Skrevet av Emne: Slapp kattunge- tannfelling?  (Lest 480 ganger)

Utlogget saraph

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Slapp kattunge- tannfelling?
« på: 30 Desember 2017, 17:15:08 »
Hei!
Jeg har en kattunge på 4.5 mnd, som jeg i går oppdaget har begynt med tannfelling. Han har mistet 4 fortenner, og vil ikke spise tørrfôr som han pleier. Han spiser våtfor med tørrfor blandet i som jeg tilbyr, og drikker vann (dog litt mindre enn han pleier, men jeg blander også vann i vårforet så han får væske i seg). Jeg har forstått det slik at tannfelling kan føre til ubehag, som gjør at de ikke vil spise tørrfor. Stemmer det?

Han leker både på morgenen og på kvelden, men sover myye på dagtid (det har han alltid gjort). Likevel synes jeg han kanskje virker litt mer slapp enn normalt? Jeg vet selv at jeg har en tendens til å være overbekymret og hønemor - og vet rett og slett ikke om jeg legger for mye i det og leter etter tegn siden jeg vet han er midt i tannfelling plystrenisse Han går forøvrig på do som vanlig.

Hva ville dere gjort? Ringt veterinærvakten eller sett det an en stund? Jeg føler ikke det er akutt, men er litt bekymret likevel :nissefull3:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Slapp kattunge- tannfelling?
« Svar #1 på: 30 Desember 2017, 17:27:12 »
Så lenge han spiser og ikke har endra adferd, ville jeg sett det an ei stund.

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 30 Desember 2017, 18:01:28 »
Helt normalt; ta det med ro. Var du glad i knekkebrød den gang du felte tenner; humre?

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Kjønn: Kvinne
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #3 på: 30 Desember 2017, 18:19:16 »
Se det litt an, denne mørke årstiden gjør at de sover mye også. Han er jo bare en liten baby, og å felle tennene kan sikkert være litt ekkelt  :nissesover: Du høres ut som en omsorgsfull matmor  :nissehopp:

Utlogget saraph

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 30 Desember 2017, 18:30:26 »
Takk for svar, dere! Da skal jeg se det litt an og slappe av. Prøver å tenke at han spiser, leker og går på do - så ingen grunn til panikk enda plystrenisse

Er ikke lett å være en overbekymret, førstegangs matmor. Han er jo så liiiten :nisseblid:

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #5 på: 30 Desember 2017, 23:04:33 »
Er ikke lett å være en overbekymret, førstegangs matmor. Han er jo så liiiten :nisseblid:
Hvorfor være stor når man er lykkelig som liten? (Juul Hansen).
Jeg tok til meg en "liten" pus for tre år siden. Åpenbart hjemløs og under året. I dag er Shady godt over 8 kg, har tilnavnet "luskende pudding" og rår huset fullstendig. Hun viste seg å være fullblods skaukatt, og de trenger et par år på å vokse seg til. Her er det mye å ta i; mye å værra glad i og hår overalt.
De smarteste kattene jeg har hatt, har veid opp mot 4 kg. De fleste huskatter ligger der, gjerne under. At han er liiiten nå, betyr ikke at du skal gå på ham med silkehansker. Ta skikkelig tak og sleng ham rundt på gulvet! Han kommer tilbake og vil ha mer. Sloss med ham; la ham bite og herje. Går det hull på deg, så bare trekk handa tilbake og la det bli skorpe. Stivkrampe er en sjeldenhet.
Liiiten nå, men vokser. Om et halvt år vil du *virkelig* kjenne tenna hans ... de som skal være der for livet og ikke kan erstattes. Jeg måtte ommøblere kjeften til min Pelle for 15 år siden, og har ikke kommet meg på beina økonomisk siden ... men i dette tilfellet er det bare naturlig, sunn utvikling. Riv, bit og slit!

Utlogget saraph

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 31 Desember 2017, 00:06:50 »
Vel, liten og liten. Han er jo rundt 3 kg allerede.

Ingen silkehansker eller slossing her, men vi leker mye - dog på litt roligere måter enn du beskriver. Han er en rolig, men leken fyr, som heldigvis har begynt å skjønne at tennene hans er noe jeg ikke vil kjenne på :)

Martin har spist en god del våtfor i dag, og spiste faktisk tørrfôr på eget initiativ nettopp. Og har en løs fortann som henger og dingler :nisselatter1: Så vi håper at skarpheten avtar og at alt er Vel!
« Siste redigering: 31 Desember 2017, 00:07:51 av saraph »

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #7 på: 31 Desember 2017, 03:24:14 »
Ingen silkehansker eller slossing her, men vi leker mye - dog på litt roligere måter enn du beskriver. Han er en rolig, men leken fyr, som heldigvis har begynt å skjønne at tennene hans er noe jeg ikke vil kjenne på :)

Shady og jeg har utviklet et enkelt spill. Hun sitter på sofaryggen og jeg i godstolen. Target er en viftende, ertende hand eller pote. Reaksjon.
Treff pote: katt får Sheba i stedet for fisk
Treff hand: au, jeg må trekke fisk
Remis: deltakerne deler 600 gram seiblokk

Jeg er vanligvis raskere enn katta, og det vanker en vaffel rundt øret. Men jæveltugga er slu, og inviterer til dyst når hun føler jeg ikke er helt på høyden.

Den der pus spinner på glatte parketten når jeg vil leke, eller *hun* vil bølle. Alle gode egenskaper er tydeligvis i behold, selv om gonadene er fjernet. Shady er meg det kjæreste her i livet. Siste vetbesøk - jeg sjekker 1 gang årlig sammen med klipp - viste sterke tenner og godt, rødt tannkjøtt. Pusen har fikset dette selv.