Skrevet av Emne: kjøpte feil mat (hundemat), kan de spise likevel?  (Lest 1047 ganger)

Utlogget bomull

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
  • Kjønn: Kvinne
  • stålull og lishpus
    • Vis profil
kjøpte feil mat (hundemat), kan de spise likevel?
« på: 10 Juni 2017, 16:35:56 »
Klarte å gjøre det store å kjøpe orijen hundemat istedet for kattemat..... Kan de spise det, eller må jeg ta den lange veien å levere inn? 6mil en vei til butikken. Allerede åpna å da før jeg så det...

Innhold på det jeg kjøpte:
Fersk hel laks (14%), fersk hel sild (11%), tørket laks (11%), tørket sild (11%), tørket sei (11%), fersk hel flyndre (7%), fersk utbeinet gjørs (3%), fersk utbeinet gjedde (3%), fersk utbeinet sik (Coregonus clupeaformis) (3%), lakseolje (3%), sildeolje (3%), kikerter, røde linser, grønne linser, grønne erter, ertefiber, rapsolje, soltørket alfalfa, søtpotet, gresskar, moskusgresskar, spinat, gulrot, eple (red delicious), pære (bartlett), tranebær, blåbær, kelptare, lakrisrot, angelikarot, bukkehornkløver, ringblomst, fennikel, peppermynteblader, kamille, løvetann, sommersar, rosmarin, Enterococcus faecium.

TILSETNINGSSTOFFER (pr. kg):
Ernæringsmessige tilsetningssto.er: Vitamin A 15.000 IE, Vitamin D3: 2000 IE, E1 (jern): 40 mg, E2 (jod): 3 mg, E4 (kopper): 13mg, E5 (mangan): 14 mg, E6 (sink): 150 mg, E8 (selen): 0,3 mg – Zootekniske tilsetningssto.er: Enterococcus faecium NCIMB10415: 300 mill. KDE/kg.
KALORIINNHOLD OG FORDELING
– Beregnet metabolsk utnyttbar energi er 3980 kcal/kg eller 478 kcal pr. 250.ml (120.g). Optimal fysisk helse sikres med følgende kalorifordeling: 38.% fra proteiner, 21.% fra frukt og grønt og 41.% fra fett.
ORIJEN 6 FISH FOR DOGS ER I SAMSVAR MED DE ERNÆRINGSVERDIER SOM ER ANGITT I AAFCOS NÆRINGSPROFILER FOR HUNDEFÔR
FOR ALLE LIVSSTADIER.

ANALYTISKE BESTANDDELER

Råprotein............... ........................ ........................ .............. 38 %
Råfett ........................ ........................ ........................ ........... 18 %
Råaske.................. ........................ ........................ ................. 8 %
Fiber ........................ ........................ ........................ .............. 5 %
Kalsium................. ........................ ........................ ............. 1.4 %
Fosfor ........................ ........................ ........................ ......... 1.1 %
Omega6.................. ........................ ............... 2.6 %
Omega3.................. ........................ ................. 1.8 %
DHA ........................ ........................ ........................ ........... 1 %
EPA ........................ ........................ ........................ ........ 0.6 %
Glukosamin ........................ ........................ ...........1250 mg/kg
Kondroitinsulfat ........................ ........................ ....1000 mg/kg

Innhold på kattematen av samme type:
Fersk hel laks (14 %), fersk hel sild (12 %), tørket laks (12 %), tørket sild (12 %), tørket sei (12 %), fersk hel flyndre (3 %), fersk gjørs (3 %), fersk gjedde (3 %), fersk sik (Coregonus clupeaformis) (3 %), lakseolje (3 %), sildeolje (3 %), kikerter, røde linser, grønne linser, grønne erter, ertefiber, rapsolje, soltørket alfalfa, søtpotet, gresskar, moskusgresskar, spinat, gulrot, eple (red delicious), pære (bartlett), tranebær, blåbær, kelptare, lakrisrot, angelikarot, bukkehornkløver, ringblomst, fennikel, peppermynteblader, kamille, løvetann, sommersar, rosmarin, vitamin, Enterococcus faecium.

TILSETNINGSSTOFFER (pr. kg):
Ernæringsmessige tilsetningssto.er: Vitamin A 15 000 IE, Vitamin D3: 2000 IE, E1 (jern): 40 mg, E2 (jod): 3 mg, E4 (kopper): 13 mg, E5 (mangan): 14 mg, E6 (sink): 150 mg, E8 (selen): 0,3 mg –
Zootekniske tilsetningssto.er: Enterococcus faecium NCIMB10415: 300 mill. KDE/kg.

KALORIINNHOLD OG -FORDELING
– Beregnet metabolsk utnyttbar energi er 4060 kcal/kg eller 487 kcal pr. 250¤ml (120¤g). Optimal fysisk helse sikres med følgende kalorifordeling: 41¤% fra proteiner, 17¤% fra frukt og grønt og 42¤% fra fett
ORIJEN 6 FISH FOR CATS ER I SAMSVAR MED DE ERNÆRINGSVERDIER SOM ER FASTSATT AV AAFCOS NÆRINGSPROFILER FOR KATTEFÔR FOR ALLE LIVSSTADIER.

ANALYTISKE BESTANDDELER
Råprotein............... ........................ ........................ .............. 42 %
Råfett ........................ ........................ ........................ ........... 20 %
Råaske.................. ........................ ........................ ................. 8 %
Fiber ........................ ........................ ........................ .............. 3 %
Kalsium................. ........................ ........................ ............. 1.4 %
Fosfor ........................ ........................ ........................ ......... 1.1 %
Omega-6 ........................ ........................ ........................ ... 2.5 %
Omega-3 ........................ ........................ ........................ ... 1.8 %
DHA / EPA ........................ ........................ ............ 1 % / 0.7 %
Taurin ........................ ........................ ........................ ....... 0.25 %
Magnesium ........................ ........................ ..................... 0.09 %
pH (maks)........................ ........................ ........................ ......... 5
« Siste redigering: 10 Juni 2017, 16:52:26 av bomull »

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: kjøpte feil mat (hundemat), kan de spise likevel?
« Svar #1 på: 10 Juni 2017, 17:12:29 »
Nei. Hundemat har helt feil sammensetning og feil tilsetningsstoffer. F.eks er hundematen ikke tilsatt taurin som er en aminosyre som er essensiell for katten. Hunden klarer å lage den selv, men katten må ha det tilført.
Taurin er viktig for øyne og hjerte

Utlogget bomull

• Sjefskatt
  • *
  • stålull og lishpus
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 Juni 2017, 17:17:15 »
var det jeg tenkte ja... jaja, får ta seg en biltur igjen på mandag da :D Håper virkelig de har slik smaksgaranti siden jeg har åpna posen   :irritert:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 10 Juni 2017, 18:34:54 »
Jeg tror neppe du forgifter pus, om du slanter inn en neve av hundematen hist og pist - om du ikke skulle få byttet det. Men ikke gjør samme tabben om igjen, for det med taurin er spesielt viktig for katter som ikke fanger selv, og bare går på ferdigfabrikata.
     Jeg var ikke klar over dette, inntil for noen få år siden. Det har ikke spilt noen rolle for mine katter, som alltid har vært utekatter og alltid vesentlig fått fisk og ymse kjøtt. Tørrfõr er noe jeg har lagt meg til i det siste, fordi Shady liker det, og har lagt sin elsk på *1* spesiell: Friskies Sterilised. Får hun noen annen, graver hun over bollen. Veltet den flere ganger. Hun napper et par kjeks her og der hele døgnet, men får skikkelig mat 2 ganger daglig. Hun fanger ikke selv. Det er vel så mye katt rundt her, at det ikke er noe igjen å fange ...
     For mange år siden hadde jeg litt flere katter en jeg egentlig ville. Da kjøpte jeg "Chappi" hundemat fordi det var større bokser og billigere. Det gikk ned så ørene flagret - ved siden av alt det andre. Fisk, lever, kjøttlonser. Jeg har aldri hatt syk katt - dvs fordøyelse, UVI, hjerte you name it - men det kommer nok av variasjon i kostholdet.

Samt sikkert en god porsjon flaks. Dette med taurin var jeg som sagt ikke klar over: kattene har gjennom årtuseners utvikling sluttet å produsere denne viktige aminosyren i galden, fordi en konsekvent rovdyrdiett ga tilstrekkelig.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10 Juni 2017, 18:41:25 »
Jeg gjorde det også en gang, men det var ikke orijen. Men i hvert fall ble min pus dårlig i maven av det.

Innlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 10 Juni 2017, 18:51:48 »
Det er sikkert mye større biter også  :angst:

Utlogget bomull

• Sjefskatt
  • *
  • stålull og lishpus
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 Juni 2017, 23:09:46 »
Jeg tror neppe du forgifter pus, om du slanter inn en neve av hundematen hist og pist - om du ikke skulle få byttet det. Men ikke gjør samme tabben om igjen, for det med taurin er spesielt viktig for katter som ikke fanger selv, og bare går på ferdigfabrikata.
     Jeg var ikke klar over dette, inntil for noen få år siden. Det har ikke spilt noen rolle for mine katter, som alltid har vært utekatter og alltid vesentlig fått fisk og ymse kjøtt. Tørrfõr er noe jeg har lagt meg til i det siste, fordi Shady liker det, og har lagt sin elsk på *1* spesiell: Friskies Sterilised. Får hun noen annen, graver hun over bollen. Veltet den flere ganger. Hun napper et par kjeks her og der hele døgnet, men får skikkelig mat 2 ganger daglig. Hun fanger ikke selv. Det er vel så mye katt rundt her, at det ikke er noe igjen å fange ...
     For mange år siden hadde jeg litt flere katter en jeg egentlig ville. Da kjøpte jeg "Chappi" hundemat fordi det var større bokser og billigere. Det gikk ned så ørene flagret - ved siden av alt det andre. Fisk, lever, kjøttlonser. Jeg har aldri hatt syk katt - dvs fordøyelse, UVI, hjerte you name it - men det kommer nok av variasjon i kostholdet.

Samt sikkert en god porsjon flaks. Dette med taurin var jeg som sagt ikke klar over: kattene har gjennom årtuseners utvikling sluttet å produsere denne viktige aminosyren i galden, fordi en konsekvent rovdyrdiett ga tilstrekkelig.

Tenker jeg kanskje bare skal kjøpe en sekk med det foret jeg bruker til vanlig å så bare mikse inn litt etterhvert av det jeg kjøpte idag ja. Tipper de ikke tar noe skade til over helga :)

Utlogget bomull

• Sjefskatt
  • *
  • stålull og lishpus
    • Vis profil
« Svar #7 på: 10 Juni 2017, 23:10:33 »
Det er sikkert mye større biter også  :angst:

Var litt større biter ja, men det var ikke noe problem for de 3 ulvene her  :smilylatter: :smilylatter: