Skrevet av Emne: Omlegg av forumet 1.2.2017  (Lest 1022 ganger)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Omlegg av forumet 1.2.2017
« på: 01 Februar 2017, 17:17:51 »
*1* issue umiddelbart : redigering av egne innlegg er tydeligvis borte, selv innenfor en tidsramme. Alle innlegg blir umiddelbart loggført. I hvert fall herfra.

Jeg gikk inn i forumet som gjest (jeg har ellers satt det opp til automatisk innlogging), og møtte noe som en uinvidd vil oppfatte som temmelig uinteressant. En tilfeldig besøkende får ingen oppfatning om hva KP egentlig er. Det hadde vært meget bedre, om gjester kunne *lese* flere seriøse kategorier, uten å kunne svare på dem.

Jeg stiller også et spørsmålstegn hvordan søkemotorer stiller seg til dette. Trafikk over internett er helt avhengig av at innhold blir indeksert. Roboter fra lovlydige hold adlyder innstillinger i robots.txt og .htaccess, og indekserer bare hva nettstedet ønsker. Andre bots grabber alt uansett. Det kan ingen server unngå; det er nettets natur. Men jeg blir litt betenkt, når jeg ser at antall innlogginger i skrivende stund er under 80. Det pleier være >100 eller mer.

Forøvrig bifaller jeg "nye" KP, men jeg er altså litt redd for rekrutteringen. Tenk litt videre.

Utlogget Copyrigth

• Administrator
  • Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • OnlineGeek
Sv: Omlegg av forumet 1.2.2017
« Svar #1 på: 02 Februar 2017, 18:45:02 »
Under reorganiseringen, ble alle rettigheter fjernet og erstattet med færre enklere regelsett.
Vi hadde 238 forskjellige regelsett som ga forskjellige rettigheter til forskjellige deler av forumet, dette er nå redusert til 7.

I forbindelse med dette ble det glemt å åpne for redigeringer av egne innlegg, dette er nå på plass igjen, med muligheten for å endre innen 60 minutter.

Hva gjester ser er også noe som ble diskutert, det ble i går åpnet opp for mer, og det er mulig det kommer til å åpnes mer på et senere tidspunkt.

Det er helt riktig som du skriver at søkemotorer som Google og lignende kun ser det som er helt åpent, dette gjelder også her.
Hele nettstedet blir sendt til google via "Search console" 1 gang pr. uke, med en fullstendig "Sitemap", dette inkluderer også adressene til  forum som ikke er offentlig, og roboten dems vil kun se en innloggings side, denne innloggings siden er eksludert i fra indekseringen, dette iht. retningslinjene til Google, så dette vil ikke ha noen invirkning på hvordan google opplever nettstedet.
“I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.”
 - Bill Gates

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 17
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 02 Februar 2017, 19:15:49 »
Glimrende. Jeg er ikke helt enig i å legge alt opp til *Google*, jeg ville trimmet robots.txt, .htaccess og ymse metatagger - men naturlig nok vet jeg ikke hva som står der (bortsett fra metataggene).

Det viktigste er at KP blir tydeliggjort og spredd, samtidig som personvern blir ivaretatt. Jeg stoler på hva du driver med, og er takknemlig for den jobben som er gjort.
- khw -

0101001101100100........ ........................ ........................ ........................ ..... - shady-

Utlogget Copyrigth

• Administrator
  • Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • OnlineGeek
« Svar #3 på: 02 Februar 2017, 21:19:05 »
Grunnen til at det er lagt mer vekt på google enn andre tilbydere er at google står for ca 80% av alle søk.
Både google og andre bruker de samme reglene i robots.txt filen som er laget etter anbefalinger fra de som utvikler forumet vårt (SMF).

.htaccess er også satt opp etter anbefalinger fra disse folkene  :icon_smile:

Det er en stor utfordring å finne en riktig balanse mellom personvern og åpenhet.

robots.txt filen kan du lese, denne er åpen for alle, og har du noe konkret du mener burde vært annerledes, kan du gjerne sende meg eller noen av de andre i admin-teamet en PM, så blir det vurdert  :nod:

- 011000110110111101110000 011110010111001001101001 011001110111010001101000 -
« Siste redigering: 02 Februar 2017, 21:23:37 av Copyrigth »
“I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will find an easy way to do it.”
 - Bill Gates