Skrevet av Emne: Mating  (Lest 1026 ganger)

Innlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 94
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
Mating
« på: 03 Januar 2018, 20:16:56 »
Nå trenger jeg deres hjelp.
Jeg føler det litt som om jeg skal begynne helt på nytt når det gjelder rutiner for mating av katt. Jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem.

Mine katter har alltid hatt tørrfôr stående fremme. De har spist når de vil.
Jeg har (heldigvis) matskål med chipleser slik at Mia og Milo har hver sin mat, og jeg ser enkelt hvem som har spist eller eventuelt ikke har spist.

Nå sier dyrlegen at Milo bør slippe å få tørrfôr, fordi det er vondt for han å spise det.
Jeg har forsøkt å legge maten i bløt i vann, men jeg syntes det virket som den løste seg opp i større grad enn at den ble myk, og det så ikke delikat eller godt ut.

Han må få annen mat.

Så kommer forvirringa.
Når jeg leser på nett om kronisk ginivitt så ser jeg noen skriver at tørrfôr er bedre enn bløtfor. RC har et for som skal være spesielt bra, men da må man gå ut i fra at Milo spiser det uten å tygge, og det er vel ikke bra for fordøyelsen?

Dyrlegen mente at bløtfor er best, så jeg vil nok prøve ut det først.

Hos meg har bløtfor kun vært kosemat. Kattene har fått en pose/boks på deling ca en gang i uka.

Hvordan gjør jeg det i praksis når katten skal leve på bløtfor?

Da ønsker jeg at noen skal gi meg en mest mulig detaljert fremgangsmåte.

Hva slags mat kjøper jeg?
Hvor kjøper jeg den? Her må jeg nok også tenke litt økonomi? Våtfor koster vel en formue i forhold til tørrfôr?

Hvor mye skal han få? Han veier 3,7 kg.
Hvor ofte?
Hvor oppbevarer jeg resten av maten? (Den jeg ikke serverer?)
Hvor lenge kan matskålen stå med matrester i før jeg fjerner den?
Må skålen vaskes mellom hver servering?

Ja, dere skjønner sikkert at jeg trenger hjelp.
Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne.
« Siste redigering: 03 Januar 2018, 20:20:51 av Sommer »

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Mating
« Svar #1 på: 03 Januar 2018, 20:39:41 »
Kanskje vom kattemat ville vært best for han? Det er mykt og har alle næringsstoffer han trenger og så er det vel også ganske saltfattig. Det følger med veiledning om hvor mye han trenger i forhold til vekt.
Matskålen må selvfølgelig vaskes mellom hvert måltid, siden våtfor gir godt grunnlag for bakterievekst.
Du kan vel la det stå 1 time, kanskje 2, tror jeg. Jeg har ikke hatt tanker om det, for her blir det tomt fort. :matmons:

Jeg pleier å kjøpe pølser med vom kattemat, disse koster vel i underkant av 20 kr stykket på dyrebutikken her. Jeg antar at en pus spiser ei pølse om dagen.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #2 på: 03 Januar 2018, 21:08:01 »
Jeg har mest erfaring fra Buster, som levde på nesten kun våtfor de siste årene.
Husker ikke doseringen, men han hadde jo magesår og fikk derfor små porsjoner ofte.
Tror vi brukte 2-3 poser eller bokser hver dag, men det står jo på posene hva de skal ha.
Bare husk at det må være fullfor, så han får i seg alle næringsstoffene.

Matskålen må vaskes godt mellom hver servering ja. Her får de mye våtfor, så vi har faktisk
over 20 matskåler... og 10 av dem er i konstant bruk  :c066:

Min erfaring er at våtfor holder lenger i skåla enn 1-2 timer. Både Nusse og Gunnar får våtfor
med seg inn på soverommene om natta, og det hender de spiser restene om morran før jeg står opp.
Da har det sikkert stått 5-6 timer. Det er sikkert ikke idellt, men virker ikke som om smaken er dårlig.
Når jeg er våken og hjemme, så tar jeg bort restene umiddelbart og vasker skåla.

Vi har et ENORMT forbruk av våtfor, hvor halve posen dessverre blir kasta fordi ingen liker bitene.
Dietten til Buster var kjempedyr, men urinforet til Gunnar koster også, og Nusse får jo sin daglige
medisin blandet i våtfor.

Så du kommer nok til å merke at det er dyrere å fore med vått, men det har så uendelig mange fordeler.
Bra for urinveiene, lettere å holde vekta med våtfor. Hadde mine villet, så hadde jeg gitt dem kun våtfor.

Hva slags mat vet jeg ikke, har null peiling på "tannvennlig" for. Husker enten Buster eller Nusse gikk på
Oral ett-eller-annet siden de hadde mye tannstein, men det er hundre år siden... og det var nok tørrfor.

Dette går nok bra, selv om det blir litt mye styr og forandringer i starten. Det viktigste er at du finner noe
som Milo faktisk liker og vil spise.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 03 Januar 2018, 21:11:17 »
Det var leit å høre om Milo. Kronisk tannkjøttbetennelse ville vært dødsdom for et villdyr, men her har vi jo en tamkatt som blir fôret. Tap av tenner vil da bare bety at pus må ete graut. Og i all fredens navn: veldig mye kattemat er å betrakte som "graut". Faktisk har jeg ofte lurt på hvorfor produsentene av fôr til naturlige jegere maler opp maten til de grader.

Det trengs ikke spesialfôr til fantasipriser. I en alminnelig dagligvarehandel finner du blant annet Gourmét. Min pus, med meget kraftige tenner (Au!) har lagt sin elsk på Sheba Selection with Sauce. Bitene, med fiber, slikkes tørt.

Fibermangel kan nok bli det største problemet, for å holde magen i orden. Fukt alminnelig tørrfôr til det kan moses med gaffel, og server umiddelbart. Kattenes raspetunge ordner opp med slikt.

Bytt skål for hver fôring, og la stå bare et par timer.

Jeg har en kjepphest: seifilét. Mine katter har alltid gått på fisk. Jeg trekker den passe fast på noenogåtti grader, som til meg selv. La fisken trekke litt til, og nesten oppløse seg. Jeg tror dette er mer verdifull mat en veldig mye prefabrikert.

Jeg kjøper fryseblokker, kakker det i to eller tre, legger det i kjele med kaldt vann og setter plata på middels. 15 minutter etter bobler det opp, og fix ferdig, pus. Ooops var det varmt? Vente, pus. Jeg sa "vente, fillekatte ... "

Jeg tror ikke himmelen er så grå, Sommer. Jeg tror Milo kan leve helt alminnelig. Du også.

« Siste redigering: 03 Januar 2018, 21:29:39 av khawaga »

Innlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03 Januar 2018, 22:51:19 »
.... og la stå bare et par timer.

Det er vel akkurat dette jeg ser på som den største utfordringen.
Et par timer - eller en fire-fem timer som Busta sier.

Jeg befinner meg midt i verdens største tidsklemme. Jeg hater livet mitt sånn det er nå. Alt er bare stress stress stress. Jeg løper som en jojo, strekker aldri helt til, og sliter vettet av meg med å prøve å få kabelen til å gå opp i hverdagen.

Jeg har ikke disse to timene noe sted i min kalender.
I alle fall ikke på morgenen!

Jeg står opp klokka seks. Forter meg på badet for å få ti minutter alene der før guttungen kommer.
10-15 over seks er han på plass. Morgenblid og sprudlende til tusen, mens mora hans er ei morgengretten hurpe (dårlig kombinasjon faktisk)

Så er det om å gjøre å få begge ungene klare til avreise, helst innen 07:15
Vi må først til barnehage og så på sfo før jeg skal være på jobb helst 07:40 (kommer jeg senere er parkeringsplassen full, og da blir det en lang gåtur på meg både før og etter jobb)

Hvordan skal jeg innrette meg for å gi mat til Milo før jeg drar hjemmefra, og klare å rydde vekk skålen etter han et par timer senere?
Må jeg stå opp klokka fem for å mate Milo?

Vi er hjemme igjen ca klokka fem på ettermiddagen.
Utover kvelden er minst en av oss hjemme stort sett hele tiden, så da er det ikke noe problem.

Men Milo må jo ha mat før klokka 17:00 om dagen.

Hvordan kan jeg løse det?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #5 på: 03 Januar 2018, 23:45:51 »
Men har ikke du slike foringsstasjoner om jeg husker rett? De har jo lokk på seg, og da holder vel maten lengre skulle jeg tro.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #6 på: 03 Januar 2018, 23:53:25 »
Men Milo må jo ha mat før klokka 17:00 om dagen.
Hvordan kan jeg løse det?
Siw, ta det nå rolig. Pus tar ikke skade av å være uten mat noen timer, faktisk ikke en hel dag eller to. Katter uten fast matfat sluker unna det som fins, og kommer snokende igjen dagen etter. Katter med fast matfat vennes til å få mat *når du er der*. Er du ikke der, er det ikke mat, neivel. Kommer tid, kommer råd ... spell en blues og ta en snus, for i morra får vi mat! - Erik Bye, Musikk i Tucumcari By -

Det er ingenting i veien for å la mat ligge over fra dagen i forveien. Jeg sa et par timer, Busta la på noen timer, og begge råd erklæres herved som ugyldige. Dette er på grunn av at vi tobeinte har et hygienisk behov. Men det er egentlig ikke uhygienisk å la kattemat stå ... bare ikke i evigheter. Da kommer bananfluene. Pus vet selv når maten er for gammel, eller ikke smaker. Krafs, krafs, krafs, humre ...

Det viktigste er å ha friskt vann tilgjengelig. Men det hadde jeg vel ikke trengt å si.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #7 på: 04 Januar 2018, 00:17:57 »
Der har jeg en fordel, som er hjemme mesteparten av dagen. Pluss at jeg er det motsatte av
morragretten, jeg er i irriterende godt humør når jeg står opp  :lykkenisse:

Men jeg ville startet dagen med å gi våtfor. Det har jeg gjort hver morgen siden Buster kom i hus,
for den gutten kunne virkelig si fra at det var på tide at matmorkjerringa kom seg i serveringa.

Start dagen med å gi kattene mat, før du gjør noe annet. Når du er ferdig med morrastellet
og har ungene klare for barnehagen, så tar du bort restene hvis Milo ikke har spist opp.
Vil tro at han er rimelig sulten på morran, og spiser opp våtforet før du drar. Så kan du heller
fylle på litt, som han har utover dagen.

Som Monica skriver, den foringsgreia har vel tett lokk? Da holder det nok fint til du kommer hjem.
Jeg bruker å tre en plastpose over mat som blir stående, eller maten som er igjen på posen.
Innbiller meg at den holder seg bedre da, den tørker ihvertfall ikke inn.
Så om våtforet blir stående litt i den matskåla, så tror jeg ikke det er noen krise.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #8 på: 04 Januar 2018, 00:22:38 »
Vi har nå to helt tannløse, hva de spiser, tørrfor bl.a. Og våtfor, vi bruker mye Bozita, fullfor og ganske rimelig, boksen står to dager i kjøleskap, men han bør nok spise en boks om dagen,minst.
Før kokte vi kjøttdeig og slikt og frøs ipasse biter, Bozita er mye enklere, og greitåkjøpe på nett.
Vom har vi tenkt på, ikke kommet så langt enda.
Når huset er tomt sover vel kattene, slenge en porsjon når dere drar, holder en god stund, og så nytt når dere kommer hjem.
Går det ikke å legge andre skål i automaten? Eller ha flere skål tilhørende, vask, her går alt i oppvaskmaskinen, bare kjørelitt ordentlig varmt.

Utlogget Trønderpia

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 7
    • Vis profil
    • Pias Hobbylering
« Svar #9 på: 04 Januar 2018, 12:17:23 »
Mine får våtfor på morgenen, og jeg rydder IKKE bort skålene før jeg drar på jobb. Har aldri sett på det som et problem, og selv om kattene ikke har spist opp før jeg drar (noen ganger gjør de det, andre ganger ikke), så er det normalt sett tomt når jeg kommer hjem. Når på dagen de har spist det, har jeg altså ingen formening om

Sent from my iPhone using Tapatalk

Innlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04 Januar 2018, 18:42:36 »
Tusen takk dere!
Det er veldig godt å se at dette ikke er et så stort problem som jeg frykter at det skal være :)

I dag fikk Milo en porsjon våtfor før jeg gikk i dusjen.
Han spiste ikke opp alt, men jeg kastet resten. Så fylte jeg skålen med tørrfôr og vann, slik at det ble mykt før jeg dro på jobb.

Han har spist litt av det i løpet av dagen, men ikke mye.
Nå kastet han seg over våtforet igjen da jeg serverte det.

Det største problemet nå er at Mia er veldig sjalu.
Hvorfor skal Milo får kosemat flere ganger om dagen, uten at hun får smake??

Jeg tror jeg må kjøpe noen bokser med våtfor til henne også. Hun trenger ikke å få mye, men kanskje en t-skje eller noe sånt? Dette føles veldig urettferdig ovenfor henne.
 :humre:

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 04 Januar 2018, 19:00:42 »
Alle puseluser har veldig godt av å få våtfor, så Mia kan gjerne få det!  :happy:  :doublelove: