Skrevet av Emne: Bæsjer utenfor doen  (Lest 1233 ganger)

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Sv: Bæsjer utenfor doen
« Svar #20 på: 12 April 2018, 16:34:47 »
Tydeligvis ikke, for nå var det utenfor igjen! Virker jo som om det bare er tull når han noen ganger bæsjet i og andre ganger utenfor???

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #21 på: 12 April 2018, 18:07:32 »
Det finnes nok en grunn, prøv å observere hva som får ham ut av balansen.

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #22 på: 12 April 2018, 19:30:57 »
Håper doen hans står på et rolig sted i huset, sånn at han har ro og fred når han går på do.
Bare ikke gi han straff og skjenn, det er sikkert en grunn til at det skjer. Håper du vasker godt med eddik der han har vært uheldig.  :nod:

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #23 på: 12 April 2018, 19:41:06 »
Håper doen hans står på et rolig sted i huset, sånn at han har ro og fred når han går på do.
Bare ikke gi han straff og skjenn, det er sikkert en grunn til at det skjer. Håper du vasker godt med eddik der han har vært uheldig.  :nod:

Doen hans står i gangen, der er vi ikke akkurat veldig ofte... Dessuten er det jo der han bæsjer så det har nok ikke noe å si. Er ikke alltid det er folk hjemme engang, så det er nok ikke grunnen!

Vasket med eddik etter tips fra ei annen, men det er ikke på samme sted hele tiden. Heldigvis er det på gulv med fliser :-/

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #24 på: 14 April 2018, 18:15:10 »
Skjønner ingenting jeg... I går bæsjet han i doen igjen, i dag utenfor  :ulla:

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #25 på: 14 April 2018, 18:36:29 »
Hva skjedde, hvem var der, hva gjorde han før, hva gjorde alle før? Hva spiste han, hadde han sovet, var det bråk ute, lukter det fremmed katt ute?

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #26 på: 14 April 2018, 20:06:57 »
Det er lurt det villhund skriver, lag deg et skjema og skriv opp... kanskje du ser et mønster.

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #27 på: 14 April 2018, 22:14:01 »
Ingen var hjemme, så har ikke peiling... Han bæsjer som regel når vi ikke er hjemme!

Fremmed katt lukter det neppe, har ikke sett andre katter rundt her på evigheter. Vet det er noen på gården nedi her, men de kommer ikke opp.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #28 på: 14 April 2018, 22:44:48 »
Kjønnsmodne ukastrerte hannkatter bæsjer også for å markere revir, og da dekker de ikke og plasserer det tydelig midt i hva som helst.

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #29 på: 16 April 2018, 20:24:04 »
Kjønnsmodne ukastrerte hannkatter bæsjer også for å markere revir, og da dekker de ikke og plasserer det tydelig midt i hva som helst.

Kan han være kjønnsmoden allerede? Han er 4 mnd. nå...

Trodde egentlig jeg fant grunnen nå istad, at det var fordi det var en hund som tisset der han gjør fra seg. Men flyttet doen dit og rett etterpå bæsjet han et annet sted i gangen :-/ Fortsetter han sånn her blir han ikke gammel, det orker jeg ikke!

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #30 på: 16 April 2018, 20:48:19 »
Du har fått det beste forslaget, nemlig å gi han mulighet for to doer. Dette vil du ikke. Kanskje du heller bør vurdere om du er klar for ansvaret for en katt.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #31 på: 16 April 2018, 20:49:16 »
Prøv å vaske med eddik, husker ikke blandingsforhold, det fjerner lukten.
Du har antakelig rett i det at hunden har tisset der som er grunnen, er det eneste stedet hvor hunden har tisset tro.
Når det gjelder dette om katten ikke blir gammel, synes jeg at du skal jobbe ganske mye mere, og en bør ikke ta seg dyr om lunten er så kort. Det er alltid problemer med dyr, særlig da de er små.

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #32 på: 16 April 2018, 21:07:45 »
Du har fått en liten baby i huset, det må du ikke glemme. Ro hele situasjonen ned et par hakk, jeg synes du har for kort lunte. Pusen vil nok greie kunsten til slutt, gi ham tid. Vi heier på dere!

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #33 på: 18 April 2018, 20:40:37 »
Så det er altså ikke lov til å lufte frustrasjon her inne, greit...

To doer hadde ikke hjulpet uansett, det er ikke der problemet ligger. Har ikke noe annet sted enn gangen å ha do uansett.

Til dere andre som har kommet med råd så har jeg de to siste dagene vært hjemme når han har skulle bæsje og fått lempet han inn i doen. Da har han gjort fra seg der :-D Så håper han lærer nå.

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #34 på: 18 April 2018, 20:55:42 »
Jeg er forøvrig sånn som sier sånt som at han ikke blir gammel. Truer hesten min med Gilde ganske ofte også, men i og med at jeg har hatt henne i snart 19 år så mener jeg det egentlig ikke :-P

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #35 på: 18 April 2018, 21:14:51 »
Joda, det er lov å lufte frustasjon her, men kanskje ikke så populært som du skrev  vetikke
Når det gjelder to doer så kan det faktisk hjelpe, jeg er en god del på div katteforumer på fb, og det funker hos noen. Men med god klumpesand, og å plukke ut raskt hjelper, de vil ikke tråkke opp i sammel bæsj f.eks. vi hadde en som satt med bena på kanten av kassen når hun var på do.
Dette er ofte stressfenomen hos katter, noe er feil, etter kattens mening, og det ordner seg når en finner ut av det, de er egentlig renslige av seg av naturen.
Det du nevnte om hundpiss kan ha mere betydning enn du tror, de prøver å dekke over andres lukt, du vet, som hundene som prøver å tisse litt høyere på stolpen, den som pisser høyest er sjefen.
Eller bare at det lukter do der på gulvet.
Og så er jo pusen din bare barnet.

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #36 på: 18 April 2018, 22:31:52 »
Joda, det er lov å lufte frustasjon her, men kanskje ikke så populært som du skrev  vetikke
Når det gjelder to doer så kan det faktisk hjelpe, jeg er en god del på div katteforumer på fb, og det funker hos noen. Men med god klumpesand, og å plukke ut raskt hjelper, de vil ikke tråkke opp i sammel bæsj f.eks. vi hadde en som satt med bena på kanten av kassen når hun var på do.
Dette er ofte stressfenomen hos katter, noe er feil, etter kattens mening, og det ordner seg når en finner ut av det, de er egentlig renslige av seg av naturen.
Det du nevnte om hundpiss kan ha mere betydning enn du tror, de prøver å dekke over andres lukt, du vet, som hundene som prøver å tisse litt høyere på stolpen, den som pisser høyest er sjefen.
Eller bare at det lukter do der på gulvet.
Og så er jo pusen din bare barnet.

Det er nok den bikkja som har køddet det til, ja :-/ Får håpe han skjønner greia til slutt! Har vurdert sånn spray, men den kommer vel da til å gjøre hele rommet uinteressant?

Bæsj og tiss blir tatt ut så fort jeg ser det, har helt angst for møkkete kattedo! Så den kan han ikke klage på  :overlegen:

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #37 på: 20 April 2018, 23:19:54 »
Nå har jeg ikke vasket bort bæsj de siste dagene og han går rett til kassa istedet for til stedet hunden tisset så nå håper og tror jeg han er renslig igjen  :wuuhuu: