Skrevet av Emne: Uvi  (Lest 656 ganger)

Utlogget Trønderpia

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Pias Hobbylering
Uvi
« på: 20 Desember 2017, 23:06:35 »
Embla avsluttet uvi-runde forrige uke (med friskmelding fra veterinær), den andre på tre måneder, og nå ser det jammen ut som hun har fått det på nytt.
Vi har gått over til spesialfor og det er satt ut mer vann rundt omkring.

Dyrlege sa at det kan være noen katter som har det kronisk, hvor man aldri finner en årsak, og hvor ingen tiltak hjelper. Ved slike tilfeller er det iflg ham best å la katten slippe. Han sa at vi var ikke der ennå med Embla - det var worst case.

Jeg trenger nå all råd jeg kan få om hva jeg kan gjøre - jeg vil prøve alt før jeg gir henne opp. Så all erfaring tas imot med stor takknemlighet, slik at jeg kan beholde litjpusa mi i mange år til!

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
Sv: Uvi
« Svar #1 på: 21 Desember 2017, 02:04:37 »
Er det UVI med bakterier?

Fortvilende når det kommer igjen og igjen, men har aldri hørt at de anbefaler avliving.
Nusse får det jo gang på gang, og de finner ikke ut hvor det kommer fra.

Det dyrlegen vår har anbefalt til både henne og Gunnar (som har kronisk stress- UVI uten bakterier),
det er Uri-flex godbiter som gjør urinen surere. Dessverre hater begge mine dem.

Har du prøvd Cystease eller Cosequin? Det er begge kosttilskudd med glukosamin.

Det kan være verd å prøve Cartrophen, som er sprøyter som egentlig brukes for artrose, men de har god effekt på UVI også.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 21 Desember 2017, 03:22:00 »
Det hender at veterinærer tar feil, og det hender at de anbefaler produkter som er bedre for deres bankkonto enn dyrets helse. Jeg har sett katter som har kviknet til etter å ha blitt satt av veterinærkost, og satt på alminnelig kost. Syntetiske preparater bør etter min mening bare brukes i særtilfeller, hvor det åpenbart er en medisinsk grunn.

En katt spiser kjøtt og innvoller, punktum. Urinveisinfeksjoner oppstår helst når katten blir matet med unaturlige tørrstoffer. Min nåværende huskatt glefser i seg en mengde av *1* type tørrfôr, og vil ikke smake annet. Hun glefser derimot i seg godt og vel 1 kilo sei i uka, samt noen porsjoner Sheba og litt annen snacks jeg finner på. Som et par striper kjøttdeig og noe strø fra eget middagsbord. Pus skal hele tiden ha noe å tygge på. Jaktinstinktet vil ellers få pusen til å bli jeger, og det ønsker vi vel ikke? Småfuglen her i nabolaget får stort sett fred, bortsett fra når de detter ut av redet. Gnagere er omtrent utryddet her jeg bor; det er katt i nesten hvert hus. De spiser mest naturlig mat for dem - bestående av tilstrekkelig mengde vann.

UVI er et velstandsproblem for katter. De får for mye lekkert tørrfôr. Uansett; gi pus tigang til friskt vann. Overalt. Når jeg hører min katt lepjer, blir jeg glad. Likeså når jeg får et vått kattebryst i fanget.
« Siste redigering: 21 Desember 2017, 03:29:29 av khawaga »

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21 Desember 2017, 11:40:26 »
Da vi fikk våre, ca ti år siden, hadde ni den gangen, fikk vi streng beskjed at de skulle få kvalitetsfor, og vi fortsatte med RC.
Det første året hadde vi uvi omtrent kontinuerlig, i en periode var alle ni på antibiotika, og dyrlegen lurte på om det var noe feil med måleapparatene.
Vi gikk over på annet for, husker ikke hvorfor, Eukanuba outdoor (som nok ikke eksisterer mere), og pelsene vokste og det var bråstopp på UVI.
Og til nå, nesten ni år etter, har vi vi hatt et tilfelle med slik stressrelatert, er det nå ideopatisk cystitt det hette, Siri hadde det. Ellers ingenting med urinveier, de yngste er nå ni år.
Vi har foret med Eukanuba, Carnia Lynx, og siste årene, Orijen. Aldri mere med Rc.
Mille døde av nyreproblemer, men det tror jeg var forgiftning, hun var borte i fire dager rett før.
Vet om andre som har foret med rc og hatt alvorlige nyreproblemer. Men vet jo ikke hva alle forer med som har uviproblemer.
Har tenkt på dette lenge, følte nå at jeg måtte si ifra. Tenk også på foret, vi har konsekvent gått for høy kjøttandel i foret.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #4 på: 21 Desember 2017, 11:50:46 »
Her har vi motsatt erfaring, og forer stort sett med RC tørrfor (men da allergi- og leddfor, ikke for UVI)

Nå vet jeg ikke hva Embla spiser, Trønderpia, men vær OBS på at RC sitt veterinær-urinfor er tilsatt salt.
Det er for at kattene skal bli tørste og drikke mer, men det funker veldig dårlig på Gunnar som ikke drikker uansett.
Gunnar fungerer absolutt best på Hills urinary stress, så den kan vi anbefale. Det finnes både som vanlig og lavkalori.

Vær også OBS på at RC sitt urinfor ikke skal brukes ved dårlige nyrer, nettopp pga saltinnholdet.

Forresten, er Embla overvektig?

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #5 på: 21 Desember 2017, 11:57:45 »
Det var den «vanlige» rc vi brukte, den gangen.
Fremhever igjen, har ikke hatt andre urinveisproblemer enn Siri sin, i over ni år. Ingenting.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #6 på: 21 Desember 2017, 12:20:49 »
Bør kanskje nevnes at det på den tiden var denne melamin-skandalen i dyrefor, med melamintilsatt ris? fra Kina, mange kjæledyr i USA døde den gangen.
Var andre merker og om jeg husker, men ikke Eukanuba.

Utlogget Trønderpia

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Pias Hobbylering
« Svar #7 på: 22 Desember 2017, 12:45:44 »
Har gått over til et RC spesialfor for ca 10-14 dager siden, så må kanskje gi det litt tid før jeg avskriver det.

Prøvde et annet RC-for som dyrlegen anbefalte når Ask var dårlig, men det en av dem tålte det ikke, så det kuttet jeg ganske raskt.

De har fått tilgang til flere vannstasjoner, og jeg har i tillegg sluttet å lukke døra til badet på natta, siden det vannet de begge drikker mest av, står der. Forhåpentligvis bidrar det til at de drikker enda litt mer.

Embla er ikke direkte overvektig, men hun kan nok sies å være i godt hold, så hun har nok ikke vondt av å miste litt vekt... så skal se hva jeg kan få gjort med det

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget Trønderpia

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Pias Hobbylering
« Svar #8 på: 22 Desember 2017, 12:47:11 »
Er det UVI med bakterier?

Fortvilende når det kommer igjen og igjen, men har aldri hørt at de anbefaler avliving.
Nusse får det jo gang på gang, og de finner ikke ut hvor det kommer fra.

Det dyrlegen vår har anbefalt til både henne og Gunnar (som har kronisk stress- UVI uten bakterier),
det er Uri-flex godbiter som gjør urinen surere. Dessverre hater begge mine dem.

Har du prøvd Cystease eller Cosequin? Det er begge kosttilskudd med glukosamin.

Det kan være verd å prøve Cartrophen, som er sprøyter som egentlig brukes for artrose, men de har god effekt på UVI også.

Jeg vet jammen ikke om det er uvi med bakterier? Det er den typen hvor de kan se med en gang hva som er galt, og ikke trenger å sende den inn?

Hvor kan man kjøpe slike kosttilskudd?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 22 Desember 2017, 12:52:17 »
Da er det sikkert bakterier. Hos Gunnar er ofte urinprøvene helt fine, men han har likevel vondt for å tisse,
fordi blæreveggen blir irritert. Er det bakterier, så ser de det vanligvis på urinprøvene og kan begynne
behandling med en gang. Bortsett fra hos Nusse da, der må de ofte sende inn for å se hvilke bakterier.

Cosequin kjøper jeg hos dyrlegen. Cystease har jeg sett på enten animail eller zooplus.
Den uri-flexen kjøpte jeg også hos dyrlegen. Det er myke godbiter, men ingen her ville ha dem.
De er tilsatt tranebær for å gjøre urinen surere.