Skrevet av Emne: Flyttet katt til nytt hus, hvordan kan vi gjøre henne trygg her?  (Lest 512 ganger)

Utlogget Myra

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Vi har flyttet i hus, og har altså endelig kunne ta med oss familiekatten hit. Dette er en voksen hunnkatt på 10 år, som har bodd sammen med min familie hele livet og altså kjenner både meg og samboer godt. Vi var og hentet henne i går, og alt stod klart her til hun kom, med klorestativ, leker, vann- og matkopper og kattedoen. Alt står lett tilgjengelig for henne i stua.

I går etter at hun kom hit var hun nysgjerrig og utforsket huset. Hun gjemte seg litt under sofaen, men kom frem etter en liten stund og var interessert i å kose og leke. Hun spiste også godt her i går kveld. Hun kom inn på soverommet når vi la oss og hoppet opp i senga. Har hørt hun har vandret litt rundt i stua i natt. Jeg har vært hjemme i dag og har nesten ikke sett henne. Hun var helt borte for meg i stad og jeg lette lenge etter henne, da hadde hun krøpet opp i et hull under sofaen og gjemt seg der. Lokket på henne så hun kom ned, men hun kommer ikke frem fra under sofaen.

Jeg forstår godt at hun har behov for å gjemme seg og har ikke mast på henne eller tatt henne fram fra gjemmestedene, men jeg vil gjerne hjelpe henne til å føle seg tryggere her. Er det noen som har noen tips? Matkoppene og kattedoen hun har her er det samme som hun ha hatt tidligere og er altså kjent for henne. Skal jeg bare avvente eller er det lurt å sette seg i god avstand og lokke på henne? Som sagt kjenner hun meg godt og er vanligvis en veldig kosete og sosial katt.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Flyttet katt til nytt hus, hvordan kan vi gjøre henne trygg her?
« Svar #1 på: 19 Februar 2018, 14:30:35 »
Velkommen til KP!

Det virker som om alt er lagt til rette her; da er det egentlig bare å ta tiden til hjelp. Å flytte katt, særlig såpass gamle, er alltid seige saker.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 19 Februar 2018, 14:38:37 »
Velkommen hit!  :wavewelcome

Bare vær tålmodig og ikke mas på henne, det kan ta noen dager/uker før hun er trygg i sin nye verden.
Skal hun bli utekatt på det nye stedet, må hun føle seg hjemme og trygg før hun slippes ut. Bli gjerne med de første gangrene etter minst fire-5 uker.
Lykke til, oppdater gjerne!  :1345:

Utlogget Myra

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Februar 2018, 14:47:39 »
Takk for det og takk for svar!

Dere sier det samme som vi selv tenkte før vi fikk henne hit, men må si det var enda vanskeligere enn jeg trodde å være tålmodig når hun ligger lengst under sofaen. Men det var godt å få bekreftet at det vi har tenkt er riktig og at hun bare må få ta ting i eget tempo. Hun kommer vel frem når hun blir sulten så satser vi på at dette går bra og at hun blir tryggere her i løpet av de neste dagene/ukene :-)