Skrevet av Emne: Farlig å spise humler?  (Lest 4687 ganger)

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Farlig å spise humler?
« på: 03 Mai 2006, 21:41:40 »
Den godeste Buster´n finner på mye rart, og i ettermiddag spiste han ei SVÆR humle. (Den var diger altså, nesten gråspurv-størrelse  :icon_eek:) Siden da har han gått og gjort masse rare bevegelser med munnen, han slikker seg hysterisk og prøver hele tiden å stikke poten i munnen. Å få lov å se i munnen hans kan jeg bare glemme, han er et skikkelig stabeist. Men ellers virker han fin, og han spiser tørrfôr (men vil ikke ha godbiter).

Er det farlig å ete humler? Kan han ha skada seg så mye i munnen at jeg må følge med? Hvis han er ok i morgen tidlig, kan jeg gå på jobb med god samvittighet? Hva tror dere?
(Nå er jeg skikkelig bekymra matmor...  :icon_evil:)

Heidi K

• Gjest
SV: Farlig å spise humler?
« Svar #1 på: 03 Mai 2006, 21:44:24 »
Jeg ville fått hjelp og tulla Bustergutten i et teppe og brekt opp munnen hans og fått sjekka.

Frost spiste ei bie i fjor sommer, og hun skjærte tenner og slima og greier, og da satt det en pitteliten bit av brodd igjen på tunga som jeg måtte skrape ut.

Så får gutten bli så fornærma som bare han kan bli.

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #2 på: 03 Mai 2006, 21:49:28 »
Hmmm, jeg vet sannelig ikke. Bustergutten finner på mye rart!

Tarzan ble stukket av en humle (eller heter det brant seg) ifjor sommer, og poten hovnet betraktelig opp. Vi skyndte oss til veterinær da vi trodde det var farlig, og veterinæren ga ham kortison-sprøyte mot hevelsen. Han fikk ikke allergisk reaksjon så det var egentlig ikke nødvendig å dra dit, sa vet'n, men hun ga ham kortison siden vi var der.

Å spise en humle og brenne seg på en er to forskjellige ting, så jeg vet ikke. Men du kan følge med på ham å se hvordan det går. Om han endrer tilstand og blir slapp, sikler og sånt så dra til vet. Men allergiske reaksjoner kommer vel ganske fort?

ellenh

• Gjest
« Svar #3 på: 03 Mai 2006, 22:15:49 »
En katt jeg hadde før spiste en humle og ble stukket i munnen. Jeg ringte dyrlegen og fikk beskjed om å komme dit og få en kortisonsprøyte. Akkurat som mennesker reagerer katter ulikt på stikk, de kan også være allergiske. Om han er allrgisk eller ikke kan du ikke vite enda, så ikke ta noen sjanser. Dra til dyrlegen eller i det minste ring og spør hva de tror.

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03 Mai 2006, 22:27:10 »
Ja, når de blir stukket ved halsen så kan det være farlig for da hovner det opp og blokkerer for luftveiene.
Dyrlegen er vel stengt nå, men det er vel en døgnvakt du kan ringe?

ellenh

• Gjest
« Svar #5 på: 03 Mai 2006, 22:33:01 »
Følg med om han hovner opp, det er tegn på en allergisk reaksjon. Og ring døgnvakt. Bedre å være på den sikre siden.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 03 Mai 2006, 22:42:10 »
Uff, Buster har ennå ikke kommet inn for natten, har ikke sett han siden jeg prøvde å kikke i munnen hans. Jeg går jo rundt her med de verste tankene... Hva om han ligger et eller annet sted med oppsvulmet hals, og ikke får puste?  :icon_eek: Håper han kommer inn snart...

ellenh

• Gjest
« Svar #7 på: 03 Mai 2006, 22:43:09 »
Gå ut og let etter han. Ta med litt mat i en boks og rist på og lokk han.
Han er sikkert bare ute i våren og koser seg  :wink[1]:

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #8 på: 09 Mai 2006, 13:02:51 »
Hvordan har det gått med Buster?
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 09 Mai 2006, 14:57:38 »
Hvordan har det gått med Buster?

Joda, det gikk bra. Han var borte ei stund etter humlespisingen, men kom inn like før vi skulle legge oss. Da virka han heldigvis helt fin. Jeg blir bare så overgitt over hva den Buster´n finner på, og så humler da... de er jo vanvittig svære på denne tiden av året.
(Jeg var nødt til å ta kål på en illsint humlegutt som gikk amok inne på stua i går kveld, og det føltes nesten som jeg slo ihjel en fugl og ikke et insekt...  :icon_eek:)

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Takket: 77
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09 Mai 2006, 19:47:28 »
Det var bra da. :)
Men jeg skjønner virkelig ikke hva som er så godt med å spise humle da. Æsj.
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget Tamlin

• Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09 Mai 2006, 21:59:36 »
Det var bra da. :)
Men jeg skjønner virkelig ikke hva som er så godt med å spise humle da. Æsj.

Enig, kanskje hvis han hadde frityrstekt den først så hadde det vært godt  :fnis[1]:

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
« Svar #12 på: 10 Mai 2006, 08:08:03 »
Jeg har kendskab til en kat der døde da han blev stukket i munden af en Humlebi. Så jeg vil sige som EllenH, hold godt øje med ham.
MVH Lone

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #13 på: 10 Mai 2006, 08:18:30 »
Både humler og veps kan være skumle når kattene setter i gang med sin jakt etter det de tror er et herlig måltid.
Hold godt øye med han, men jeg regner med at det går bra med han i dag?

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #14 på: 10 Mai 2006, 10:12:03 »
Både humler og veps kan være skumle når kattene setter i gang med sin jakt etter det de tror er et herlig måltid.
Hold godt øye med han, men jeg regner med at det går bra med han i dag?

Det gikk bare godt. Dette skjedde for ei hel uke siden. Like etter humlemiddagen så det litt skummelt ut, for han gikk bare og laga grimaser og spyttet. Og så stakk han jo av da vi skulle undersøke munnen hans, den tullingen, men heldigvis var han helt fin da han kom inn om natta.

Men gjett om jeg skal være på vakt fremover. Vi har et humlebol OG et vepsebol inni en vegg vi heldigvis skal skifte nå i sommer, så det vrimler av disse ekle krypene her. Husker Buster var mer enn interessert i dem i fjor sommer, han krøp til og med inn i veggen for å leke med dem... Skal bli godt å få dem vekk (kjenner det begynner å klø overalt bare jeg tenker på det  :icon_eek:).