Skrevet av Emne: Den nye pusen min  (Lest 959 ganger)

Utlogget tommyaleks

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Den nye pusen min
« på: 07 November 2017, 00:30:23 »
Hei, jeg lurer på om noen kan gi meg noen råd ang. min lille pus. Litt bakrunds historie, for 3 år siden så gikk min kjære amina bort (blei påkjørt) Hun var værdens beste sussepus og hun var bare min. helt siden fra hu var liten så forholdt hun seg omtrent bare til meg, jeg var liksom hennes jeg. Jeg lovte meg selv at jeg ikke skulle ha flere puser da Amina gikk hardt innpå meg. Men så fikk katten til min bror 3 pus unger og han lurte da på om jeg ville ha den ene. en svart liten guttepus, Jeg kunne ikke la vær og endte da opp med en ny pus, han er 14 uker og begynner å bli varm i trøyen, litt skvetten av seg men regner med at dette vil bli bedre, han er renslig og tildels kosete, han kommer opp på fanget mitt når jeg sitter i stolen og ser på tv og der ligger han til jeg reiser meg opp, vi leker og har det gøy. Probemet (hvis det da er et problem) er at min bror er veldig mye hos meg og når han er hos meg så går lille pus til ham i steden, det virker ut som at han er veldig knyttet til min bror. Det er akkurat som jeg er en reserveløsning eller noe, sikkert bare hodet mitt. Jeg vil ha en pus som vil ha meg men jeg kan kanskje ikke regne med at alle er som Amina var. Men jeg begynner å føle på det og vurderer faktisk å omplasere pusen og få meg en annen en. Derfor så trenger jeg noen råd.  Håper på svar.

Tommy

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Den nye pusen min
« Svar #1 på: 07 November 2017, 10:58:41 »
Om pus er bare 14 uker gammel, vil det si at du har hatt den kun 2 uker. 2 uker er ikke lang tid. At han liker besøket bør du være glad for, det er ikke artig å ha puser som folk flest kun får sett på bilder fordi de er redde for folk.  :Sukker:

Gi pus tid du, husk han er bare en baby enda.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 07 November 2017, 13:19:53 »
Sier som Monica, pusen har levd hos broren din i 12 uker av sitt liv, og han lukter sikkert kattemor (noe du også kan sikkert ordne), før det har gått en stund vil han nok foretrekke deg, tar litt tid å etablere bånd tross alt. (og se det positive, det ordner seg lett kattepasser om du skulle trenge det).

Utlogget tommyaleks

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 på: 07 November 2017, 19:13:35 »
Om pus er bare 14 uker gammel, vil det si at du har hatt den kun 2 uker. 2 uker er ikke lang tid. At han liker besøket bør du være glad for, det er ikke artig å ha puser som folk flest kun får sett på bilder fordi de er redde for folk.  :Sukker:

Gi pus tid du, husk han er bare en baby enda.

Skal jeg være glad for at han liker besøk? Det var var vel ikke akkurat det jeg hadde i tankene, har ikke noe i mot at pus liker besøket, nå var det vel mere snakk om tilknyttning til min bror og ikke besøk generelt. Men ja er enig når du sier at det tar tid men blir det noe bedre når min bror er her hele tiden? er vel det som er spørsmålet. En katt etter hva jeg har erfart knytter seg til folk den går sammens med hele tiden, den som gir den mat, kos osv. Jeg har en følelse av at det hadde gått litt lettere hvis pus hadde kommet fra en annen plass. ikke vet jeg men.....mange meniger rundt det. Takk for svar :)

Utlogget tommyaleks

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 November 2017, 19:18:19 »
Sier som Monica, pusen har levd hos broren din i 12 uker av sitt liv, og han lukter sikkert kattemor (noe du også kan sikkert ordne), før det har gått en stund vil han nok foretrekke deg, tar litt tid å etablere bånd tross alt. (og se det positive, det ordner seg lett kattepasser om du skulle trenge det).

Foretrekke meg? du mener vel omvendt, er jo det som er hele problemet. En kattepasser er fint det men tror jeg velger noen som ikke er så nærme, å la min bror være puse passer sammens med de andre pusene gjør ting bare værre vil jeg tro. Det er meg han skal knytte bånd til og ikke min bror. Blir jo som å skaffe seg hund det så skal den gamle eieren bo under samme tak. åssen tror du det hadde gått? og jeg har hatt begge deler så såpass vet jeg :)

Utlogget tommyaleks

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 07 November 2017, 19:28:04 »
Tusen takk for svar dere, men håpet på en litt bedre forklaring eller råd, for meg så virket det ut som dere ikke forsto hva jeg skrev.  Jeg har vært i kontakt med andre som også kan dette med katter, og de ga meg et råd om å enten omplassere katten eller få min bror til å ikke komme så ofte, de mente at katten ikke fikk mulighet til å knytte seg til nye forhold så lenge eieren var der hele tiden. i mange tilfeller så unngår folk å ta til seg katter fra familier, nettopp for de vil forme katten selv etter eget ønske. og de sa også det så lenge katten har blitt tatt vekk fra moren sin så er det dumt å la katten omgåes moren i ettertid så lenge de er så små. Det er i følge dem du som skal overta den rollen som mor for katten, det er slik du begynner å forme den.  i følge dem da.

Men tusen takk for svar i alle fall :)

Innlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #6 på: 07 November 2017, 19:47:15 »
Din bror er vel ikke hos deg "døgnet rundt" ? Så lenge det er du som er der bestandig, og som har det daglige stellet med mating og kos så ordner det seg nok. Ikke forvent for mye for fort. Gitt at kattungen var med sin mor og sine søsken til den var 12 uker, som den burde vært, så er jo ikke to uker i nytt hjem mye. Jeg tror det går seg til, jeg, bare gi det litt tid.

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 106
    • Vis profil
« Svar #7 på: 07 November 2017, 19:51:13 »
Jeg tenker at din bror kanskje ikke bør være så mye på besøk frem til pus har knyttet seg skikkelig til deg.
Og det tror jeg nok pusen kommer til å gjøre, men noen ganger tar det litt mer tid så du får smøre deg litt med tålmodighet. :)

Chat Conversation End

Utlogget tommyaleks

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 på: 07 November 2017, 19:55:47 »
Din bror er vel ikke hos deg "døgnet rundt" ? Så lenge det er du som er der bestandig, og som har det daglige stellet med mating og kos så ordner det seg nok. Ikke forvent for mye for fort. Gitt at kattungen var med sin mor og sine søsken til den var 12 uker, som den burde vært, så er jo ikke to uker i nytt hjem mye. Jeg tror det går seg til, jeg, bare gi det litt tid.

Ja jeg fikk ham når han var 12 eller 13 uker. jo er akkurat det som er problemet, han er mere hos meg enn han er hjemme. Ellers så hadde det jo ikke vært noe problem.  Jeg får gi det litt tid. Det var så mye enklere med Amina sånn sett, hun knyttet seg fort til meg, det er nettopp derfor jeg lurer på om detta var så lurt liksom. At det blir liksom for nærme til han.

Utlogget tommyaleks

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 November 2017, 19:58:13 »
Jeg tenker at din bror kanskje ikke bør være så mye på besøk frem til pus har knyttet seg skikkelig til deg.
Og det tror jeg nok pusen kommer til å gjøre, men noen ganger tar det litt mer tid så du får smøre deg litt med tålmodighet. :)

Ja der er jeg faktisk enig med deg, du har det å bli kjent tid og tilknyttnings tid men til feil person. Ja får vente å se ann.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #10 på: 07 November 2017, 22:58:13 »
Og så må du være konsekvent når det gjelder mating og godbiter, det må det være bare du som gir. Katter fester seg til den som gir maten.
Føreløpig er jo pusen bare en baby som ikke er noe særlig selvstendig, personligheten utvikler seg gradvis med alderen.

Utlogget kristin_nord

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #11 på: 07 November 2017, 23:42:45 »
Jeg opplever det at når det kommer besøk hit (uansett alder på kattene) så er besøker ti ganger bedre enn meg inntil videre :) sunt med nysgjerrighet og trygge puser! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Hobbypus
« Svar #12 på: 08 November 2017, 01:06:31 »
Gi det litt mer tid. Det er en unge fortsatt, som har vært 12 uker sammen med din bror, men bare 2 uker hjemme hos deg.
Noen her inne, har rutine på å gi pus våtfor om morningen. Dette tror jeg kan bygge nærhet mellom menneske og pus, det er en rutine som kan gi dere den nærheten du vil ha :)

Ellers ser det ut som du missforstår Villhund litt, hun mener at kattungen vil knytte seg til deg etterhvert, når pusen blir mer vandt med å være hos deg, enn hos din bror.
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg blogger om livet mitt

Utlogget tommyaleks

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08 November 2017, 01:46:20 »
Tusen takk for alle fine svar, setter pris på det, Jeg skjønner jo at en katt ikke er noen enmans eie i den forstand og det kan kanskje være de tider der jeg ikke er like viktig som feks. besøk som blei nevnt her og han er også som blei nevnt her en liten gutt enda. Det er bare meg som gir han mat å steller for han. Han får middag hver dag kl 2 :) Han har forøvrig blitt veldig flink til å si i fra om dette. Jeg har snakket med min bror og fortalt han problem stillingen og han prøver å ikke ha så mye nær kontakt med han så da får vi se, jeg har jo blitt glad i lille gutt og da, så har ikke lyst til å gi han bort.  Det henger nok litt igjenn fra Amina tiden da hun var av en helt annen kaliber og med det så mener jeg at hun var velig knyttet til meg, hun kom tilogmed på plystring og vi gikk turer i sammen (uten bånd) Jeg kunne skrevet en hel bok om henne men det er en annen historie. ingen katter er like og sånn er det jo bare. Men hadde vært veldig gøy å fått noe av det jeg hadde med Amina med Noldus. Jeg skal gi ham tid og nærhet så får vi håpe det går seg til, han sitter forøvrig ved siden av meg nå og lurer fælt på hva alle de taste lydene er for noe hehe. Hærlig vettu :)

Nok en gang, tusen takk for alle svar og at dere fikk meg til å gi dette mere tid.

Tommy

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 106
    • Vis profil
« Svar #14 på: 08 November 2017, 09:42:03 »
Så bra du har bestemt deg for å gi det mer tid.  :icon_smile:

Som du skriver; ingen katter er like og forholdet du hadde til Amina var veldig sterkt. Noldus er en annen type men du kommer nok til å få et veldig nært forhold til ham også. For Noldus er nok sjarmerende på sin egen måte og har andre egenskaper du vil verdsette.  :blushlove:

Vi ser gjerne bilde, forresten. :)

Chat Conversation End