Skrevet av Emne: 3 katter VS 2 katter...  (Lest 1566 ganger)

Siljepilje

• Gjest
3 katter VS 2 katter...
« på: 03 Mai 2006, 23:48:35 »
Hvordan er det å ha tre katter framfor det å ha to katter?
Når to katter er sterkt knytta til hverandre, og det kommer en tredje pus inn i bilde (Kattunge)
Noen som har erfaring med det? :icon_question:

ellenh

• Gjest
SV: 3 katter VS 2 katter...
« Svar #1 på: 03 Mai 2006, 23:55:38 »
Da jeg fikk Ulla hadde jeg to brødre som hadde levd sammen siden de var små, og som var veldig knyttet til hverandre. De var ikke særlig begeistra for Ulla de par-tre første dagene, men de slapp henne kjapt inn i gjengen. August reagerte nok litt, for han begynte å tisse inne. Jeg tror det var fordi hans plass på rangstigen bleforskjøvet, han hadde bare broren sin over seg før. Da Ulla kom tok hun ledelsen over de to slappe gutta med en gang og August fikk da plutselig både bror og Ulla over seg. Det er min teori hvertfall, på hvorfor han begynte å tisse inne. Han slutta faktisk ikke med det før broren døde, og selv nå hender det at det skvettes her og der, men om det er Ulla eller August vet jeg ikke.
Uansett, jeg tror jeg kunne ha presentert Ulla på en mer varsom måte, jeg tok henne bare rett inn og midt i livet vårt. Jeg introduserte henne ikke gradvis, slik jeg vil gjøre det når jeg får min katt nummer tre til høsten. Kan hende var det derfor August reagerte som han gjorde. Men på tross av tissingen inne var både han og Ulla, og Tjukken og Ulla, beste venner.

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 03 Mai 2006, 23:56:33 »
Jeg hadde to voksne hunnkatter (en kastrat og en fertil) da jeg fikk birmagutten min i fjor sommer. Det gikk egentlig veldig greit, litt småkrangling var det vel i begynnelsen men utover det har det ikke vært noen større vanskeligheter. Synes heller ikke det var noen særlig stor forskjell på å gå fra 2 til 3, annet enn at sand og matforbruket ble en del høyere  :icon_smile:

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #3 på: 04 Mai 2006, 00:01:41 »
Jeg hadde Tarzan som var 1 år og Timmy 6 mnd da vi fikk Lulu (11mnd).
Det gikk veldig greit, Timmy og Lulu ble fort venner, men Tarzan og Lulu var litt skeptiske til hverandre. Litt fresing og gjemme seg for hverandre..
Det tok vel 3-4 dager før de lekte sammen alle sammen og vasket hverandre og sånt, så det gikk utrolig fort  :)
Tror Tarzan syns det var deilig med litt avlastning, for Timmy var veldig leken og hyper ;D

Siljepilje

• Gjest
« Svar #4 på: 04 Mai 2006, 00:02:11 »
Jeg tenker litt på å få meg en blå bicolor-hanne...
Lucky skal kastreres i mai/ juni, så da blir situasjonen min også to hunner, den ene kastrert, og en hanne...

Hvordan blir det med evt. p-piller før hannen er kjønnsmoden? Når starter man med det?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #5 på: 04 Mai 2006, 00:22:22 »
Du starter vel med p piller når hun blir kjønnsmoden, når hun får sin første løpetid...

Siljepilje

• Gjest
« Svar #6 på: 04 Mai 2006, 00:29:55 »
Jo, men jeg tenker at hannen er 12 uker når han evt.kommer til oss, og han er jo ikke kjønnsmoden da?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #7 på: 04 Mai 2006, 00:34:45 »
Nei nei nei.. hehe, han er kanskje kjønnsmoden i 6 månedersalderen? Les deg frem, forskjellig fra rase til rase, og fra katt til katt også, men man merker når han blir kjønnsmoden... :)

Siljepilje

• Gjest
« Svar #8 på: 04 Mai 2006, 00:37:04 »
Attack's: hvordan gjør du det med Kiss og alle brumlebassene rundt henne?? :biggrin:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #9 på: 04 Mai 2006, 06:37:54 »
Spørsmålet om 2 vs 3 katter kan jeg svare deg på over helga!  :fnis[1]:  ( :jippi[1]:)

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04 Mai 2006, 08:47:57 »
Jo, men jeg tenker at hannen er 12 uker når han evt.kommer til oss, og han er jo ikke kjønnsmoden da?
Siden det er ragdoll det er snakk om så kan jo jeg si at Uras var nylig blitt kjønnsmoden da han kom til meg 6 mnd gammel. Så jeg ville nok forventet kjønnsmodning rundt 5-6 mnd alder. Men jeg vet jo ikke om dette er stor forskjell fra katt til katt innenfor samme rase da.
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 04 Mai 2006, 10:18:46 »
Attack's: hvordan gjør du det med Kiss og alle brumlebassene rundt henne?? :biggrin:

Etter mamma til Kiss reiste tilbake til oppdretter har jeg ikke hatt særlig problemer.
For den katten likte regelrett ikke hunnkatter her hos meg inkl sin egen datter.
Kiss liker alle hun.

Og jeg elsker hannkatter :icon_razz:

Men nei,her har det jo gått altfor fint,feks ta Cali og Secret flyttet inn,en dag så var dem venner med en av kastratene,Cali og secret fant seg jo en hver.
Det tok en dag ekstra med den motsatte kastrat. (Felix og Bajas)
Kiss trengte en liten uke.Men hun gav seg raskt med diskusjonene da hun så at alle de andre koste seg sammen,da kastet hun inn hånkle og ville være med å kose med resten hun også.
Etter Secret ble mannemann,har hun sluttet å behandle han som babyen sin,men da hun mistet kattungene sist kull,så adopterte hun Secret som syns det blir litt for intense kjærlighet :humre:

Felix er jo Kiss vokst opp med,han er fostermor,onkel og bestevenn alt i ett for henne tror jeg.

Neste uke får jeg en ny utfordring,en voksen hunnkatt,,,,,men det går nok fint de også.
Kiss på loftet med sine små,Gloria nede med gutta,Gloria i sengen min alene om natten i starten.Hun vil nok snart lukte både meg og de andre kattene,så jeg tror det vil gå veldig fint.

Jeg tar ingen sorger på forskudd.
Jeg har svært snille medgjørlige og nysgjerrige puser :savle[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #12 på: 04 Mai 2006, 14:28:55 »
Skal gå andre veien i sommer eg.. fra 3 katter til 1 katt  :icon_idea:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #13 på: 04 Mai 2006, 15:05:08 »
Zita hadde sin første løpetd da hun var 6 mnd,neste fikk hun da Gucci løp hos oss for første gang,da var hun over året.
Jeg begynte å gi dem piller da,for da løp de annenhver uke,for oss hver uke først den ene så den andre.

I forbindelse med hannkatt,så bør de få piller når de begynner å løpe skikkelig da gjentatte løpetider kan gi livmorbetennelse.

Linda

• Gjest
« Svar #14 på: 04 Mai 2006, 15:11:36 »
Jeg begynner å gi p-piller til mine hunnkatter når de er 5 mnd, og så får de pillen frem til de enten kastreres eller skal parres.

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #15 på: 04 Mai 2006, 16:07:47 »
når det gjelder 2 vs 3 katter så har dette gått utrolig bra hos oss!!! vi hadde 2 katter(huskatter) som var velig knyttet til hverandre, så tok vi til oss en liten kattunge som jeg fant i en søplepose sammen med sine søsken(skjønner ikke hvordan det er mulig at folk kan gjøre slikt :icon_mad:) og det tok vel ca 1 uke før eldste pusen godtok kattungen, men det tok faktisk rundt 2 uker før yngste pusen jeg hadde fra før godtok kattungen....det er nok fordi hun var vant med å være kattungen i huset....men de ble verdens beste venner og klarer seg ikke uten hverandre den dag i dag!!! så fort noen er borte(la meg si dyrlegen) så når de kommer hjem så er det vask å kos på den pusen som har vært borte!! er helt rørendes å se på faktisk!! og de sover alltid sammen...aldri en som sover alene!! det er så herlig å se på båndet mellom dem!!  ;D
NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Attack`s

• Gjest
« Svar #16 på: 04 Mai 2006, 16:17:13 »
Her får dem ikke pillen før dem har hatt et kull.

Heidi K

• Gjest
« Svar #17 på: 04 Mai 2006, 17:09:57 »
Lurer også på dette med 2 eller 3 katter. Jeg har jo isprinsessen her, og jeg er så glad i henne at jeg vil bli veldig lei meg hvis hun blir dødelig fornærmet på meg igjen (som hun var når hun så Sivert og skjønte at han ikke skulle noen steder..  :icon_razz:)

Er litt redd for med 3 katter at hun blir enda mer asosial, men samtidig kan hun jo like det.. Jeg bekymrer meg på vegne av min lille prinsesse  :love: