Skrevet av Emne: Må/bør kattunger få våtfor tilpasset kattunger?  (Lest 1039 ganger)

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
Må/bør kattunger få våtfor tilpasset kattunger?
« på: 04 Mai 2006, 09:12:55 »
Vår lille Timmy er en ganske så sær og bestemt liten pus.  Han er snart 6 mnd og vet hva han liker og ikke liker.  Aller helst vil han bare ha tunfisk, men det er jo ikke bra for katter.  Så det får bare bli ytterst sjelden og isåfall bare en liten bit.

vi har kjøpt Wiskas kattunge-vårfor og dette synes han er greit nok.  Men han vil bare ha sausen, kjøttet smaker visst ikke noe godt.  Har kjøpr Iams kattunge-vårfor, men det ville han ikke ha i det hele tatt.  I går prøvde vi en annen type vårfor beregnet til voksne katter, og dette falt veldig i smak (vi moser det, så det blir greit å spise).

Men kan vi prøve å gi ham litt ulikt vårfor beregnet til voksne katter, eller må/bør han få noe beregnet til kattunger?

Vil legge til at han får en liten gaffel med noe godt på ettermiddagene, så det er ikke snakk om store mengder.

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: Må/bør kattunger få våtfor tilpasset kattunger?
« Svar #1 på: 04 Mai 2006, 09:17:19 »
De bør jo få våtfor tilpasset sin alder, men jeg regner med at han får tørrfor beregnet for kattunger så han får jo i seg det han skal uansett.
Prøv hills kattungemat på boks, det pleier å være suverent her hjemme i allefall.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #2 på: 04 Mai 2006, 09:26:20 »
Her også er det sausen som spises, ikke bitene.
Kanskje whiskas (og andre) burde lansert "saus på boks"!?
Hoi, da vet jeg en her som hadde blitt glad!  :biggrin: Kunne vel blandet i tørrfor ellernoe..  :icon_idea:

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 04 Mai 2006, 10:26:18 »
Det bruker ikke jeg.
For jeg bare skal ha mine kattunger til å lære seg å spise tørrfor.
Om dem ikke vil spise baby kittens fra dag  dag 1,så blandes det i våtfor (samme hva slags type) og blir mer og mer tørrfor i blandingen.

En kattunge over 10 uker kan godt få boksemat uten tørrfor i,men ellers er det min panikk å skape en kresen katt.
(God erfaring med Secret som var kresen)

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #4 på: 04 Mai 2006, 10:30:07 »
Timmy får Royal Canin sin kattungemat som tørrfor og denne er han veldig glad i, heldigvis.

Men det er jo hyggelig å kunne gi ham litt "kosemat" også.  Saus på boks var en glimrende ide, da hadde gutten vår blitt veldig glad gitt.    :icon_smile:
« Siste redigering: 04 Mai 2006, 12:10:41 av Timmy-pus »

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #5 på: 04 Mai 2006, 12:10:10 »
Mine katter har alltid likt hills.Prøvd det?
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #6 på: 04 Mai 2006, 12:11:14 »
Mine katter har alltid likt hills.Prøvd det?

Nei, det har vi ikke prøvd.  Er det dyrebutikk-mat?

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 04 Mai 2006, 12:21:40 »
Hill's er kattene mine også veldig glad i  :icon_smile: Det får du kjøpt på dyrebutikk eller hos veterinær. Whiskas og annen "søppelmat" styrer jeg langt unna, det blir mine syke av :spy:

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 04 Mai 2006, 12:31:08 »
Her det motsatt,mine liker ikke kvalitets boksematen  :fnis[1]:
Men det viktigste er at dem får i seg det dem trenger,og for tennenes del,så er jo tørrfor best.

Og en trenger ikke alltid gi boksemat som ekstra kos.
Det finnes masse å velge mellom.
Pengebok og en katts kresenhet står får hvilket valg :wink[1]:

Jeg må bare si at jeg er så glad for Secret til slutt valgte å spise tørrfor,
De 2 første ukene ble det kokt sei,rå kjøttdeig,rått biffkjøtt  :icon_rolleyes:
Ja og alle de ulike blandingene av boksemat og tørrfor som hunden gladelig tok i mot,og de andre boksemat typene butikkmat og kvalitets boksemat som kattene spiste litt av,men som Nero også spiste resten av.
Ble liksom for galt å kasta alt i søpla så lenge maten var frisk.
En svært fornøyd hund ;D

Kresne katter det verste jeg vet om,for ta må en virkelig sette fantasien i sving for å friste med all verdens.

Men om det kun er for å skjemme vekk en kattunge med ekstra snacks,så finnes der så utrolig mye å velge mellom.
Her blir mine så glade om dem får en klatt med rømme når vi har taco feks.

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #9 på: 04 Mai 2006, 13:46:35 »
Rømme har vi ikke prøvd.  Men Timmy er veldig glad i Kirsebær-yoghurt.   :icon_lol: Og det må være kirsebær helst, jordbær vil han ikke ha.  Men han får ikke store mengder da, ser for meg at yoghurt ikke er så bra for magen i større doser.

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 04 Mai 2006, 13:52:19 »
Er der Secret og Cali altspisende av youghurt.
Sunt for bakteriefloraen i tarmene er det  :icon_smile:
Men som sagt som du selv sier i moderate mengder......men det er vel helst youghurt naturell det menes egentlig...og den er jo ikke så veldig smakfull.

Men som jeg ser det,snacks uansett hva det måtte være,er et kosemåltid,ikke et måltid der en spiser seg mett.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #11 på: 04 Mai 2006, 14:08:32 »
katter kan også forandre spisevaner. eg begynnte med våtfôr frå matbutikk, whiskas og sheba etc. (fram til eg kom til katteprat    :icon_smile: ) og da eg bytta til kvalitetstørrfôr så ville pusabeistet ikkje ha.
Han ville heller ikkje ha kvalitets-våtfôr frå dyrebutikken.  Han hadde bestemmt seg, søppelmat var det han skulle ha. Og eg hadde bestemmt meg, kvailtetstørrfôr var det han skulle få.
Det kom ein tid da han prøvde å psyke meg ut. Eg gjekk med på ein kompromis,  50% søppelmat og 50% kvalitetstørrfôr. Og etter kvart blei han glad i tørrfôr, og søppelmaten blei ståandes.
No har denne utviklingen gått litt for langt fordi per i dag vil han ikkje ha våtfôr i det heile tatt, mens eg ikkje har noko imot å gje han ein smakebit i ny og ne. Eg prøver liksom å prakke det på han, men han vil ikkje ha. Sprø katt.

heike

Aino

• Gjest
« Svar #12 på: 04 Mai 2006, 14:11:44 »
katter kan også forandre spisevaner. eg begynnte med våtfôr frå matbutikk, whiskas og sheba etc. (fram til eg kom til katteprat :icon_smile: ) og da eg bytta til kvalitetstørrfôr så ville pusabeistet ikkje ha.
Han ville heller ikkje ha kvalitets-våtfôr frå dyrebutikken. Han hadde bestemmt seg, søppelmat var det han skulle ha. Og eg hadde bestemmt meg, kvailtetstørrfôr var det han skulle få.
Det kom ein tid da han prøvde å psyke meg ut. Eg gjekk med på ein kompromis, 50% søppelmat og 50% kvalitetstørrfôr. Og etter kvart blei han glad i tørrfôr, og søppelmaten blei ståandes.
No har denne utviklingen gått litt for langt fordi per i dag vil han ikkje ha våtfôr i det heile tatt, mens eg ikkje har noko imot å gje han ein smakebit i ny og ne. Eg prøver liksom å prakke det på han, men han vil ikkje ha. Sprø katt.

heike

Morsom historie  :icon_lol:

Katten din er ikke sprø, men en fornuftig katt :icon_smile:

Utlogget KristinL

• Fin pus
  • Timmy er nr 1
    • Vis profil
    • Kristins lille blogg
« Svar #13 på: 04 Mai 2006, 14:26:14 »
Er der Secret og Cali altspisende av youghurt.
Sunt for bakteriefloraen i tarmene er det  :icon_smile:
Men som sagt som du selv sier i moderate mengder......men det er vel helst youghurt naturell det menes egentlig...og den er jo ikke så veldig smakfull.

Men som jeg ser det,snacks uansett hva det måtte være,er et kosemåltid,ikke et måltid der en spiser seg mett.

Godt å høre at youghurt er OK i små mengder.  For han er vill etter det.  Får nesten ikke spise i fred og stikker hodet helt nedi bunnen av de store youhurtbegerene for å sleike helt reint.  Han er utrolig søt og morsom akkurat da altså, og smisker veldig for å få ennå mer.