Skrevet av Emne: Plassering av klatrestativer/klorestativer og senger  (Lest 2043 ganger)

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
  • Takket: 50
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Plassering av klatrestativer/klorestativer og senger
« på: 01 Mai 2016, 13:19:50 »
Hvor er det dere har klorestativene og sengene til pusene deres plassert i leiligheten/huset?

Vi har innekatter og jeg har nok "overkompensert" litt for det ved å ha ekstremt mye utstyr rundt omkring i leiligheten, men jeg ser nå at det ser forferdelig rotete ut og til tross for alt vi har, så tar de (les: Missy) allikevel klørne på andre møbler.  :irritert: Vi har jo laget kattegård på altanen vår, så de har noen kvadratmeter ute der, men jeg synes de fortjener alt i verden.  :c066:

Jeg prøver å rydde litt nå, og tenkte å se på stuen aller først, kanskje jeg i hvert fall kan fordele det litt rundt omkring i leiligheten. Bare i stuen har vi 1 takhøyt klatrestativ, 1 halvhøyt klorestativ, 2 store og tykke klorestammer, 2 senger/huler, 1 hundeseng (etter Charlie) med favorittsengen til Jonas oppi, 1 hjemmelaget stor hule/gjemmested til guttene, 1 fruktkurv som Missy har brukt som seng siden hun var liten, 2 andre kurver og enda en hule. I tillegg har vi jo dokassene til pusene, mat, vannfontene og diverse leker her i stuen. Herregud, dette så jo bare veldig voldsomt ut! Ikke rart det er rotete hos oss.  :klæbb:
Dennis, Missy og Charlie i våre hjerter <3

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
Sv: Plassering av klatrestativer/klorestativer og senger
« Svar #1 på: 01 Mai 2016, 13:31:15 »
 :humre:
På gangen står doet og en klorestolpe. På stua står klatrestativet foran vinduet. To halvspiste pappesker som brukes til tyggeleke og seng står litt der det passer dem, mens den lille runde senga står i et hjørne ved pipa. Trauet står ved døråpninga til kjøkkenet.
Lekekassa til kattene står ved klatrestativet.

Utlogget MissMjau

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 107
    • Vis profil
« Svar #2 på: 01 Mai 2016, 13:38:23 »
Høres kjent ut  :humre:
Vi hadde det sånn der vi bodde før, men nå har vi begrenset oss - rett og slett fordi de ikke bruker alt vi hadde stående. Nå har vi ett takhøyt stativ i stua, en takhøyt stativ på hobbyrommet nede i underetasjen. Det i underetasjen bruker de sjeldent nå, men tror det er fordi det er litt for høyt opp til hyllene. Må nok justere det.  En kurvseng med to etasjer på hemsen, kanskje vi skal selge den? Den har de vel bare brukt en gang. Ellers har vi saueskinnsfeller under vinduene på to av soverommene. Kattene foretrekker å ligge i sofaen i stua, sofaen på hemsen eller i sengen vår, så vihar kuttet ut alt av kattesenger. Ellers er det stativet i stua som er favoritten - de skal være der vi er  :humre:
« Siste redigering: 02 Mai 2016, 13:47:58 av MissMjau »

Utlogget chako

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 4
    • Vis profil
    • NO*Kolbykattens
« Svar #3 på: 01 Mai 2016, 18:35:19 »
Jeg har et "ødelagt"klatrestativ i stua i 1.etasje. Her knakk toppen når jeg skulle stramme den :fnis: Også har jeg et stativ i stua i 2.etasje, og en tunnel.

Det er helt klart stativet i 2.etasje hvor vi har tv-stue som er mest populært. Det har en hengekøye som er veldig populær. Tunnelen er også ganske populær. Ved siden av stativet har vi tv-benken, og her står det 1 av 2 matskåler. Den andre er på kjøkkenet. Vannfontene er nede i stua i 1.etasje, og dokassene i gangen under trappa.

De har også en kurv med leker, men den har de ikke tilgang til. Jeg bytter på lekene, og gir 2-3 hver dag - for så å rullere.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #4 på: 02 Mai 2016, 10:11:41 »
Godt spørsmål  :humre:

Jeg har og måttet "rydde"/samle dett/flytte litt rundt på kattesenger, kattekurver, kattestativer  :humre: Tror en periode at jeg hadde noen katteting i alle rom, også på bad, gjesterom, gang + +  :humre: Hadde et digert i stativ i spisestuen, som jeg husker så godt at min farmor sa dannet da hun fikk se det: "Ja, det var litt av et arrangement"  :morsomt:
Det har vi nå kvittet oss med.

Noen kattesenger måtte jeg gi vekk, og har nå bare kattekurven i stuen, og et kattehus på gjesterommet hvor Eva har maten sin også. Men på gjesterommet står det jo litt vekk, så det passer bra.

Ellers har vi et ganske stort kattemøbel i gangen oppe. Det synes jeg ser rotete ut. Men Eva elsker det. Så koser vi ofte med henne når vi går forbi der, så det har jeg ikke hjerte til å kvitte meg med.
Hans hoppet så kraftig ned i hengekøyn at stolpen under holdt på å knekke, så den er bundet opp med et tau  :icon_biggrin:

Utlogget Morgaine

• Super avhengig pus
  • Takket: 48
    • Vis profil
« Svar #5 på: 02 Mai 2016, 21:09:40 »
Vi bor for tiden i 2etg hos mine foreldre og her oppe har vi stue og soverom (vi deler ellers kjøkken osv).

Her i stuen er det enormt god takhøyde, men skråtak så vi har et klorestativ på 143cm (hvis jeg husker riktig). Ellers bruker de ofte sofaen å ligge i også (spesielt min plass i sofaen er populær..).
Sekmet har en liten rund seng under bordet. Vi har et lite vindu over sofaen, der har jeg også laget til soveplass som er populær.
På soverommet har de hele vår seng. Har nettopp ordnet til at de kan gå inn på et kott som er "bak" soverommet også, men tror ingen har innviet det stedet helt enda.
I stuen har vi også en hems vi har gjort om til pusehems.

Jeg prøver å ha steder de kan være både i høyde, midt i mellom og på gulv for jeg ser at de veksler litt på det å ville ligge høyt og lavt.

Ekstra klorebrett i papp har vi og alle leker er i en kurv (det er noen som er veldig glad i å velte ut alle lekene og rydder aldri opp etter seg  :humre:).

Vannfontene står i kroken der klorestativet er. Jeg har to special needs gutter så matskålene er fordelt utover, men strategisk plassert hvor vi alltid ser hvem som er i hvilken skål.
Jentene sin skål står i vinduskarmen i det store vinduet. Jonas spiser på tvbenken og Whisky spiser neden for tvbenken. Alle matbokser står på tvbenken (den er lang, så det er plass til mye  :morsomt:).

Dokasse står i gangen.

Er det noen senger som blir upopulære så tar jeg dem vekk en stund og setter dem heller frem igjen etter en stund.
Hapiness is being owned by a cat

Utlogget Trønderpia

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 7
    • Vis profil
    • Pias Hobbylering
« Svar #6 på: 02 Mai 2016, 22:57:25 »
Jeg har ett klorestativ i stua, det blir i hovedsak brukt til springbrett opp til bokhylla og et mindre klorebrett ved døra inn til stua - det har jeg aldri blitt sett brukt  :vente:

Klorestativet på soverommet kastet jeg i påska da jeg ommøblerte litt, men det var heller aldri i bruk.

De har en hule inne på soverommet som Embla bruker innimellom, en liten hule ved kjøkkendøra (som er en del fra det kattestativet jeg kastet), og en sånn der seng som henger over radiatoren. Den bruker Ask ganske mye, spesielt gjennom vinteren når radiatoren står på.

Men - Ask sin favorittplass er på toppen av stolen i stua (den har et skikkelig søkk..) eller oppå strykebrettet dersom det står fremme eller på toppen av bokhylla. Embla har etter at jeg fikk nytt bad med varmekabler bosatt seg der.

Men jeg sikler stadig etter nye kloremøbler - burde kanskje skjønt nå at disse kattene bryr seg katta om slike møbler  :skratter:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #7 på: 02 Mai 2016, 23:11:48 »
Klatrestativer: På kontoret står gammelstativet til Buster. Det hadde han med seg da vi flytta hit, men vi bygget det ned litt da vi kom hit.
Det er ganske vaklete nå, så er bare Nusse som bruker det. Det rommer så mange minner, så det blir nok stående til det ramler sammen.
I stua har vi tre stativer. Det takhøye står ved spisestua. Nusse klatrer opp i hengekøya og ligger der innimellom, og Gunnar sover i midthylla.
På stua står det et forferdelig stygt og slitt Trixie-stativ, men Buster brukte å sove oppå der, så det har jeg heller ikke hjerte til å fjerne.
Og så står det nye stativet der, et Trixie Emil, som ingen av kattene bruker... det var et skikkelig bomkjøp (som mye annet).
I kjellern står Buster sitt gamle kattungestativ, og en selvbygd liten sak.

Huler og senger ja... på kontoret står det ei hule som sjelden blir brukt, og oppå skrivebordet har Gunnar yndlingssenga si. Den bruker han mye.
På stua har vi 3 senger, den ene blir brukt av Gunnar. Det står også 3 huler, to av dem blir brukt. Yndlingshula til begge er Buster si gamle blå,
som tante Ulla kjøpte til han da han var liten gutt  :Ben: Nusse sover bare i EI seng, og det er den som står på badet. Det er Buster si gamle
kattungeseng, den første vi kjøpte til han. Nusse adopterte den med en gang hun kom, og den er BARE hennes, selv om Gunnar av og til
presser seg ned i den... og blir jaga ut  :fnis:

Og så har vi to tunneller på stuegulvet, og begge ser helt jæv**** ut... men Gunnar bruker dem daglig, så jeg kan ikke ta dem vekk.
I boden ligger en splitter ny tunnel som faktisk ser pen ut, men den vil ingen bruke.

Ja, og så har vi en sunnyseat, en sånn vindusseng. Den hang oppe i et døgn, og Nusse elsket den... og så ramla den ned - med henne i -
og nå vil hun ikke bruke den. Like greit, for dem ramler ned bare jeg ser på den  vetikke

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #8 på: 03 Mai 2016, 20:47:30 »
Hvor er det dere har klorestativene og sengene til pusene deres plassert i leiligheten/huset?

Nå har jeg aldri hatt innekatter, så jeg har ikke hatt behov for slikt. Katter har klort, klatret og puset seg med inventaret bestandig, den tiden de har vært inne.

Klorestativ satte jeg opp et par ganger, men fant ut at det var fånyttes: pelsene gikk på møbler, tredører og gardiner i stedet. Meget mer morsomt, for da fyrer de opp herren i huset, som tydeligvis *skal* fyres opp.

Seng? Puser slenger seg rundt hvorsomhelst. Om natta, i den grad de har vært inne, i senga mi. Om dagen, rundt omkring hvor jeg befinner meg. Hår overalt. Salongen gås over regelmessig med pakketape: nytter ikke å støvsuge. Kjøkkenet er hellig; det har pusene mine skjønt etter noe  gjentatt
 :bippetibapi:

Jeg ser en annen tråd her dreier seg om "elektroniske leker" ... wtf? Jeg pønker mine katter så grundig at de ikke har behov for slikt. Jeg ser når pus er på jævel: øra legger seg, pupillene utvider seg og ytterste haletipp vifter. OK, pus du ba om det:

... og så skrenser pelsverket til slutt 45° bortover parketten med kurs "üt!" og vekk fra gærningen. Er døra stengt, tar pus tilflukt under senga. Og kommer frem når det er fisk, fred og fordragelighet. F³ ...

Alle mine puser har vært slik. Jeg har aldri kjøpt noe spesielt til katt, annet enn mat og medisin. Kattefat er pepperkakebokser (jeg er vill etter pepperkaker, og har en uhyggelig haug tomemballasje) og mat serveres på mine egne frokosttallerkener. De lager sine egne kattetuneller under tepper og dyner, de klatrer og fyker overalt og lever sitt eget liv. Alt som leer på seg er interessant, til en viss grad. Leer det *ikke* på seg, flapper de til det, og helvete kan være løs. Stikkord: garnnøster og doruller. Jeg er flink til å legge fra meg løse gjenstander, og det er greit det pus

... men du har pønket opp brillene mine et par ganger. Da blir det bråk ...
« Siste redigering: 03 Mai 2016, 20:59:10 av khawaga »