Skrevet av Emne: Flytte langt med katt som hater bur  (Lest 733 ganger)

Utlogget 12rpw76

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Flytte langt med katt som hater bur
« på: 07 April 2018, 14:13:30 »
Hei!
Til høsten skal vi flytte fra Vestlandet til Nord-Norge. Med på flyttelasset er en 4 år gammel kastrert hannkatt som er adoptert fra dyrebeskyttelsen. Han har ikke hatt et helt enkelt liv før han kom til oss, og bærer enda litt preg av det. Han liker ikke å bli holdt fast, og å kjøre bil er ganske uutholdelig for alle parter. Han tisser og bæsjer på seg omtrent med det samme, og klager noe voldsomt.
Har prøvd (prøver) å venne han til buret. Det står fremme i stua med døra åpen. Der er det ikke noe problem. Han ligger og sover trygt og godt i det i sine kjente omgivelser. Men så snart døra blir lukket, og han skjønner at han er innesperret og skal i bilen begynner han.

Så nå lurer jeg på om det er noen som har erfaring med å flytte langt med katt som ikke er helt enig...?

Kan jo sende han med fly, men da blir det først 2 timer i bil til flyplassen, så litt over 2 timer med fly, og igjen 2 timer i bil før han er fremme. Ser også et stort problem med å måtte ta han ut i sikkerhetskontrollen på flyplassen, da jeg er stygt redd for at han skal stikke av. Sele er uaktuelt, da får han helt panikk.
Med bil vil turen ta ca.27 timer, og vi blir jo nødt til å ta en slik tur i etapper. Men 27 timer med hyling, bæsj og tiss er ikke akkurat en drømmesituasjon.

Noen som har erfaring, tips, råd, egentlig hva som helst, som kan gjøre turen lettere for pus?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Flytte langt med katt som hater bur
« Svar #1 på: 07 April 2018, 14:33:27 »
Hva med et større åpent bur der han kan ha mat, drikke, do og liggeplass? Ikke åpent som i åpen dør, men kun gitter rundt. Slike bur som man bruker til hunder i bil.
« Siste redigering: 07 April 2018, 14:34:34 av Monica »

Utlogget 12rpw76

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 07 April 2018, 15:49:18 »
Hva med et større åpent bur der han kan ha mat, drikke, do og liggeplass? Ikke åpent som i åpen dør, men kun gitter rundt. Slike bur som man bruker til hunder i bil.
Har lest at det ikke er anbefalt, da katten føler seg tryggere i et bur med mindre plass?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #3 på: 07 April 2018, 15:58:43 »
Det varierer jo veldig fra katt til katt.  Om han får panikk i det buret er det mulig å legge pledd over.
Fordelen med et slikt bur er at du ikke trenger å ta katten ut før dere er framme ettersom han har det han trenger inni der.

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #4 på: 07 April 2018, 16:29:11 »
Jeg ville tatt den turen 2 ganger, selv om det er kostbart, og jeg ville brukt bil. 1 tur for å rigge til ny bolig: 1 tur med pus alene; uten bur, men med tepper med lukt og sjåfør i sovepose i baksetet. Sandkasse og matfat, seff. Pus *ikke* ut underveis.

Vi ambulerte mellom Norge og Sverige med katt (og kull!) i mange år i min ungdom. Det var aldri snakk om bur. Pus hadde kontroll på interiøret i bilen, og holdt seg unna pedalene. Jeg tror det er en bedre måte enn å surre med fly. Slikt ligger på grensen til dyreplageri. Domestiserte dyr vil ha sine "eiere" tilgjengelig.

Velkommen til KP! Litt annerledes å høre om folk som flytter nordover. Det pleier være motsatt.

Innlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #5 på: 07 April 2018, 19:44:29 »
Først og fremst, velkommen til katteprat.
 Khawaga, å reise/ kjøre bil med dyr løse i bilen er i dag ikke lovlig, så det må du ikke anbefale. Det kan medføre bot og i værste fall kjøreforbud inntil pus er sikret. Det medfører dessuten veldig stor fare for at katten rømmer så fort dører blir åpnet eller vinduer rullet ned.
Jeg flyttet motsatt vei med katt i 1984, men det var vel og merke en rolig, tillitsfull og trygg katt.
Vi lot den faste et halvt døgn før avreise for å forebygge bæsj og oppkast under turen. Første 20 mil gikk med buss, og da var pusen ganske redd i buret sitt, og det kom en liten lort. På flyet roet han seg veldig, for han var med oss i kabinen. Da var det slik at du kunne ta med et dyr i kabinen, men måtte si fra på forhånd, for de hadde ikke lov å ha mer enn 2 dyr pr tur, og det kostet 13 kr og noen øre pluss moms pr kilo katt. :)  Hvordan de reglene er i dag vet jeg ikke, men er det en mulighet så går det jo an å finne det ut.
 Jeg vil heller foreslå at dere trener litt med pus i bur  i bil, veldig korte turer og belønne den med noe godt etterpå pluss lek og kos. Prøv å dekke til buret og se om det går bedre da, men pass på at pus får luft nok, og ikke ha det for varmt i bilen.  Det kan være at en veterinær kan være behjelpelig med noe beroligende, men det vil jo ikke sitte i hele turen hvis dere kjører. Et stort bur tar mye plass i bilen, men har dere muligheten til det, så kan det hende det er det beste, men ikke alt  for stort, og pusen må ha god støtte i buret så den ikke blir slengt hit og dit.
Vi bruker nå bur til katter (ved veterinærbesøk), og til hundene har vi anskaffet sikkerhetsseler da regelen om at de ikke kunne være løse i bil kom, siden hundene er med på lengre turer. Siden katten er redd for seler er jo ikke det noe alternativ for deg.
« Siste redigering: 07 April 2018, 20:44:17 av sijoka »

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 April 2018, 22:27:29 »
På fb skriver mange at en ikke bør bruke beroligende siden de blir litt "lammet" og får enda mere panikk. Hvordan det er med full narkose vet jeg ikke, måtte i tilfelle være i forbindelse med fly.
En kan ha katter i kabinen, i et ganske lite bur som kan være under sete, men det må bestilles i forveien siden det kan være bare en katt på flyet.
Har intrykk at det er vanlig å ha katter på fly nå, fordelen er jo at det går ganske fort, tross alt.
Synes Monica sitt forslag for et stort bur er absolutt best om dere velger bil, husk i tilfelle låse dørene med hengelås oppe og nede, for katter kan prøve å presse seg gjennom døren og enten komme seg ut eller bli liggende i klem.
Vi har et stort, (91 cm langside) hundebur som vi bruker som "sykebur" eller bare må holde kontroll over en katt. Og vet at dyrereddere bruker slike bur for hjemløse de har tatt inn, de kan jo være ganske panikkslagne.
Og som skrives her, absolutt IKKE åpne burdørene på reisen.
Vet ikke om det er mulig å avtale på flyplassen å ikke ta ut katten, det høres veldig dumt ut.
kanskje dyrebeskyttelsen har gode råd, de flytter jo på mange katter.

Innlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
« Svar #7 på: 07 April 2018, 22:38:50 »
En ting er jo å bare putte katta i bur og få det unnagjort, med såpass lang tur i bil ville jeg gått for litt større bur som du kan ha en liten do i og sånn slik som Monica foreslår. Ville lagt unna de fleste "åpne" sprinkelbur, disse er ikke sikre i det hele tatt og burde ikke vært lov å ha i bilen, gå heller for litt større lukket bur. ha teppe rundt, og bare åpningen uten teppe foran, så den får luft/lett å servere vann til osv.

Min kjører langtur ett par ganger i året og han syns det er pyton, det er såååå synd på han atte. Men han pleier å sovne etter at han har grått en stund og så bare hører man ett random klage mjau her og der, sånn bare for å informere om at han er her enda.

Lykke til, jeg blir så glad over å lese om folk som tar katten med på flyttelasset :)

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #8 på: 08 April 2018, 00:36:02 »
Og takk for det, sijoka ... godt å vite at man er notorisk forbryter. At *jeg* skulle være buret inne. Da vil jeg bures inne sammen med katten, betale min bot, og fraktes fra A til B under ansvarlige, slingrende forhold.
     Det er helt klart forskjell på en biltur "nerri høgget" og en transportetappe på halvannet døgn. Men i yngre og eldre dager har jeg gjort begge deler, og både katt og mann har overlevd. Jeg har også brukt bur, og det er rett og slett dyreplageri. Slikt brukes i nødstilfelle. Katt i bur=mann på glattcelle uten grunn. Det er himmelvid forskjell på hund og katt, her. Hund vil finne seg i det meste. Katt finner seg ikke i noen ting. Og de går banan om de blir sperret inne. Eller ute, for den saks skyld. Kattens frihetstrang er mye sterkere enn de fleste andre dyr. Uten sammenlikning, forøvrig. En katt er ikke et dyr, det er en *katt*.
     Jeg tenderer mot MissHeikes løsning: stapp katta i bur og få det overstått. Sekundært mitt eget forslag - som altså kan avstedkomme bot om ikke bedring: ekstratur med pus alene; overnatting hvor pus tross omgivelser har *deg*, lukt og tepper.
Dette er en engangsforeteelse. 14 dager etter tilvenning i nytt hus, vil katten finne seg til rette. Og overta huset
 :måne:
« Siste redigering: 08 April 2018, 00:41:37 av khawaga »

Innlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #9 på: 08 April 2018, 07:18:32 »
Katten bør være tastene innen biltur men med så lang biltur,går det jo ikke å ikke spise 10 timer før avreise og før dere kommer frem.
Faste og fly om mulig.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.

Utlogget 12rpw76

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 på: 08 April 2018, 16:01:37 »
Tusen takk for alle svar! Blir å bruke bur på pus uansett, får kikke litt etter et større ala hundebur nå da. Satser på at det går helt fint :)
« Siste redigering: 08 April 2018, 16:02:20 av 12rpw76 »

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 08 April 2018, 16:10:14 »
Dere har god tid før dere flytter til å trene på buret  :lamana: Lykke til, håper vi får høre hvordan det går!  :highfive:

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #12 på: 08 April 2018, 20:37:51 »
Samme herfra. God bur ... nei, tur mener jeg. Håper vi ses igjen når ting normaliserer seg.