Skrevet av Emne: Fyrverkeri  (Lest 843 ganger)

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Fyrverkeri
« på: 04 Januar 2018, 20:25:30 »
Dette temaet er årvisst oppe på KP, gjerne flettet i andre tråder. Her tar jeg det opp direkte. I dag ble jeg så provosert av Nettavisen, at jeg tillot meg en kommentar. Den drukner sikkert i et hyl fra ulver i kommentarfeltet (noen klarer sikkert å vri det til innvandring, bompenger og marxisme), så her er det:

Sitat
Det kinesiske folk har funnet opp mye bra. Både boktrykk og silketrykk stammer derfra. Merkelig nok fant de ikke opp kniv og gaffel, og dessverre fant de opp kruttet.

Den praktiske anvendelsen er diskutabelt positiv. Det å blande kull, svovel og kaliumsalt hadde vel til og med en nordmann funnet på, før eller senere, selv om salpeter mest forekommer i asiatiske land. Men en nordmann hadde aldri brukt dette til fyrverkeri. Vi har jo nordlys, og det kan være skremmende nok.

Hva er hensikten med å lage et slikt helvetes spetakkel? I alle år har jeg tent noen ekstra lys, brent fakler og markert det nye år med mat og trivsel. Jeg begynner likevel å bli bra gammel. Slett 24 nyttårsaften er egentlig bare tøys; det kommer en ny dag og et nytt år uansett.

Hadde man bare begrenset seg til slett 24 ... men neida, det skal prøvesmelles uker i forveien, og restlageret må seff brukes opp utover i januar. Heldigvis har både min katt og jeg et sterkt hjerte.

Jeg er ikke tilhenger av å forby alt mulig, men her er jeg i grenseland. Fyrverkeri er kanskje *gøy* i øyeblikket, men det er udiskutabelt miljøfiendtlig og en sløsing med penger over all fornuft. Med dagens teknologi kan man lage lasershow på himmelen, og de som vil ha trommehinnene ødelagt finner sikkert noe effektivt på Netflix eller Spotify.

Da var dét sagt. Nå må jeg ut og flytte vann.
"Der er ingenting i verden så stille som sne" - Helge Rode - men det er heller ingenting så tungt. Jeg skjønner ikke vitsen hverken med snø eller fyrverkeri.

Innlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
Sv: Fyrverkeri
« Svar #1 på: 05 Januar 2018, 03:24:37 »
I år har det ikke vært så ille hos meg med rakett oppskyting i tide og utide i romjula. Ikke at mine to pelser bryr seg nevneverdig. Keiron snorker seg gjennom og Mikkel kikker spent på lysene. Han har aldri vært redd for fyrverkeri, selv ikke når det er på sitt verste. Jeg er heldig sånn. Keiron syns at litt kos når det står på som verst er fint, men ikke sånn at han viser ubehag, bare litt klengete. Men vi har alltid ligget sammen i senga mi på nyttårsaften og kosa oss sammen, så det er vel mer sånn det skal være.

Men, det er mange dyr som har det helt forferdelig på nyttårsaften. Men faktisk også mennesker. Nyttårsaften var ikke særlig fin for min bestemor. Hun gjenopplevde krigen hver nyttårsaften så lenge hun levde.

Når det er sagt, jeg fatter ikke hvor mye penger som går på dette her, vi kunne like godt satt fyr på pengene eller sprengt dem i filler med litt krutt på egenhånd. Men jeg tenker på andre ting slike summer kunne hjulpet på. Det hyles om at det er mye elendighet i verden, både sult, fattigdom og krig. Og dyretragediene så klart. Men det er klart, det er jo bedre å sprenge pengene.

Om alle kjøpte en rakett hver, så er jeg sikker på at alle ville fått en fin nyttårsaften da også, selv hadde jeg ikke trengt noen smell what so ever :p Som du sier, god mat og trivsel er mye koseligere feiring for min del.
« Siste redigering: 05 Januar 2018, 03:26:07 av MissHeike »

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 05 Januar 2018, 07:21:25 »
Takk, da var vi to. Nei, fem. Mikkel, Keiron og Shady er tydeligvis også av det tågre slaget, som ikke lar seg affisere av tobeint idioti. Slett 4 1.januar våknet jeg av en ivrig pus som bumpet min mage, grov i dyna, malte og var god og mett, men tydeligvis ville ha fløte. Jeg kveilet meg ut, sørget for saken, og registrete at nabolaget ikke var brent ned.

Modum er veldig mye vann, og resten skog. Oppe i trærne, under trærne og mellom trærne lever dyr som ikke forstår det kinesiske vanvidd. Og her sitter altså også en tobeint og en firbeint og rister på sine kloke hoder. Hva skal vi gjøre? Jo pus, vi zzzover og driter vanviddet en lang marsj. Vi bruker penga på mat og varme, så kan de andre gjøre rakkeren hva de vil.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Januar 2018, 08:00:10 »
Khawaga, fint at du ytrer frem din mening om fyrverkeri. Jeg er så enig med deg.

Det var en som sa at det var flott å markere den nye året velkommen med fyrverkeri. For meg kan det mer enn gjerne markeres på en annen måte. Synes igrunnen det var stas noen ganger med stjerneskudd man holder i en pinne eller som står i en kake.

Utlogget Surita

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 36
  • Crazy catperson
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 Januar 2018, 09:51:12 »
Jeg titta så vidt ut mens det dundret som verst. Sto litt på verandaen før jeg bestemte meg for at det var best å gå inn for å spare ørene. Det smalt jo høyt de her greiene også. Jeg har nok tinnitus og behøver ikke mer. Stakkars dyrene som ikke har noe hus å rømme inn i.  :nisseleiseg:

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Januar 2018, 12:13:33 »
Ja, det høres jo ut som det er krig utenfor.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Januar 2018, 12:18:10 »
Hvordan starta egentlig tradisjonen med fyrverkeri egentlig? Hvorfor skal man gå inn i det nye året med bråk?

Innlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #7 på: 05 Januar 2018, 12:28:45 »
Fyrverkeri?
Fordel :
Pent å se på i noen sekunder.

Ulemper:

Bråker noe infernalsk og skremmer vettet av dyr.
Forårsaker skader, til dels alvorlige,  og branner hvert eneste år.
Forurenser og forsøpler
Koster en formue som heller kunne vært brukt på noe nyttig.

Hvorfor vi fremdeles har det? Fordi noen tjener uhorvelig masse penger på produsere eller selge det, og fordi vi "alltid" har blitt opplært til å forbinde fyrverkeri med fest og store begivenheter.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 Januar 2018, 15:17:55 »

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #9 på: 05 Januar 2018, 15:32:26 »
Og takk for det ... jeg visste at opprinnelsen var kinesisk, men ikke hele historien.
Jeg vil tilbake til bambus og bål, jeg.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #10 på: 05 Januar 2018, 15:45:12 »
Interessant.  Men det sier ingenting om hvorfor vi går inn i det nye året med smell. De fleste tradisjonene våre har utspring fra gammelt av, så jeg lurer på om den tradisjonen har et lignende utspring.
Bank i bordet, for eksempel, kommer av at gode ånder som bor i treet jager bort onde ånder. Dette er helt fra tiden da druider fantes og er sannsynligvis gamlere enn Stonehenge.
Vi tenner lys på gravene på kirkegården julaften, slik at åndene finner tilbake etter julegudstjeneste natt til 1. juledag, den er av nyere opprinnelse og om jeg husker rett kommer den skikken fra Island.
« Siste redigering: 05 Januar 2018, 16:40:40 av Monica »

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #11 på: 05 Januar 2018, 16:35:16 »
De fleste tradisjoner er bygget på overtro. Jeg er ikke troende, hverken over- eller under. Denne "smellinga" og lyninga regner jeg med er et utslag av menneskets markeringsbehov, med alle midler. Tankeløst, men instinktene tenker ikke.
     Som tenåring rensket jeg tomta for løv, kvist og kvast og fyrte opp på bålplassen nede under eika. For å få fyr på råtan dynket jeg med bensin, seff. Så slo en jyplings regnestykke ned i meg: 20 liter lukket jerrykanne + ca 18 liter bensin = gøy. Kanna gikk på bålet, og jyplingen tok dekning.
     Det smalt ikke. Det sa bare *boff* etter en stund. Bålet var ikke der lenger, ikke bålplassen heller. Halve eika var brun. Neste år ryddet fatter'n hagen sjøl, og brukte diesel. Dette var siste gangen jeg med vilje forsøkte å få noe til å smelle, bare på gjørs.
« Siste redigering: 05 Januar 2018, 16:35:50 av khawaga »

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #12 på: 05 Januar 2018, 16:45:31 »
:le:
Snodig.... Min bror gjorde akkurat det samme med bensinkanne og bål. Må være noe med guttegenlus...  :christmas_smiley9:

Jeg er ikke overtroisk eller religiøs, men jeg synes det er artig å vite hvorfor vi gjør ting. Selv om det kommer fra overtro/religion.
Det fasinerer meg hvor sterkt behovet er for å ha noe å tro på, det har jo vært en eller annen form for religion i verden helt siden steinalderen. Det er interessant å se hvordan religion forandrer seg, men samtidig er mye fortsatt likt.
Men nå sporer jeg vel totalt av her...

Enig med du! Fyrverkeri er noe bortkasta dritt!  :nissene:

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #13 på: 05 Januar 2018, 17:46:17 »
Men nå sporer jeg vel totalt av her...

Det er i såfall en betimelig avsporing. Når vi ønsker hverandre et godt nytt år, ligger det religion i det. Man skal elske sin neste som seg selv. Men gjør vi det? Og hvem og hvor mange er "min neste"?
     Religion stammer fra eksistensialangsten. Den dagen individet uvegerlig må dø, dukker spørsmålet opp "Hva nå?". Vi vet ikke, derfor tror vi. Ofte blindt og hensynsløst. Blind tro er årsaken til samtlige konflikter og kriger i menneskets historie, ved siden av selvgodhet.
     Min far var verdens mest godhjertede menneske. Hans eneste og innerste mening var "jeg tror på en skapende kraft". Gode gubben hadde rett. Det *er* noe vi ikke kan forstå, noe vi ikke *skal* forstå og heller ikke billedliggjøre. Men vi må jo prøve. Vi *må* plukke epler. Utvikling, kalles det. Den har foregått siden Eva og Adam klatret ned fra trærne, og har ikke alltid vært til det beste.

Enig med du! Fyrverkeri er noe bortkasta dritt!  :nissene:

Amen!

Utlogget dyrehuset

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 297
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #14 på: 05 Januar 2018, 21:18:20 »
Fyrverkeri skulle regel rett være totalt forbudt i alle former. Enkelt og greit. Vi reagerer på dyra vi har i hus, men hva med alle dyra i naturen..............

Her får kattene godt med fisk den kvelden. Så er jeg sikker på at de "svimer av" og sover seg gjennom galskapen. Delina bryr seg ikke.

Men jeg har enda redselen til Rambo i frisk erindring. Skrekk og gru. Han bodde i dusjen i minst 2 uker, ville ikke spise og definitivt IKKE på tur nesten hele januar. De gangene han var ute på do, var bak huset når jeg tvang ham.

Nå var Rambo extrem da, alt med en smell, og han flytta inn i dusjen. Bare en poff fra en bruskork var nok. Det var 12 års mareritt for ham. Stakkar Rambo, æ savner ham tross alt

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #15 på: 05 Januar 2018, 21:35:41 »
Det er nok mang en fugl som har forlatt livet på årets første/siste natt.  :nisseleiseg: Og jeg får direkte vondt inni meg når jeg tenker på hvordan mange dyr har det. Jeg vet det er mange folk som sliter også, men de har hvertfall muligheten til å forstå at det går over og hva som skjer.

Der jeg var hørte vi bare så vidt noen smell og drønn, det hørtes mest ut som torden. Bikkjene lå halvdaue i sofaen sin, og kattene bosatte seg som vanlig rundt meg.
Den yngste bikkja er 1.5 år, og han kunne ikke vært mer avslappa. Ikke med puls hvertfall...  :nisseblid:
Dette bildet ble tatt nesten akkurat midnatt, han sovna mens han lette etter ei vedskive han ikke har lov å tygge på.  :nisseblid:

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #16 på: 05 Januar 2018, 22:22:02 »
Jeg sa egentlig "Amen!" i stad, men det dukker opp ting i hodet ...

Dyr er merkelig lydhøre. Jeg kjøper 600 grams seiblokker. Jeg kakker dem i to mot kjøkkenbenken. Det skal et par, tre tak til før det brekker. Pus rett under seng ...

Jeg tar av pappen før jeg knekker. Det kraser. Pus under seng ...

Jeg åpner fryseren etter den forbaska seiblokka. Knææk! Pus under seng.

Samme pus ligger på sofaryggen og hører sydstatsrock på 130 dB i flere timer, uten å lee et værhår. Atlanta Rythm Section er tydeligvis ikke farlig.
« Siste redigering: 05 Januar 2018, 22:26:21 av khawaga »

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 265
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #17 på: 06 Januar 2018, 15:46:56 »
Jeg hørte ei trist historie om nyttårsfeiring nå.  En ung familie har kjøpt seg et hus de egentlig ikke har råd til, de fikk et barn som ikke var planlagt.  Selv om de lever nøkternt og begge er i jobb så har de det trangt økonomisk.  Men de kjøpte fyrverkeri for store penger.  Nå i januar kjøper de mat til ungen, det er det de har råd til, selv lever de på spaghetti med ketchup på.  Mannen i huset lurte på om han skulle melde seg syk, for han hadde ikke bensin nok på bilen til å komme seg på jobb fram til lønning.  SÅ viktig er fyrverkeri.... 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #18 på: 06 Januar 2018, 16:00:22 »
 :Sukker: