jeg høre om en som importerte et fôr fra Tyskland som han godtok  :icon_smile:

Kick har forøvrig ikke hatt mageproblemer med Matmons, men i forhold til hva han er fôret opp på er det jo gourmetmat!

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #5 på: 21 April 2018, 01:38:26 »
Kattemelk er svindel. Katter skal drikke *vann*. Bytt vann daglig, og sett gjerne ut vannposter utenfor matplassen.

Nå får jeg vel halve KP på nakken som vanlig, men skitt au:
spesialfõr fra dyrespesialister er bare dyre. De reklamerer med "ferskt kjøtt", "fersk fisk" og "friske" grønnsaker. Det var nok ferskt da dyret ble slaktet, fisken ble dratt opp av havet og de grønne sakene ble kappet stilken av, men det er lenge siden. Produsentene bruker MUK fra alle dyr, hode og hale fra fisk hvor det i mellom går i butikken for mennesker (det ville ikke forundre meg om sløya går dit heller, men denne påstanden har jeg ikke belegg for) og de stygge grønnsakene folk ikke vil ha. Jeg *ler* når jeg leser "1 % dittendatten". Hvem kan kontrollere slikt. Katta? Dessuten er de ikke flinke til å regne. En sum kan aldri overstige 100%, men ved flere anledninger har leverandør levert over 150%.
Jeg smakte på yndlingskjeksen til pus. Fyttekatta. Men det smakte i hvert fall ikke salt, så da får det gå. Hyllevare på Coop.
Frysediskvare på Coop: 600 gram frossen sei. Knekker'n i to, steiker til meg selv og trekker til katta.
Kylling; skjærer av rått, kapper smått. Kjøttdeig, en klype av og til.
Katter er verdens mest spesialiserte rovdyr, og de er smarte. La dem selv avgjøre hva som er bra for dem. Prøv deg frem, men ligg unna kornprodukter og salte varer. *der* er ikke katta så smart: den vil gjerne ha det salt. Det vil ikke nyrene.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #6 på: 21 April 2018, 02:17:32 »
Katter kan falle for søppelmat de og, bare det blir tilsatt nok katteglutamat,  omtrent samme som folkeglutamat, denne artikkelen drar det kanskje litt langt ut, men direkte sunt er det ikke http://www.nyttnorge.com/kunstig-smaksforsterker-msg-er-nervegift-for-hjernen.html

Når det gjelder innhold i mange for, ja det stemmer det du skriver khawaga, mye rart i de.
Den ene hunden vår ble skikkelig dårlig i maven, dyrlege og antibiotika og skånekost over lang tid, såpass ille at hun ikke ville spise foret, og alle som  har/har hatt hund vet at de ikke slutter å spise en type for om det ikke er virkelig ille. Synes å huske det var Eukanuba, er noen år siden nå.
Vi forer Orijen, og selvfølgelig kan de lyve, men da er fallhøyden stor.
https://acana.com/nb/about-acana/fresh-regional-ingredients/
https://www.orijen.ca/nb/orijen/biologically-appropriate/

Ps. hunden har ikke hatt noen problemer med maven etter vi byttet til Orijen. (det gikk i hjemmelaget og vom en stund etter hun ble syk)

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #7 på: 21 April 2018, 02:21:28 »
Kattemelk er juks ja, kan brukes som godbiter i små mengder, bare les ingredienslisten, katter liker den, god og søt, men katter bør ha vann.
Om Orijen holder det de lover er det sunnere enn de fleste ferdigrettene for folk, og det er ikke katte/hundeglutamat i den, men masse i matbutikkforene.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #8 på: 21 April 2018, 03:23:27 »
Takk for uventet støtte, villhund.

Nå gikk vel tråden litt skjevt, det var snakk om *hvor mye*, ikke *hva*.
Denne er vel da rundt 4 mndr, etter hva jeg har skjønt fra en annen tråd.

Vann skal ikke måles. Det skal drikkes, ubegrenset.
Det er her "kattemelk" feiler og kan være direkte farlig. Det stiller tørsten for tidlig, fordi det samtidig er "mat". Magen sier "stopp", men nyrene hadde trengt mer.

Mengde mat ... la pusen bestemme selv, og gi beng i gramvekta. Gi litt av gangen, og se hva den liker. Variér. En skje hist og en klype pist. Det er først fullvoksen man kan bedømme eventuell overvekt hos en katt, dvs 2 år. Katter vil ha mat hele tiden. Legg ikke ut mye av gangen, legg ut lite og ofte.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #9 på: 21 April 2018, 12:16:44 »
Tok med hunden siden hun nevnte det, og det egentlig er like ille på hundesiden.
Og for enhver dyreeier er dette viktig å vite, for i den senere tiden har en fått gode alternativer, også andre enn Orijen :)
Så beskjeden er egentlig, les innholdslisten, jo mere kjøtt og også andre animaliske ingredienser på de første plassene (de som det er mest av står først på listen), desto bedre for, helt vitalt for katter, de kan ikke spise hundemat, for lite taurin der, livsviktig, hunder kan spise kattemat, og vil gjøre det om de får tak i det :D

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 21 April 2018, 13:31:32 »
Gjør meg ingenting at dere "sklir ut", interessant å lese :-)

Han får selvfølgelig vann ved siden av melken. Deler en flaske i ca. 4 som det står på pakningen. Som sagt var det for at 4åringen skulle få gitt den melk, ble bare nysgjerrig på om den hadde noe for seg.

Skal lese litt innholdsfortegnelser! Fant Iams på tilbud, noen erfaringer? Og hvor lenge holder kattemat seg? Er det overkill å kjøpe 10 kilo med en gang? Regnet sånn ca. på det og den vil holde i 4-5 mnd, da har jeg tatt i litt på matmengde

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 237
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #11 på: 21 April 2018, 14:32:35 »
Tenk på kattemelk som sukkerbrus. Det er ikke særlig bra for han.
Når det gjelder kattemat, så kan man bruke enkel logikk. Katter er 100% rene kjøttetere. De kan ikke nytte seg av noe vegetabilske stoffer, alt av vegetabilske stoffer kommer like helt ut igjen som bæsj.
Da er det naturlig å heller kjøpe den kattematen som har mest kjøtt i seg ettersom det er det katten trenger. Å kjøpe noe som har mye vegetabilsk i seg er som å betale for bæsj.
Hadde mine tålt Orijen, ville jeg fora på det. Men de trenger absolutt ikke bli fetere nå.  :angst: :whistling:

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #12 på: 21 April 2018, 14:35:33 »
Jeg som flere andre her anbefaler Royal Canin Kitten helt til pus er 1 år, det kan stå fremme hele tiden, de regulerer inntak og behov selv. En kattunge er så aktiv at den sjelden blir overvektig. Sjekk ut Zooplus nettbutikk, de har meget gode priser! Gratis frakt på kjøp over 500,- og rask levering på døra.  :icon_smile:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #13 på: 21 April 2018, 15:09:38 »
Hva såkalt "våtfôr" angår, er det nok lurt å forholde seg til datostemplingen. Hva tørrmat angår, har den betydelig holdbarhet så lenge posen holdes lukket. Rull ned fra toppen, sett på klype og oppbevar kjølig. Test ut om pus faktisk *liker* stoffet - her i huset kalt 3K (knusp, knas, knekk) - før du lander 10 kilo. OG strø ut en neve om gangen, bare. Alle hus har lukt, om du ikke merker det selv, og lukt=smak. Bare over natta vil kjeksen trekke til seg fuktighet og lukt, og være mindre fristende. Jeg bytter hver dag, overnattet kjeks går resolutt i resirk.

Iams kjenner jeg ikke til, men jeg tittet på nett, og det virker som same shit as all the others. Neppe skadelig, men neppe helsebringende heller. Jeg har prøvd Royal Canin, Orijen og Canagan, men min 8 kilos matkvern vi'kke ha det. Canagan krafset hun over; klar tale. For et par år siden ble hun introdusert til Friskies Sterilised, og da var det gjort. Greit, pus, da får du *det*. Og en masse vann. Jeg har vannpost både på badet (hun har hule under benken; varmekabler må vite), soverrommet og ute på plattingen. Det varmer meg i hjerterota når jeg hører tunga slenger.

Hun får fløte av og til. Laktosefri. Den er jo grei i sauser også. En skvett på en skål. Den skåla trenger jeg ikke vaske opp ...

Åsså fisk, da. Jeg holder fiskefri dag innimellom, og katta blir rett og slett gretten. Jeg skrev sist "knekker'n i to", men det stemmer ikke. Jeg skjærer skår i blokka på tredjeparten og knekker av. *Plopp* i kaldt vann og plata på medium. Ferdig når det begynner å boble. Porsjonerer i klyper og oppbevarer i clingfoil. Blir det eldre enn to døgn, vil ikke pus ha det. En katt som går på slikt regelmessig, samt annet ferskt animalsk, vil aldri mangle taurin.

Utforsk alle muligheter, men la pus finne ut av sin egen spiseseddel. Jeg er hellig overbevist om at en katt, via sine instinkter, vet bedre enn all verdens forskere. Bortsett fra salt, da. Der har de en svakhet.

<edit />Hva Monica sier her, og jeg forsåvidt skrev før det, er viktig å være klar over: katter er absolutt carnivore. Alt annet enn protein går tvers gjennom katta. De lager sine egne karbohydrater til forbrenning - noe faktisk mennesker også gjør. De trenger ikke engang fiber; de slikker sin egen pels. *det* gjør jo ikke mennesket. Ingen jeg vet om, i alle fall.
Dette er dyrefôrindustrien fullstendig klar over, men det var denne fortjenesten, da ... jeg anklager denne virksomheten for å ta mer hensyn til sin egen bunnlinje enn dyrenes livslinje. Fyttekatta!
« Siste redigering: 21 April 2018, 15:31:55 av khawaga »

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #14 på: 21 April 2018, 15:27:49 »
Styr unna Friskies...

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #15 på: 21 April 2018, 15:44:01 »
Styr unna Friskies...
Ikke kast ut slikt uten begrunnelse!

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #16 på: 21 April 2018, 15:50:00 »
Les innholdsfortegnelsen khawaga, og gjerne legg ut her, så slipper vi å lete på nett for det.
Iams er ikke heller noe særlig bra som jeg husker, skal prøve å finne innhold og kommentere.
Enklest er å gå til sidene til nettbutikk og klikke på kornfri :)

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #17 på: 21 April 2018, 16:01:13 »
Styr unna Friskies...
Ikke kast ut slikt uten begrunnelse!

Du kan bare lese innholdsfortegnelsen, og ikke anbefale dette fòret til andre. Et meget dårlig råd du gir!

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #18 på: 21 April 2018, 16:01:58 »
Rc kitten, innhold, dette var ille  :cry2:  "Inneholder
Kjøttmel (fugl)   Ris   Vegetabilsk proteinisolat   Animalsk fett Mais Maisgluten   
Hydrolyserte animalske proteiner   Vegetabilske fibre   L-lysin   Fiskeolje   Gjær   Soyaolje   Eggepulver   Hydrolysert gjærTaurin   DL-metionin   Fløyelsblomekstrakt   L-karnitin   Betefiber   Mineraler   Natriumfosfat   Frukto-oligosakkarider

verre Friskies   "ERNÆRINGSINFORMASJON
Komplettfôr for voksne katter
SAMMENSETNING:
Korn, ekstrakter av vegetabilsk protein, kjøtt og animalske derivater, derivater av vegetabilsk opprinnelse, oljer og fettstoffer, Fisk og fiskederivater (1,2 % *), mineraler, gjærstoffer og grønnsaker (grønne, oransje og gule fôrbiter: 0,13 % tørkede grønnsaker, tilsvarende 1 % grønnsaker).

* tilsvarende 4 % rehydrert laks i de røde og brune fôrbiter

TILLEGGSSTOFFER: TILSATTE NÆRINGSSTOFFER:
IE/kg: Vit A: 12 500; Vit D3: 1 000; Vit E: 115
mg/kg: Fe(E1): 145; I(E2): 2,5: Cu(E4): 35; Mn(E5): 16; Zn(E6): 183; Se(E8): 0,25. Taurin: 870.
Inneholder fargestoffer og antioksidanter.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #19 på: 21 April 2018, 16:17:51 »
For det første: jeg *anbefalte* ikke merket. Jeg *fortalte* hva min katt foretrakk. La DETTE VÆRE KLINKENDE KLART!

For det andre, med marginale forskjeller i innhold, fordømmer jeg hele kattematindustrien, og ikke bare ETT ENKELT MERKE som min katt foretrekker. Jeg representerer min katt, ikke noe firma.