Skrevet av Emne: Redd katt  (Lest 423 ganger)

Utlogget Anja

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Redd katt
« på: 24 November 2017, 15:27:10 »
For 2 uker siden kjøpte jeg en hunnkatt på 1 år som har levd sammen med moren sin og andre katter, da tidligere eier driver med oppdrett. Her begynner problemet. Hun er så redd at jeg ikke engang kan ta på henne, virker som mangel på menneskekontakt. Tidligere eier sier at pusen har vokst opp rundt mennesker og likt kos, men at hun er preget av å være nederst på rangstigen hos de andre kattene.
Jeg har vært fosterhjem for en villkatt tidligere som ikke hadde hatt noe menneskelig kontakt og var 1/2 år gammel, hun var også redd, men likte å bli kost med om hun lå trygt i en hule, men pusen jeg har nå er virkelig helt umulig å ta på, føler villkatten og pusen jeg har nå har noen av de samme trekkene.. Hun går rundt å mjauer og klorer på døren, virker virkelig som hun ikke trives i det hele tatt! Så jeg lurer på om noen har erfaring rundt katter som er redd, vandt å leve i flokk men så får nytt hjem uten andre dyr, har vært nederst på rangstigen eller har noen som helst råd! Har kjøpt feliway og installert dette for 4 dager siden men enda ikke noe resultat. Veldig kjedelig å ha en pus som bare gjemmer seg og ikke kan ta på, iallfall når hun ikke ser ut til å trivdes, får bare vondt av henne. Hun er sterilisert idag, bedøvelsen gikk veldig fort ut og da var det rett å gjemme seg igjen.

Setter pris på alle tips!

Utlogget Tamara

• Julehjelpere
  • Forumslave katt
  • Takket: 35
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: Redd katt
« Svar #1 på: 24 November 2017, 16:06:19 »
Hei å så flott at du har tatt til deg en engstelig pus.
Forhåpentligvis blir hun mer trygg ettervert som tiden går å hun begynner å kjenne deg. Og hormonene som blir borte hjelper nok også.
Har du prøvd å oversett henne? Bare la henne være å la henne komme til deg.

Om hun er glad i noe spesielt feks våtfòr så la henne få den mens du sitter ved henne, om hun ikke spiser ved deg så tar du maten med deg. La henne se at det er DU som serverer maten, og at maten drar med deg om hun ikke spiser det ved siden av deg.
Når hun spiser rolig ved deg, så flytter du maten nærmere og nærmere deg. Helt til du ender opp med at hun sitter i fanget på deg å spiser. Da kan du sakte med sikkert begynne å ta på henne mens hun spiser.

Prøv å la alt gå i hennes tempo. Å når hun begynner å mase så avled oppmerksomheten med feks lek.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24 November 2017, 16:08:13 »
Mulig den trenger bare tid, to uker er ikke så lenge. Tar litt tid å oppdage at en plutselig er på toppen av rangstigen.
Tror jeg ville anbefale at dere lar katten komme til dere når den føler seg klar.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #3 på: 24 November 2017, 16:09:12 »
Huff, det var en vanskelig situasjon.  :helloyou:

Du kan jo prøve et fór som er ment for nervøse katter i tillegg til Feliway. Royal Canin Calm f.eks er et slikt fór.

Jeg håper hun blir roligere etterhvert.

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 24 November 2017, 16:17:33 »
Hei!  :icon_wink:

To uker er ikke så lang tid. Husk at pusen har mistet alt hun var vandt til før, og har fått en ny verden og tilværelse hos deg. Skummelt da, ikke så rart........  :icon_sad:
Men la henne komme til deg, la henne bestemme tempoet! Tamara har gitt deg et godt råd her  :icon_smile: Og lek med henne, masse lek! Vær tålmodig.  :nod:

Lykke til!  :happy: