Skrevet av Emne: Ferie og dyrehold  (Lest 1443 ganger)

Attack`s

• Gjest
Ferie og dyrehold
« på: 03 Mai 2006, 00:38:23 »
Lager en ny tråd jeg,for å ikke kuppe tråden til Ajax.
Og dette er heller ikke myntet på deg, Ajax,det som kommer her.

Hva gjør dere med tanker rundt ferie/reise vekk fra dyrene deres?

Etter jeg valgte å få meg innekatter,som da igjen som jeg er vant med,er super mammadalter,så reiser ikke jeg mye vekk fra dem.
En sjelden gang på utstilling,en helg her og der,men det er egentlig sjeldent.
En helg klarer dem fint,da jeg får noen til å komme til dem minst 2 ganger om dagen,mat,stell og kos.
Hunden er egentlig det minste problemet,for enten er han hos en venninne eller en tante av en annen venninne av meg.
Begge bor slikt til at en hund stortrives hos dem.
Nero skal være hos hun damen denne gangen,og dem har diger hundegård og en perfekt lekekamerat til Nero også.På nettene ligger begge hundene i sengen hennes,ikke rart han trives der  :fnis[1]:

Når det gjelder kattene,så kunne ikke jeg tenke meg å sette dem på noe pensjonat.Borte bra med hjemme best.
Jeg er blitt utrolig hjemmekjær,så det frister heller ikke med lengre ferier nå om dagen.
Men skulle jeg nå ha reist på ferie en uke eller to (tviler på jeg hadde klart 2 ),så hadde jeg heller måtte fått noen venner til å bo hos meg,slik at kattene hadde mennesker rundt seg i den tiden der.
Å latt dem være hjemme alene så lenge,hadde jeg ikke hatt samvittighet til.

Kiss kan ikke bo hjemmenfra,da nekter hun å spise og bruke kattedo,så hun er der sterk vilje i.

Men også når man skaffer seg dyr,så blir man mer bunnet.Er jo familemedlemmer dem også.

Hva er andres meninger og synspunkter på dette?
« Siste redigering: 03 Mai 2006, 00:43:52 av (N) Attack's »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Ferie og dyrehold
« Svar #1 på: 03 Mai 2006, 01:30:09 »
Er ganske lik deg der, vil helst at kattene skal være hjemme og at noen kommer for å passe på dem. Har dårlig erfaring med pensjonat for mange år siden der pusen var dødelig fornærmet i flere uker etter at den hadde vært der 2 uker  :icon_sad:
Ifjor var vi vekke nesten to uker, lengste vi har vært vekke fra kattene faktisk, da fikk vi noen til å komme innom annenhver dag og mate og kose med dem. Uansett hvor ensomme de kanskje er så er det bedre å være på vante trakter enn på et pensjonat ( iallefall med tanke på gemyttet til pusene her hjemme )

Som regel er vi aldri lenger vekke enn en helg, max 3-4 dager.. :icon_frown:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #2 på: 03 Mai 2006, 02:11:13 »
akkurat no er eg faktisk litt heldig, fordi eg kan sende pus til "barndomsheimen" sin. "barndomsheimen", det er huset i parken der eg budde da eg fekk han. Det er 8 folk som deler på det huset og nokon er alltid heime. Pus er godt kjennt både i huset og i parken og han stortrives kvar gong han får lov dit. Det er jo mykje bedre å leike seg i parken enn i ein vanleg bygate. Det er forresten ikkje noko problem å slippe han ut med ein gong, han er som sagt godt kjennt. Einaste som kan vera eit problem er at ingen føler seg ansvarleg, så eg pleier å gi katten min til eksplisitt ein av dei folka der.  Så er det nokon som har fått "jobben".
Eg har ikkje noko fast ordning på å sende han dit, men kan nødig tenkje meg at det ikkje går. Eg har sendt pus dit allereie da eg ikkje fann eit sted å bo til både meg og katten, og ein del helger etterpå. (men det var kun for at han ikkje skal glemme stedet, eg var ikkje bortreist men på besøk der nesten heile tida).
Eg kjem nok ikkje til å reise noko sted i sommer, men eg kjem til å jobbe veldig mykje og vurderer å sende pus til parkhuset slik at han har selskap sjølv om eg er på jobb heile dagen.

Heike

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #3 på: 03 Mai 2006, 11:24:21 »
jeg må si at jeg har vært heldig alle de årene jeg har hatt katter.

Hva vi gjorde med kattene da jeg var liten husker jeg ikke helt, men da jeg fikk katt som voksen igjen hadde jeg han med meg alle steder. Han var vant med å gå i sele og kjørte like mye bil som meg.

Disse 5 kattene jeg har nå har vær superheldige de også. Da jeg kjøpte Oskar og Smirre, fikk de lov til å komme til oppdretterne som vi kjøpte dem av. Siden da vi fikk 2 til var disse med også.

Nå er jeg så heldig at jeg har værdens flotteste nabo som kommer til meg når jeg er på feri. Han er innom 2 og gjærne 3 ganger om dagen og koser og gir de mat. Problemet er at de er en smule feter når vi kommer hjem.

Når min nabo er på ferie har jeg hans katter hos meg. For han reiser bort minst en hel mnd. og da synnes jeg at kattene har det bedre hos meg en helt alen i et hus.

Så slik klarer vi å reise på freie, men vi har vært borte på det lengste 8 dager, Borte bra, men hjemme hos kattene er det best.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 03 Mai 2006, 11:32:29 »
Jeg setter ikke kattene på pensjonat om jeg ikke er absolutt nødt, jeg vil helst at de skal ha tilsyn hjemme i vante omgivelser der de føler seg trygge.

Jeg er lite borte fra dem, et par-tre helger har det vel blitt og det takler de fint å være alene hjemme - det lengste har vært en uke og da hadde de tilsyn hver dag.

Hva jeg gjør nå når jeg flytter vet jeg ikke, for akkurat nå har jeg ingen som kan passe dem - så inntil en løsning dukker opp så får jeg nok holde meg hjemme utover helgeturer.

Jeg er ikke så sikker på at jeg hadde klart å kost meg på ferie om jeg visste at gutta var satt igjen på et fremmed kattepensjonat hos ukjente mennesker. Jeg må være 100 % sikker på at kattene har det bra før jeg kan reise avgårde med god samvittighet.
« Siste redigering: 03 Mai 2006, 11:34:16 av Kismet »

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #5 på: 03 Mai 2006, 11:36:46 »
Jeg er også hjemmekjær og liker meg best hjemme sammen med kattene.
Men jeg har noen familiemedlemmer som bor utenlands og da har jeg reist for å besøke de. I vinter var vi en uke i Sveits og svigerfar var innom 2 ganger om dagen og stelte med kattene. Ifjor sommer da vi bare hadde Tarzan, så satte vi han på et kattepensjonat i en uke, å herregud, aldri mer der. Kattene satt i et lite bur der hvor matskålen sto rett ved siden av doen, og Tarzan som får løs mage når han er stresset og...
Her finnes det ikke pensjonat med egen luftegård til katten, så hvis ingen kan passe kattene når vi reiser på ferie, så vurderer jeg hjemmepass. Kattene er tryggere i sitt hjem framfor å sette de på et fremmed sted.

Linda

• Gjest
« Svar #6 på: 03 Mai 2006, 11:39:02 »
Jeg reiser ikke på ferie. Derimot reiser jeg på utstilling av og til, og da er jeg borte maks 3-4 dager. De kattene som ikke er med dit får være hjemme, har familie som stikker innom et par ganger daglig og ser til at alt går bra :icon_smile:

JP

• Gjest
« Svar #7 på: 03 Mai 2006, 11:54:11 »
Jp er utekatte, så når jeg skal reise noen plasser, får jeg søstren til Pål til å komme å bo til oss.
Er redd for at vist hun bare skal komme innom en eller to ganger om dagen, så går hun å katten om hverandre.. hun er hjem til oss når Jp ikke er der, og han vil inn når hun ikke er der.. Også kanskje Jp tror han er forlatt eller noe sånt, også begir han seg ut på vandring :skjelveleppe:

Tony er fryktelig lett å omplassere, så lenge de har et matfat, og en varm kropp å ligge attmed om natten så er han fornøyd:)

Utlogget UP

• Super avhengig pus
  • Takket: 86
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 03 Mai 2006, 12:40:37 »
Jeg drar ikke så mye på ferier, jeg synes det er koseligere å være hjemme og heller ha folk på besøk  :icon_smile:
"Handling betyr mer enn ord..."

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #9 på: 03 Mai 2006, 13:45:54 »
I fjor da vi kjørte nordover,hadde vi Zita med, det gikk helt greit,men nå da en er blitt tre må de nok bli hjemme,med pass.
Er heldige å ha en nabo som er tussete etter katt,så ikke noe problem med pass og kos.
Ellers så har vi jo svigermor.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #10 på: 03 Mai 2006, 14:24:01 »
Det lengste vi begge har vært borte fra Buster er 4 dager, og da bodde han hos "bestemor" (min mamma). Men det var før han ble utekatt, så nå gjør vi det heller sånn at hun kommer og bor hos oss mens vi er borte. Til sommer´n reiser vi til syden i to uker, og da skal "bestemor" bo hos Buster hele tiden. Da blir de strålende fornøyde begge to, han blir skjemt bort etter alle kunstens regler, for hun elsker jo den lille tassen. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne.  :icon_frown:

De forrige kattene mine bodde på kattepensjonat når vi var borte (aldri mer enn 5-6 dager), det gikk bare kjempefint, men så var de jo to. Ville aldri latt Buster bo alene i et bur en fremmed plass, da måtte det i såfall vært full krise og absolutt siste utvei...

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #11 på: 03 Mai 2006, 15:56:42 »
Hvis vi drar på ferie så har vi alltid noen som kan passe dem her hjemme. Her er dem i trygge omgivelser. Nå har jeg jo vært en del i sandnes, pga familiesituasjon. Da har svigermor vært her 2 ganger om dagen og mata/kosa/leka med dem.  Det har fungert utmerket. Så er dem jo tross alt 3 stykker, så de kjeder seg i vært fall ikke. Så er det veldig hyggelig å komme hjem igjen, for da kommer de løpene mot deg å er ekstra kosete  :icon_redface:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #12 på: 03 Mai 2006, 19:24:31 »
Vi er ikke borte mer enn maks 4 dager og da er det noen som kommer og ser etter Ulla og Ulrik, gir dem litt kos og mat og gjør rein kattedoen.
Det lengst vi har vært borte ra dem er 10 dager, da flyttet søstra mi inn og bodde sammen med dem. Men nå er søstra mi flyttet til en annen kant av landet, så da mista vi den "barnekattevakta".  Bruker å si til folk at hun fikk løpetid og stakk av til Vestlandet  :fnis[1]:

Jeg vet at kattene har det bra selv om vi er borte, men jeg har det ikke så bra. Jeg tenker alt mulig når jeg ikke har kontrollen på de, hva om det begynner å brenne, hva om døra står åpen og de stikker ut, hva om, hva om, og atter hva om........
Vet at det bare er tull, men det hemmer meg mye ang. det å reise bort, og jeg må ærlig innrømme at vi har noen diskusjoner her hjemme ang. ferie  :icon_frown:

Kan ikke tenke meg å ha dem på pensjonat. De er innekatter og det å bli satt bort til fremmede har ikke blitt noe populært. Spesielt ikke for Ulla som gjemmer seg bare det ringer på døra.

Hvordan det blir i år vet jeg ikke.

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #13 på: 03 Mai 2006, 20:15:02 »
Vi ferierer på Camping, har hatt fast plass i 13 år  :)
har jo ikke hatt Silver og Gismo der ennå, men håper det går bra  :wink[1]:
Vi trener på å ha på sele og bånd, men det er fremdeles ikke no morro  :fnis[1]:
Men det må de jo bare venne seg til, de skal være med oss overalt  :biggrin:
Vil ikke la de være hjemme alene  :skjelveleppe:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #14 på: 03 Mai 2006, 20:18:23 »
Da vi var i syden i 2004, var vi borte i 3 uker. Da hadde vi kun Ozzy, og han var ute. Det stod mat, drikke og seng på terassen, han klatra opp dit selv. Og så kom svigerfar og så etter han hver dag, satt der gjerne i et par timer, såg på tv mens han kosa med han.

I fjor var vi i Oslo ei langhelg, var det søstra mi og ei venninde som såg etter Shakira og Ozzy.

I år skal vi en del plasser, masser småturer, og muligens til syden en tur. Da regner jeg med at jeg får søstrene mine til å se etter dem. Skal vi til syden i 14 dager så får de heller bo bort med oss.  :icon_smile: Kattene mine digger jo søstrene mine så det så!  :fnis[1]:

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #15 på: 04 Mai 2006, 01:51:03 »
Jeg elsker å reise, og prøver å komme meg ut av landet minst 2 ganger i året, aller helst mer...
Hver sommer etter vi fikk kattene har vi vært på 2 ukers ferier.
Det har ikke vært noe problem for oss, for vi har fått søsteren til samboeren min til å flytte inn i leiligheten vår.
Dette har fungert utmerket, og vi har som oftest fått statusrapporter annen hver dag. En super løsning.  :biggrin: