Skrevet av Emne: Fløtepus  (Lest 898 ganger)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Fløtepus
« på: 24 August 2017, 19:33:35 »
Jeg har vært litt redd for Shady; jeg syns hun drikker så lite i forhold til den mengden tørrfôr hun gnafler i seg. Riktignok er halvparten av maten hennes trekt fisk, men likevel ...
     Jeg kom på tanken da jeg kjøpte fløte til meg selv i sted; hva med laktosefri fløte? Jeg dro med en kvarting. Katta lepjet det i seg så det ga ekko i kjøkkenveggene.
     Noen tanker om dette?

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Kjønn: Kvinne
  • Bergenser
    • Vis profil
Sv: Fløtepus
« Svar #1 på: 24 August 2017, 19:47:54 »
Vet ingen dokumentasjon om det er bra eller ikke. Men tenker at det sikkert er helt greit, men ville også alltid hatt vann stående fremme.

Ville fulgt med om hun tålte det.

Har hørt at vikingmelk skal være bra for kattunger. Kanskje fint for voksne også?

Jeg gir faktisk en skvett vanlig fløte i ny og ne. Hun liker det godt, men vil aldri ha mer enn noen slikk.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 237
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24 August 2017, 20:12:46 »
Som en godbit i  ny og ne er det nok godt, men jeg ville nok ikke servert det hver dag. Det er ikke bra med for mye fett heller. Hun drikker nok en god del ute også vil jeg tro.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 25 August 2017, 06:40:24 »
Jeg har seff ikke tenkt å sette ut dette hele tiden, og like selvfølgelig står det friskt vann ute til enhver tid: jeg bytter gjerne et par ganger om dagen.
     Nei, jeg tror ikke hun drikker noe ute. Det er ingen bekker eller dammer i nærheten, og Shady går aldri langt unna. I barndommen kanskje; høsten før hun endte opp her tok jeg tilfeldigvis bilde av en kattunge lepjende i Paddevika fra båten,
http://www.katteprat.net/index.php/topic,41430.msg846527.html#msg846527
og jeg er rimelig sikker på at dette er en 4-5 mndr gammel etterhvert Her Lioness Lady Shady.
     Det var dette med laktosefri som satte meg på idèen - mange katter reagerer mot laktose. Melk eller ost har jeg sjelden gitt noen katt (Ambush elsket gulost, og naboen bøtta i'n melk, men den der katta tålte jo alt), og jeg har ingen mulighet til å følge med på fordøyelsen: Shady går til og med ut av gården for å gjødsle.

Fast kost blir det uansett ikke. Hun var over 8 kg i vinter, nå 7.2 - hun er en meget aktiv dame når hun først gidder være våken; det er derfor jeg er blitt litt bekymret over om hun får tilstrekkelig væske. Jeg blir glad hver gang jeg hører "schlapp schlapp" fra kjøkkenet.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 655
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #4 på: 25 August 2017, 09:28:32 »
Når jeg har laktosefri fløte så får kattene alltid litt på en asjett.
Noen ganger vil de ha, andre ganger ikke.
Jeg tror at det laktosefrie alternativet er bedre enn det med laktose   :nod:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #5 på: 25 August 2017, 12:10:16 »
Det var akkurat slik jeg tenkte også, og Her Lioness var tydeligvis enig.
Du Ulla, jeg er litt nysgjerrig på hva sibirgarden din beiter på. Det er ikke så mange av KP-kattene som ligger i denne vektklassen. Min luskende pudding går på Friskies Sterilised (nekter plent alt annet tørrfôr) og trukket fisk, vesentlig sei. Innimellom Sheba Selection with Sauce; det eneste våtfôr hun ikke fnyser av. Noe Dreamies og Sticks nå og da. Samt smakebiter av hva som måtte foregå på kjøkkenbenken. Jeg skaffet Canagan på prøve, og det var all right et par dager, deretter ikke. Jeg kjøpte Royal Canin, og fikk meg en god latter: "krafs, krafs, krafs", hun grov over den dritten på flate kjøkkengulvet - *det* har jeg ikke sett på mange, mange år - og det med veldig hvasse, misbilligende øyne. Så hva er det du gir Mari, Lilje og Ben?

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 25 August 2017, 17:15:13 »
De får RC  Urinary Care som tørrfor.

Så får de våtfor morgen og kveld, 100 gramspose eller 70 gramspose deles på 3 katter.
Da får de både RC, Brit, Applaws, Almone Nature, James Wellbeloved og Gourmet Perle.
Det siste får man kjøpt i dagligvarebutikker.

Det er ikke alt de liker like godt, men de synes visst sausen er veldig god da   :humre:
Ellers får de kokt sei av og til, og så får de rått kjøtt som jeg vasker godt. Det siste får de svært lite av, og sjelden.

Men de er ikke så store disse sibbene mine.
Ben er den som er størst, og han veier vel rundt 5, 8 kilo.
Mari er minst i størrelse, men hun er kompakt i kroppen (ikke tykk), og hun veier 4, 4 kilo.
Lilje er lang og slank, og veier 4, 0 kilo.
« Siste redigering: 25 August 2017, 17:16:02 av Ulla »

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #7 på: 25 August 2017, 18:12:52 »
Og takk for det. Jeg har visst fått tak i et ordentlig beist. Mye å ta i; mye å være glad i. Vi har mye felles; fred, ro og god mat. Og litt pønk innimellom. Mye, faktisk. 8 kilo katt er mye katt, og kan gå utover både inventar og humør, når kjøttlasset beveger seg i uønsket retning. Og det gjør det jo vanligvis. Med usvikelig sikkerhet foran mine bein ¤¤##¤¤&§§&¤¤

Hvor de får væske nok fra er ubegripelig. Jeg er litt over 10 ganger større enn katta. Jeg åpner døgnet med 2 store krus kaffe, 1/2 liter appelsinjuice (med egg), etterfyller utover dagen med minst 1 liter te og avslutter gjerne med et par øl. Jeg ligger unna tørrfôr, og er fryktelig glad i saus og suppe. Pus er jo nærmest totalt avholdende.

Kanskje jeg skulle prøve å få katta til å røyke?
 :klæbb:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #8 på: 25 August 2017, 19:55:36 »
Ja du har et beist    :humre:

Mine er flinke til å drikke vann også, heldigvis.

Innlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 264
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #9 på: 26 August 2017, 12:19:07 »
En gang i blant får disse her fløte som godis.  Alt for sjelden tenker nok noen av dem, andre bryr seg ikke.  Men det jeg har sett er at vanlig kremfløte vil de ikke ha.  Matfløte forsvinner fort.  Vet ikke hvorfor.  Har ikke prøvd dem med noe annet heller.  De trenger det ikke, får godis i form av våtfor hver dag og fisk i helgene.  Og vann drikker de i bøttevis.  Jeg har vann stående flere steder, og tomt blir det.  Det er mest stas med vannet servert i kaffekopper stående på kjøkkenbenken....  :P

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Trønderpia

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 7
    • Vis profil
    • Pias Hobbylering
« Svar #10 på: 26 August 2017, 12:37:53 »
Her er en balje med vann stående i dusjen løsningen - jeg har kun sett at de drikker av den. Løsningen tilfredsstiller også plaske-behovene til Ask (Ask-plask)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #11 på: 26 August 2017, 13:01:17 »
Det der var noe jeg rett og slett ikke har tenkt på: å ha balje på badet. Shady er typisk badekatt, særlig når varmekablene står på, og kan til og med åpne døra selv: hopper opp på klinka og drar seg bakover. Men den står nå stort sett på gløtt.
@tante : jeg tror katter skjønner instinktivt at fett og kasein ikke er bra, og derfor bare smaker. Den laktosefrie ble altså godtatt, så da blir det slik innimellom. Hva katt på benk angår, er det area non grata hos meg. Ikke at jeg er pinlig renslig bestandig, men der går grensen. Shady har heller aldri utfordret den, merkelig nok. Hun utfordrer ellers det meste.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 299
    • Vis profil
« Svar #12 på: 26 August 2017, 16:41:00 »
Buster fikk kremfløte som "medisin" i en periode. Dette var anbefalt av dyrlegene siden ingenting annet funka,
og kremfløte inneholder visstnok noe som "beskytter" magen.
Bare et tefat med ei lita skje fløte på, ikke mye, men han fikk det hver eneste dag - og det funka faktisk.
Senere begynte han jo på spesialfor istedet, men da var han temmelig lei av fløta, så det var visst greit  :humre:

Jeg har prøvd å gi Gunnar fløte, han skjønner ikke hva det er. Nusse likte det før i tiden, nå bare lukter hun og går vekk...

Utlogget Trønderpia

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 7
    • Vis profil
    • Pias Hobbylering
« Svar #13 på: 26 August 2017, 16:57:38 »
Det der var noe jeg rett og slett ikke har tenkt på: å ha balje på badet. Shady er typisk badekatt, særlig når varmekablene står på, og kan til og med åpne døra selv: hopper opp på klinka og drar seg bakover. Men den står nå stort sett på gløtt.
@tante : jeg tror katter skjønner instinktivt at fett og kasein ikke er bra, og derfor bare smaker. Den laktosefrie ble altså godtatt, så da blir det slik innimellom. Hva katt på benk angår, er det area non grata hos meg. Ikke at jeg er pinlig renslig bestandig, men der går grensen. Shady har heller aldri utfordret den, merkelig nok. Hun utfordrer ellers det meste.

Kan være at balje på badet funker - mine er også baderomspuser -Ask sin største lykke på morgenen er at døra til badet åpnes :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 237
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #14 på: 26 August 2017, 20:24:01 »
Onyx vil helst ha fra drikkeflaska mi han. Så hver gang jeg fyller på den så står han og tigger om vann. Så han har egen flaske ved siden av benken som han får drikke av når han tigger. Ellers er ei soddbøtte i gången favoritt for tiden. De drikker også av skåla ute, selv om den er full av døde insekter innimellom.  :sickcat:

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #15 på: 27 August 2017, 10:14:23 »
Tenkte ikke på det, men katter foretrekker å drikke andre steder enn der hvor matfatet står, ja. Evs liker best å drikke av vannskålen på bordet  :c066: Så har jeg vannskål stående utenfor også. Ser henne titt og ofte drikke av den og. Fuglene og  :humre:

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 87
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #16 på: 27 August 2017, 13:30:07 »
Her i huset er det ingen vannskåler ved maten, de blir aldri drukket av. På badet og i gangen + terrassen, de blir flittig brukt  :godis:
Her liker ikke pusene fløte, Milla kan stikke tunga nedi, men det er alt. Glad for det, de trenger ikke mer fett enn det som er i sunn kattemat, fedme er farlig for dem.  :hjelpe: