Skrevet av Emne: 23291700  (Lest 8738 ganger)

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
23291700
« på: 22 Januar 2018, 20:11:14 »
Jeg fikk en telefon i ettermiddag, fra 23291700. Det var noe kjent med det nummeret. Omtrent alt som begynner med 232 ligger på telefonterror dot no. Jeg har reservert meg mot slikt, men de ringer likevel.

Etter en god middag var jeg i godlune, og svarte. Det var fra Norsk Gallup, som ønsket meg med i en undersøkelse om bruk av e-post. Fair enough. Mens jeg skvaldret - jeg satt ved PCen likevel - sjekket jeg at nummeret faktisk *var* fra Norsk Gallup Institutt. Det var det. Et kommersielt foretak uten statlig tilknytning overhodet, så begrepet "institutt" kan diskuteres.

Jeg gjennomførte utspørringen, som egentlig var totalt meningsløs, og ble spurt om jeg kunne tenke meg å delta i et panel. Javel? Det var visse "belønninger" for hvert svar. Jeg måtte oppgi en e-postadresse.

Noe skurret. Jeg oppga 1 av mine flere @ til ymse bruk, og ønsket fortsatt god middag.

Det tok 2 timer, så var innboksen på denne mailadressen tjukk av tilbud om billige lån uten sikring, oppfordringer om å delta i ymse nettspill og varsler om forsendelser jeg aldri har bestilt. Etter som det raste inn, ble jeg så forbannet at jeg terminerte hele mailkontoen.

Det ekstra forbannede er at jeg svarte telefonen. Dermed har de mitt navn, som er unikt, og min adresse, samt fått bekreftet at jeg eksisterer. Derfra er det ingen heksekunst å finne ikke bare fødselsnummer, men fullt personnummer og alle andre opplysninger om deg og meg.

Dette var siste gangen jeg svarer en telefon fra et nummer som ikke er registrert i min adressebok. Heretter følger jeg konsekvent prosedyren "la ringe, sjekk nummer og ring eventuelt tilbake".

Og ligg i hvert fall unna 23291700. Dette norske "instituttet" har ingenting med Statistisk Sentralbyrå eller annen offentlig virksomhet å gjøre.

Måtte hele internett dette ned, slik at det er mulig å få leve i fred.

-khw-

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: 23291700
« Svar #1 på: 23 Januar 2018, 00:05:27 »
Tar en tur til nett og gule sider før vi svarer, nummeret har vi sett før ja. har ikke svart, nei.
Svarer ikke på noe vi ikke finner ut av.

Innlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 265
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Januar 2018, 01:04:58 »
Alt som begynner på 22 og 23 får ringe ut.  Ellers får jeg varsel i rødt på telefonen hvis det er selger-nummer.  Det ene er jo verre enn det andre, og jeg kan virkelig ikke forstå hvordan det er mulig for folk å leve av dette.  Det betyr jo at noen virkelig lar seg lure - hvis ikke hadde de jo sluttet.  Og nå har jeg oppdaget hvem de får kloa i.  Da svigerfar døde gikk vi jo gjennom alle papirer/økonomi, og oppdaget at svigers abonnerte på en mengde foreninger og "gode formål".  Ved spørsmål til svigermor så viste det seg at en av dem, hjerte-lungesyke, det syntes hun var et godt formål, og en gang de ringte hadde hun sagt ja til å støtte dem med en engangssum.  Så begynte giroene å dumpe ned i postkassa.  Hun forsto det som at hun måtte betale.  Hun hadde ikke klart å finne ut hvordan hun fikk stoppet dette.  En gang hadde hun latt være å betale, da fikk hun jaggu meg purring med gebyr.  Så nå betalte hun fordi det var det enkleste.  Og det var ikke bare disse...  Hun var pratet trill rundt av dyktige selgere.  De eier da virkelig ikke skam i livet?  Det er gamle folk uten nett og kunnskap de lever av.   

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Innlogget Vesla89

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 32
  • Kjønn: Kvinne
  • Turboline, Rabalder og Ferraria <3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23 Januar 2018, 20:45:28 »
De ringte meg nettopp også, men jeg tok ikke telefonen og lot de bare ringe. Ser nå at jeg er glad for at jeg valgte det  :klæbb:

Turboline Josefine 27.juli 2008, Rabalder Labbetus 17.juli 2009. Ferraria Afrodite 23.juli 2010.
Alle gode ting er tre