Skrevet av Emne: Bygging av kattegård  (Lest 3507 ganger)

Utlogget Luanca

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Bygging av kattegård
« på: 19 Januar 2017, 21:39:16 »
Hei :icon_wink:
Jeg har store planer om å bygge en kattegård til mine to innekatter:) Bor rett ved en trafikkert vei, og vi prøvde å la kattene gå ut. Problemet er at det eneste som var interessant var den trafikkerte veien, de la seg støtt og stadig ned for å vaske seg og slappe av midt i veien. Jeg var ganske mange ganger ute i pysjen,kun iført håndkle, og i undertøy flere ganger, da busser og tungtransport og biler stoppet midt i veien og tutet. Tidsspørsmål før de ble påkjørt, de er ikke redd for lyder og store ting som kommer i fart. Jeg ble skrekkslagen av dette, og har holdt dem inne, men jeg ønsker at de skal få gå i gresset, nyte vårsolen,kjenne lukter, lyder og få frisk luft, så da blir kattegård løsningen.

Vi bor i hus med passe stor hage, men det er ikke så altfor mange meter til gjerdet som skiller oss fra naboen.
Tenkte å høre med nabo om det var OK med kattegård,(for jeg er pliktet til det?) men må jeg søke til kommunen om det?
Kattegården skal bygges under og utenfor terasse, så det blir et typ utbygg på selve huset.
Kattegården skal være på ca 2*6 meter, og ca 2,5 meter høyt. (Hagen er jo forsåvidt stor, men det er smalt på partiet jeg ønsker Kattegården)

Jeg vet jeg må ha trykkimpregnerte stolper og plank, men lurer på hva slags type netting jeg bør bruke. Hørt det var noe i typ plast som visstnok er veldig bra, noen som vet hva det heter?

Tar ellers imot tips :biggrin:

Gleder meg til våren begynner å vise seg slik at jeg kan begynne  :weee:

Matmor / slave til skjønne Casper og Lucy <3

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Bygging av kattegård
« Svar #1 på: 19 Januar 2017, 22:08:42 »
Litt inspirasjon her, https://www.google.no/search?q=cat+patio+enclosure&rls=com.microsoft:nb-NO:IE-Address&rlz=1I7ACAW_noNO395NO396&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=At-gUbK5JqSL4ATV6oDQCw&ved=0CDwQsAQ&biw=1242&bih=567&gws_rd=cr,ssl#
og her  http://www.catsofaustralia.com/cat-enclosures.htm  og såvidt her og http://www.smafe.no/gjerde/cintoflex-plastnett

Cintoflex er beste i plast, men om kattene skal være i kattegården også når dere ikke er tilstede/om natten ville jeg vurdert metall, minknetting muligens, i det minste nederste meteren, for store rovdyr, grevling, rev, og store hunder klarer nok å gnage seg gjennom Cintoflex, med litt tid. Selv om den er veldig sterk, best å velge den med størst lysåpning, der er trådene tykkest, og sterkest.
Rev og grevling er gode til å grave, undersiden/gulvet må sikres. Lurt med tak over, Cintoflex er supert for det.
Drømmen om gress under potene kan forst snu seg til kattedo, en stor en, for all jord er potensiell kattedo  :humre:  kan evt ha dokasse der.
Lurt også med katteluke for kattene å komme seg dit, men må ha mulighet å låse trygt.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 19 Januar 2017, 22:23:26 »
Du trenger ikke søke kommunen om dette, og strengt tatt heller ikke sende nabovarsel, siden det ikke dreier seg om *bygg*. Men en prat med naboen er god folkeskikk.

Jeg tror den av oss på KP som vet mest om kattegård, er Busta. Søk opp henne, eller hennes to stakkars krek "Gunnar" og "Nusse"
 :doublelove:
og du vil se *noen* bilder fra en kattegård i hvert fall jeg ikke har sett maken til.

Hun vil sannsynligvis lese dette, og svare selv. Men:
 :welcomesign:

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Januar 2017, 22:28:21 »
Ikke glem Ulla  :smiley?:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #4 på: 19 Januar 2017, 22:34:28 »
Ulla har nok å gjøre. Busta går bare der og later seg ...
 :natta:

Utlogget Luanca

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19 Januar 2017, 22:37:49 »
Jeg skrev nettopp et kjempelangt innlegg, så ble alt bare borte :irritert:

Takker for kjempetips og inspirasjon!
Skriver et litt kortere innlegg enn det som akkurat forsvant.

Vi har et lite vindu i kjeller hvor vi tenkte å lage en slags tunnel som går under terrassen og inn i Kattegården. Da kan de gå fritt ut og inn. Både tunnelen og selve Kattegården vil da bli avskjermet fra fortau og den støyete veien som de ellers er så glad i :icon_rolleyes:

Når det gjelder tak, skal jeg ha netting der også, og delvis dekket til slik at de kan ha skygge på varme dager. Kattedo skal de få ha der inne også, og de har do inne i huset også:)
Men jeg grubler litt på hva som skal være på bunn/bakken. Har helst ikke lyst til å ha terassebord/fliser eller grus, men ønsker å beholde det gresset som er der. Men jeg ser utfordringen i at nysgjerrige rever og grevlinger kan få lyst til å grave seg inn under. Hva kan jeg gjøre her? Tenkte å grave ned litt ekstra rundt rammen for så å tette med betong? Evt andre muligheter?  :hmmmm:

« Siste redigering: 19 Januar 2017, 22:44:21 av Luanca »

Utlogget Luanca

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 19 Januar 2017, 22:42:28 »
Også er jeg helt ny her,da :icon_wink:
Logget meg inn med iPhone, så får ikke lagt ut bilder eller avatar og sånt, men det kommer+ presentasjon av mine to nydelige puser :amore:
« Siste redigering: 19 Januar 2017, 22:43:31 av Luanca »

Utlogget Luanca

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 på: 19 Januar 2017, 22:49:27 »
Det går kanskje an å legge Cintoflex i bunnen over gresset? Og sånn minknetting ellers rundt gården og tak?:)

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #8 på: 19 Januar 2017, 23:01:40 »
Du kan løfte opp gresset og legge en flik netting under og legge gresset tilbake igjen?  vetikke

Utlogget Luanca

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 på: 19 Januar 2017, 23:09:30 »
Ja det bør gå, smart idé :biggrin:

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #10 på: 20 Januar 2017, 07:09:20 »
Eller kanskje sterkere, legge netting under det hele og ha jord oppå og så gras.