Skrevet av Emne: Katten tar med døde og ikke helt døde dyr inn i huset.  (Lest 406 ganger)

Utlogget pus2017

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hei! Kan noen hjelpe meg med tips til å få katten vår til å slutte med å dra med seg byttene sine inn i huset? Jeg har søkt her på forumet, fant bare en annen tråd om det, kanskje jeg ikke søkte godt nok. Dette skjer bare 2-3 ganger i mnd, men vi har små barn og baby som kryper på gulvet så jeg vil helst slippe å vaske blod, innvoller, fjær og pels av gulvet om morgenen slik som i dag. Hva kan vi gjøre? sist gang han tok med inn en halvdød mus kastet vi musen ut, sa tydelig nei osv, men han kom dragende inn igjen med den etter 4 min, da var den heldigvis helt død. I dag var det fjær og blod overalt og et ødelagt fuglelik på gulvet. Det er bare ikke noe hyggelig å våkne opp til dette. Hjelp mottas med takk!!  :)

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 265
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Vesla
    • Vis profil
Sv: Katten tar med døde og ikke helt døde dyr inn i huset.
« Svar #1 på: 10 Januar 2018, 12:56:42 »
Det går nok ikke an å forklare dette til katten, så en må bare fortsette å kaste ut fangsten etter hvert som den kommer - og håpe at katta en dag forstår at det er lite lønnsomt å bringe maten med seg hjem....  Det ligger i kattens instinkt å ta det med seg, så for den er dette helt naturlig. 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget pus2017

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Sv: Katten tar med døde og ikke helt døde dyr inn i huset.
« Svar #2 på: 16 Januar 2018, 15:52:45 »
Ja, vi får fortsette med å kaste ut byttet og katten og være tydelige. Men de gangene vi har vært her når han kommer inn med et bytte og vi har hatt muligheten til å si Nei på en bestemt og tydelig måte, kastet både ham og byttet ut, så har han kommet rett inn igjen med musen i kjeften. Så dette kan tydeligvis ta tid eller så skjønner han ikke et Nei. Sist gang han kom inn med en død mus (etter flere dager på rad med døde dyr og grisete gulv når vi kom ned om morgenen), kastet jeg ham og den ut, låste kattedøren innenifra, og åpnet ikke før jeg så ham utenfor uten musen. Etter det har det vært 3-4 dager uten døde dyr til frokost. Så man kan jo håpe at han har gitt opp for nå. Man får jo litt dårlig samvittighet, dette er jo som du sier, hans naturlige instinkter.  Men skal han kunne komme og gå som han vil, og som han har kunnet frem til nå, så må han lære seg å spise opp/legge fra seg byttene sine utendørs.