Rett før jul klarte *endelig* Shady å få hull på toseteren. "Rrrrrrrrampete katt!" virrrrrker når jeg er våken. Det forbannede er at delinkventen er den som vekker *meg*, og da har allerede skaden skjedd. Krrrrk krrrrk skraaap krokk. Der gikk *den* sømmen.
Så angriper hun det andre sofalenet, midt i trynet på meg. Treseteren; ikke toseteren som allerede er ødelagt. Kalkulert faenskap. Så går hun løs på gardinene. Vi må ha mer lys her, din tufs; vekk med dette. Kræææk. Spjææær dunk. 8 kilo katt lander planlagt etter ekspedisjonen, og forsvinner i bakhagen med svovel etter seg.
Hadde jeg tatt inn en furu eller bjerk (det er visse grunner for at jeg ikke har juletre) og satt den opp midt i stua, ville kattefaen gitt beng og fortsatt herpet møblene. Det er jeg viss på.
Vi sagde ned en meget stor osp forrige året, som sto i veien mellom naboens garasje og oss. Katta satt i toppen og var varslet, men ville ikke ned. Jeg tenkte "skitt au" og satte inn det siste skåret. Pusen foretok en poteflygning tilsvarende Robert Johansons svev i Vikersundbakken sist Raw Air. Da treet begynte å sige, løp en pus nedover med hodet først, satset og landet perfekt på garasjetaket. Fikk fisk.
Hvorfor bruke tusenlapper på dedikerte kattegreier? For innekatter : ja. Men jeg tror fremdeles de vil henge i gardinene. Katter er temmelig utspekulerte.