Skrevet av Emne: Bæsjer utenfor doen  (Lest 937 ganger)

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Bæsjer utenfor doen
« på: 10 April 2018, 17:18:41 »
Hei!

Vi hentet en kattunge på 3,5 mnd. for litt over en uke siden. De første gangene bæsjet han i doen, men nå har han begynt å gjøre det utenfor! Kan ikke se at det har vært noen forandringer siden da. Doen er alltid ren og han går inn der for å tisse... Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få han til å slutte?

I stad klarte jeg nesten å ta han på fersken, kjeftet og satt han inn i doen, men han var akkurat ferdig når jeg så det. 

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Bæsjer utenfor doen
« Svar #1 på: 10 April 2018, 18:19:10 »
Det kan være at han gjerne vil ha en do til å tisse i og en annen til å bæsje i. vetikke

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 10 April 2018, 18:21:00 »
Bytt sandtype. Bruke pellets? Skift eventuelt hele kassa. Forsøk med *2* kasser; en til hvert bruk.
Det nytter ikke å kjefte på en katt; den blir bare mer trassen. Når kalamiteter oppdages, er det bare 1 ting å gjøre: sette katta der den skulle ha gjort det, og vaske grundig der den gjorde det.
Er det ment å være utekatt: nakketak og rett på trammen. Nei forresten, nå er vel nakketak forbudt. Men tak, da. Og gjerne med gjødseldynga etter seg. Denne er så ung at bestemt oppførsel vil resultere i bra katt; den savner bare en mamma som viser veien. Er det destinert innekatt: bruk to kasser. Fremdeles med gjødseldynga etter seg.
Og hjertelig velkommen til KP.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 10 April 2018, 18:25:25 »
Ja, Monica. Du kom meg i forkjøpet. Sett fra et maskulint menneskelig synspunkt: du pisser på et tre, men du driter i krattet bak det.

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10 April 2018, 19:39:18 »
Hei og velkommen hit!  :oh:
Siden pusen din bare er en liten baby ennå, kan det jo skje uhell. Ikke kjeft, bare ros når han går i kassen sin. Jeg anbefaler Ever Clean klumpesand uten parfyme, og pass på at han har nok sand å grave i. Gi godbit, ros ham, omsorg og kjærlighet; glad og fornøyd pus!
Lykke til, oppdater gjerne her!  :kosepus: :kosepus:

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 10 April 2018, 20:12:19 »
To kasser er uaktuelt, og dessuten har han gjort begge deler i den før så syns det er rart om han plutselig finner ut at han ikke kan... Jeg kan garantere at der jeg hentet han fra for en uke siden var det ikke rent eller hygienisk!

Han skal være utekatt, men litt tidlig å sette han på trappa ennå, skal begynne å være ute med oss fra sommeren av når han blir kastrert ????

Fylte masse sand i kassa i stad og håper det kanskje hjelper. Katt som gjør fra seg inne er veldig uaktuelt å ha, da får gubben dilla! Og jeg også forsåvidt.

Akkurat nå har han Tidysand da det eneste som var åpent var Plantasjen, men vil bruke Everclean når det er tomt ????

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 April 2018, 21:20:24 »
Alle de ??? Var egentlig smileys!

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #7 på: 10 April 2018, 22:07:06 »
Prøv. Og ja, "masse" sand. Husk at dyra har langt skarpere luktesans enn mennesker. Tiss lukter som salmiakk, så ikke bruk *det* ved vask.
Hvorfor skulle 2 kasser være noe problem? De kan jo stå ved siden av hverandre. Vitsen er *ett* pissoire og *en* dass. Neivel.
Aversjonen mot sandkasse forstår jeg godt. Mine katter har i alle år vært utekatter. De krafser og gnåler på døra når det trykker på. Helst har de ikke fått være inne om natta. Hun jeg har nå er litt spesiell. Hun vil være ute om dagen og inne på natta ??? javel da, Shady. Du følger meg hvor jeg står og går. Til og med på do.
For en måned siden, måtte kloakken blåses fordi den var i ferd med å gå tett. Det sto på et par timer, gurglet og sydet i sluket på badet. Der har pus tilhold, under benken, siden det er varmekablet. Følgende morgen fant jeg ei vakker ruke ved siden av sluket. Jaha; hadde jeg ikke hørt deg da, pus. Neste natt skjedde det samme. Da skylte jeg ned hele badet med grønnsåpe, tømte tanken for varmtvann og holdt badedøra på gløtt bare under oppsyn på dagtid. I en uke satte jeg pus på trammen hver kveld, motvillig; det kostet noen klor og litt meaoww! Nå er alt tilbake til det normale. Det kom vel noe odør fra det sluket som satte griller i katteskallen, og hun tenkte vel, gjødsler *han* der, kan jeg også, siden det lukter dritt av sluket. Hadde jeg enda klart å trene det droget til å sitte på setet, og trekke ned etter seg ...

*

Denne pus er veldig ung, nesten på grensen til å bli tatt fra mor. Den må ha ufravikelige rutiner fra nå av, ellers blir den et problem. Det er nesten umulig å forandre vaner hos katter over året. Jeg har i hvert fall ikke klart det. Lite har jeg forsøkt, også. Har bare hatt greie katter, jeg ... men det kan jo ha en grunn.
Lykke til! Drit i hva jeg sier, men helst i kassa.

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 263
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #8 på: 11 April 2018, 00:44:48 »
Hei, og velkommen til katteprat.

Ale katter er født renslige.  Når de slutter å være det, så er det alltid en grunn til det.  Da gjelder det å finne den grunnen.  Det er ikke alltid enkelt, det er helt sikkert, men som oftest er det mulig. 

Det første jeg tenker når han har brukt kassa før, er om han har hatt hard mage eller diare?  Hvis katten har hatt vondt da den har bæsjet vil den som oftest tro at det er kattedoen som gjør vondt.  Den skjønner ikke at det er magen eller bæsjen som er problemet.  Den vil da gå ut fra at ved å gå utenfor kassa vil den unngå smertene.  Hvis du tror det er mulig at dette er svaret så er rådet å sette opp en annen do - ihvertfall for en periode.  Skifte sand, flytte doen.  Lage til en "ny" do som ikke forbindes med smertene. Man må bare prøve seg fram til en treffer blink. 

Jeg velger å fokusere på denne årsaken ettersom dette er veldig vanlig.  Det kan være andre grunner, men dette er det jeg ser som mest sannsylig. 

Hvis ikke dette hjelper må en jo se på andre grunner/ løsninger.  Men jeg tror dette er smart å starte med.

Nei, du har helt rett.  En katt har ikke noe ute å gjøre før den er kastrert. 

Jeg håper dere finner årsaken og løsning på problemet. 

Og en ting til.  Du trenger ikke gå til anskaffelse av en fancy kattedo til.  Som midlertidig løsning kan det brukes ei gammel plastbalje eller noe annet av passe størrelse som er vanntett. 

Til slutt anbefaler jeg å stryke over med eddik der katten har lagt bæsjen på gulvet.  Det fjerner lukta slik at ikke katten kjenner den og tror dette er riktig sted å gjøre fra seg. 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #9 på: 11 April 2018, 01:27:52 »
Et apropos hva "sandkasse" angår: det finnes utallig bøff, som reklameres som et must for din katt. Bare tull. Du kan bruke en pappeske, felle ut en inngang foran, og bruke dekkplast fra en rull fra byggmakker eller hvemsomhelst. Og en spade sand fra kommunens strøkasse. Det eneste du da trenger, er en Stanleykniv til å profilere pappen og kutte plasten, og en kølaskuffe. Så tar man hele herligheten etter behov og hiver det i restavfallet.
Ulempen ved katt er at de har en fordøyelse.

At katter er renslige av natur, stemmer nok. Men to ganger har jeg måttet avlive katt som har vært helt håpløs. Uten fornuftig årsak. De var rastløse og nevrotiske fra pattene av.

En katt vil ellers automatisk gjødsle *vekk* fra spisested og sovested. Den graver over for å skjule sine spor. Her unntas fertile hannkatter; de gjør gjerne det motsatte. Så få gjort noe med *den* saken så fort rådelig er.

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 11 April 2018, 15:16:20 »
Hei, og velkommen til katteprat.

Ale katter er født renslige.  Når de slutter å være det, så er det alltid en grunn til det.  Da gjelder det å finne den grunnen.  Det er ikke alltid enkelt, det er helt sikkert, men som oftest er det mulig. 

Det første jeg tenker når han har brukt kassa før, er om han har hatt hard mage eller diare?  Hvis katten har hatt vondt da den har bæsjet vil den som oftest tro at det er kattedoen som gjør vondt.  Den skjønner ikke at det er magen eller bæsjen som er problemet.  Den vil da gå ut fra at ved å gå utenfor kassa vil den unngå smertene.  Hvis du tror det er mulig at dette er svaret så er rådet å sette opp en annen do - ihvertfall for en periode.  Skifte sand, flytte doen.  Lage til en "ny" do som ikke forbindes med smertene. Man må bare prøve seg fram til en treffer blink. 

Jeg velger å fokusere på denne årsaken ettersom dette er veldig vanlig.  Det kan være andre grunner, men dette er det jeg ser som mest sannsylig. 

Hvis ikke dette hjelper må en jo se på andre grunner/ løsninger.  Men jeg tror dette er smart å starte med.

Nei, du har helt rett.  En katt har ikke noe ute å gjøre før den er kastrert. 

Jeg håper dere finner årsaken og løsning på problemet. 

Og en ting til.  Du trenger ikke gå til anskaffelse av en fancy kattedo til.  Som midlertidig løsning kan det brukes ei gammel plastbalje eller noe annet av passe størrelse som er vanntett. 

Til slutt anbefaler jeg å stryke over med eddik der katten har lagt bæsjen på gulvet.  Det fjerner lukta slik at ikke katten kjenner den og tror dette er riktig sted å gjøre fra seg.

De to gangene han brukte den var bæsjen helt normal. Eneste forandringen han har hatt er jo at han har flyttet hit, men ingen forandring siden de to første gangene han gjorde fra seg!

Har lite lyst på enda en kattedo, har ikke så himla mye plass og det er ikke akkurat det peneste jeg vet om :-/ Dessuten er det jo merkelig om han plutselig finner ut at han ikke vil bæsje og tisse i samme do nå?

Har prøvd å ta av lokket på kassen + at det er MYE sand der nå så får vi se... Samboeren min er veldig lite fornøyd!

Skal vaske med eddik om han gjør det igjen, takk for tips :-)

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: 11 April 2018, 15:18:17 »
Han har jo forøvrig fått vaksine, ormekur, middel mot lopper og lus og chips siden han kom, men det skal vel ikke ha noe p si?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #12 på: 11 April 2018, 15:25:03 »
Det varierer jo med hvordan katten er. Er den nervøs, kan den bli uren av slikt, men han er jo bare en liten baby enda. Om du en kort periode har 2 doer, så betyr ikke det at du alltid må ha det. Men det er jo bedre enn at pus venner seg til uvaner.
Du får minne samboeren din på at han kun er en liten baby enda og at han må regne med uhell i ny og ne, akkurat som når en unge skal slutte med bleier. ;)

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11 April 2018, 16:03:01 »
Uansett, doen skal oppleves som noe positivt, så ikke rop og kjeft. Da blir han bare redd og usikker.
Din samboer vet kanskje ikke hvordan det er å ha små babyer i huset?  :smiley?:

Utlogget Tezzjeanet

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11 April 2018, 19:30:32 »
Wuhuuu! Nå hadde han bæsjet i doen!

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 263
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #15 på: 11 April 2018, 19:54:52 »
 :wuuhuu:

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #16 på: 11 April 2018, 19:55:20 »
 :happy:/

• Puselusk