Skrevet av Emne: Røytetid og utstyr  (Lest 1262 ganger)

Balooba

• Gjest
Røytetid og utstyr
« på: 18 Mars 2017, 17:25:08 »
Hei, jeg har en liten gutt på 2 år, langhåret. Har noen spørsmål ang stell av pels og slikt.
- Er det fast tid på året at det er røytetid?
- Hvilke børster bør jeg bruker?

Jeg har disse:

Føler denne kutter pelsen, ikke fjerner det som skal av. Den fjerner unødvendig mye. Har prøvd furminator og den jeg har er like bra. Bare billig versjon. Furminator kuttet også pelsen på samme måte.

Funker best på "manen" og halen.

Denne synes jeg funker best på kroppen, men føler ikke den går dypt nok. Bruker ikke den svarte siden men den andre.

Vurderer å kjøpe en karde.. egner det seg best til langhårede katter?
« Siste redigering: 18 Mars 2017, 17:38:58 av Monica »

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Røytetid og utstyr
« Svar #1 på: 18 Mars 2017, 17:43:39 »
Det er røytetid nå. Og en ny en når sommerpelsen skal byttes ut til høsten. Jeg drukner snart i kattehår.  :icon_rolleyes:  :irritert:

Jeg har korthåra katter og bruker furminator. Den kutter ikke pelsen om du holder den i riktig vinkel, men tar av underpelsen som allerede er løs. Jeg tror kanskje den fungerer bedre for korthåra dyr. Den er for tiden min beste venn, og Teki sin verste fiende.  :humre:
De andre to liker å børstes, så de er ganske fornøyde nå.

Jeg brukte den nederste på gamlepusen min, han var semilanghåret, og hadde ikke den kragen.

Innlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 Mars 2017, 22:55:01 »
Slike kam er bare til pynt etter min erfaring, de flyter bare på overflaten, disse kammene synker i pelsen og er myye bedre  (og myye dyrere  :humre: ) . En slik saks med butt tupp er også praktisk, denne er bare eksempel, det finnes billigere, har en fra Trixie, tror jeg, som er veldig bra og mye billigere.  https://stargatepetshop.no/collections/sakser-klippemaskin-fohner/products/rose_line_86346_trimmesaks_buet_med_avrundet_tupp
https://stargatepetshop.no/collections/kammer-borster-karder/products/chris_christensen_stalkam_001     har en slik, bruker den også når jeg skal fjerne tover, legger  kammen nederst i toven mot huden og klipper på oversiden av kammen, ikke så lett å klippe i huden.
Visse typer karder kan også være bra, men jeg er nok ingen ekspert i langhårete katter.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Mars 2017, 08:40:27 »
Den fjerner unødvendig mye.

Nettopp å fjerne for mye skal man være obs på, tror jeg. Jeg synes det virker som at jo mer pels man fjerner, jo mer vokser det.

Jeg har en semi-langhåret katt. Jeg bruker bare karde, og så klipper jeg litt av hvis det tover seg mye. Synes det fungerer best.

Jeg har prøvd furminator og diverse annet utstyr. Var egentlig fornøyd med furminator i begynnelsen da jeg tenkte at det var fint at jeg fikk av så mye pels. Men oppdaget jo egentlig at katten røytet like mye som før neste dag eller ikke så lenge etter. Men det kan jo være at jeg ikke brukte den riktig?
Jeg er i hvert fall fornøyd med å bare bruke en karde nå. Pelsen blir så fluffy og fin også  :) Jeg har kjøpt min på dyrebeskyttelsen i Bergen.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #4 på: 19 Mars 2017, 15:34:56 »
Furminatoren reduserer røytinga enormt her hvertfall. Og jeg får ikke av en tredel så mye pels dagen etter som første dagen. Jeg bruker den selvfølgelig ikke daglig, det er den heller ikke ment for. Kattene får hverken tynnere eller tykkere pels av den etter min erfaring.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19 Mars 2017, 16:50:25 »
Furminatoren reduserer røytinga enormt her hvertfall. Og jeg får ikke av en tredel så mye pels dagen etter som første dagen. Jeg bruker den selvfølgelig ikke daglig, det er den heller ikke ment for. Kattene får hverken tynnere eller tykkere pels av den etter min erfaring.

Fint at du har den erfaringen. Jeg brukte den sikkert for mye. Og jeg brukte den på Pinot, han hadde usedvanlig mmye bomulspels som lett floket seg. Så kan og være derfor jeg ble litt (mye) oppgitt

Utlogget Morgaine

• Super avhengig pus
  • Takket: 48
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11 April 2017, 17:58:46 »
Her er furminator gull verdt. Har en som får seg løveklipp da han kan børstes til jeg blir blå i ansiktet og han fremdeles legger fra seg x antall nye "katter" overalt  :fnis:
Hapiness is being owned by a cat

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #7 på: 11 April 2017, 19:27:41 »
Her hjelper ingen ting. Min 8 kilos forbaskede og elskede Shady legger igjen lagvis med lo over hele salongen, filter til senga og infiserer alle mine klær uansett hva jeg gjør. Hun produserer pels raskere enn en politiker skifter ham.
Jeg klipper nå litt daglig: stålkam og bartesaks. Hver antydning til floke blir fjernet. Fronten er viktigst, så hun får spist og drukket uten plager. Jeg børster og herjer sikkert en time daglig.
Jeg må jo innrømme at det ikke er uten behag. Men hjelpe oss pus, hvordan hadde du sett ut om du ikke hadde hatt et hjem?

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #8 på: 12 April 2017, 13:31:24 »
Her er forresten et par bilder av det "utstyret" jeg bruker:

Bilde fra nettdyret.no - muligens kammen også. Fikk den av puddelfolket i Åmot. Den var for pinglete for Lucy, men funker *glimrende* på pelsverket mitt.

Bilde fra poten.no - neppe saksa, siden den stammer fra syskrinet til min mor, men den er kliss lik.

I tillegg bruker jeg rundbørste med stiv nylonbust. Som nevnt i en annen tråd: Shady og jeg byttet børste, og begge ble fornøyde. Ruller den langsetter pus etter som jeg kommer til.
*nys* - nei, jeg er ikke allergisk, men har hår langt opp i bihulene.
Da får det være bra med pelsprat herfra. God påske og godt nytt hår...

[Shady sender en *mrrraouw* til Eva]

Utlogget chako

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 4
    • Vis profil
    • NO*Kolbykattens
« Svar #9 på: 15 April 2017, 21:46:41 »
Jeg vant en sleekez børste, og den er knall god i røytetida. Beste børsten jeg har brukt.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk