Skrevet av Emne: Tannsykdommen FORL (eller hva den heter nå for tiden)  (Lest 624 ganger)

Utlogget Svartepus

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Tannsykdommen FORL (eller hva den heter nå for tiden)
« på: 06 Desember 2017, 16:52:35 »
Først og fremst, takk for sist! Det er en god stund siden jeg var innom her :) Jeg ble vel medlem her i fjor på denne tiden etter at frøkena mi Vilma ble tygd på av en rev og holdt på å ende sine dager. Det tok lang tid før hun ble seg selv igjen, men kviknet til etter langt om lenge og ser ikke ut til å ha fått noen varige mén. I den sammenhengen ble det oppdaget urinstein, men etter røntgen i dag ble det slått fast at den sitter fast og ikke er til ulempe for katten, så hun trenger ikke operasjon før hun evt viser symptomer. Glad for det!  :nissehopp:

Men over til saken i dette innlegget: den andre pusen min, "lille" monsemannen Brutus, har lenge hatt rødt tannkjøtt og nå bestemte jeg og veterinæren oss for å pusse tennene og undersøke grundigere. Dessverre viste det seg (som jeg fryktet) at han har FORL i to av tennene i underkjeven. Så nå blir det operasjon rett etter jul... Veterinæren mener vi muligens kan begrense sykdommen og holde den i sjakk dersom vi fjerner de to tennene, men sjansen er jo stor for at flere tenner blir angrepet etterhvert likevel.
Noen som har katt med FORL og operert ut tenner? Hvor mye ca betalte du for å operere? Og utviklet katten FORL i flere tenner i ettertid? I såfall: hvor lang tid etter ca?

Nå sjangler begge pusene rundt her og ser litt stakkarslige ut men de kvikner sakte men sikkert mer til. Begge har spist litt mat og det er jo bra. Brutus har tisset litt på gulvet. håper det er normalt selv om det er 4-5 timer etter bedøvelse og tannpuss? Han tusler rundt og er innom matskåla innimellom, men han virker litt sløv og er ikke så opptatt av å vaske seg i baken etter å ha tisset...

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Tannsykdommen FORL (eller hva den heter nå for tiden)
« Svar #1 på: 06 Desember 2017, 18:11:15 »
Har flere med Forl, en har vært helt tannløs i flere år, lever som før, spiser tørrfor som før, og holder vekta, søsteren har en tann igjen, fikk fjernet en, og operert bort to røtter nå nettopp, ca 5000 kr. Egentlig skulle den siste hjørnetanna bli tatt også, vet ikke hvorfor de lot den stå igjen.
Tror ikke det kan stoppes, kommer vel mest innenfra, men det kan kanskje bremses, det blir fort rundt titusen totalt, avhenger litt av klinikken, lønner seg å høre litt rundt, men ha også tanke at de som opererer er dyktige.
Det kan være like greit å ta litt flere når en først opererer.
Begge er (naturligvis) 11 år, må være genetisk siden de er hardt rammet, det kom nok ganske tidlig, hos begge, søsteren har fått fjernet tenner i flere omganger.
Har også hatt en som måtte ta bare en tann, er vel noen år siden, og en som måtte ta noen. (har mange katter).
De to verste ble født ute og særlig søsteren har kanskje fått dårlig med ernæring i tiden ute, hun har også en del overbitt.
Største problemet er pengene, de klarer seg fint uten tenner.

Utlogget Svartepus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 06 Desember 2017, 21:49:16 »
Ja jeg regner med det blir dyrt. Veterinær koster, men det har jeg også lagt inn i budsjettet da jeg skaffet meg katt. Han er forsikret men forl dekkes vel ikke. Jeg skal sjekke vilkårene grundig. Dersom det ikke dekkes blir det innhugg i sparepengene.  plystrenisse

Har hørt at katter klarer seg bemerkelsesverdig bra uten tenner og at de tygger tørrfor på gommene uten problemer. Håper det utvikler seg sakte hos Brutus, han er nå snart 6,5 år og har altså to tenner som er rammet. Veterinæren mente at å fjerne de to tennene vil bremse sykdommen, men at han bør sjekkes jevnlig og at vi må regne med at flere tenner blir rammet etterhvert.

Enn så lenge har han nå ganske fine tannebisser da  :christmas_smiley9:

« Siste redigering: 06 Desember 2017, 21:53:50 av Svartepus »

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06 Desember 2017, 22:37:22 »
Agria har vel begynt nylig å dekke FORL, men antar det er nye forsikringer.
Brumme her har vært tannløs, helt i hvertfall 5-6 år, han spiser tørrfor som før, det tok vel en uke eller to før han begynte med det. Og han er ikke mager  :nisseblid:

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 107
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 Desember 2017, 09:13:02 »
Vi har ei på syv med FORL (eller TR som de kaller det nå), som trakk ti tenner da hun var 2-3 år. Da betalte vi rundt 10.000. Hun har også mistet noen tenner av seg selv. Så hun har stort sett bare hjørnetennene igjen. Hun er god og rund, og spiser tørrfor som en helt.

Den andre katten på ti år trakk 3-4 tenner for 4-5 år siden (betalte vel rundt 3-4000), og har ikke hatt flere utbrudd. Men det kommer vel - sjeldent det stopper opp når de først har fått TR.

Prisen går gjerne opp om hjørnetennene må fjernes, det kan være mer jobb å få ut de.

Agria har vel begynt nylig å dekke FORL, men antar det er nye forsikringer.

Det gjelder også eksisterende kunder. De dekker rundt 5000/året.

Utlogget Svartepus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 17 Januar 2018, 11:33:45 »
Takk for svar, folkens!

Har lest gjennom vilkårene og det ser ut som at det dekkes (opptil 5000,- pr år), så jeg skal nå prøve ihvertfall. Det verste som skjer at de sier nei.

I dag var Brutus hos veterinæren og opererte ut de to tannebissene som var angrepet, så nå ramler han rundt her og ser sikkert både stjerner og planeter. Stakkars pusen, håper han kommer seg fort og snart er i sitt gamle ess igjen. Og så håper jeg at sykdommen utvikler seg saaaakte så det blir langt mellom fjerning av tannebisser.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #6 på: 17 Januar 2018, 13:01:26 »
Da blir det våtfor noen dager, og helst mousse, bitene i noen typer er veldig seige, jeg presset de gjennom en slik metallnettingsil i begynnelsen, nå spiser Tina tørrfor igjen.
Bozita har myke biter, men det finnes mye annet og.
Det blir nok bedre uten de tennene  :1345:

Utlogget Svartepus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 17 Januar 2018, 19:04:35 »
Da blir det våtfor noen dager, og helst mousse, bitene i noen typer er veldig seige, jeg presset de gjennom en slik metallnettingsil i begynnelsen, nå spiser Tina tørrfor igjen.
Bozita har myke biter, men det finnes mye annet og.
Det blir nok bedre uten de tennene  :1345:

Lille tøffingen ville ikke ha våtfor så han har allerede gyvet løs på tørrfór! :biggrin: Han knaste fornøyd i vei og så ikke ut til å ha noe ubehag, heldigvis.  :klapp: Nå skal han få smertestillende i hele seks dager fremover, er det vanlig?

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #8 på: 17 Januar 2018, 19:59:21 »
Ja, en ukes tid er helt vanlig.